Sunday, February 18, 2024

ព្រះ​អង្គអេង (១៧៧៩-១៧៩៦)

នាម៉ឺន​សព្វ​មុខមន្ដ្រី និង​ចៅហ្វ៊ា​មូ​បាន​ឯកភាព​គ្នា​ជ្រើសតាំង​អ្នក​អង្គ​ម្ចាស់​អង្គអេង ដែល​ត្រូវជា​បុត្រ​របស់​ព្រះ​ឧភយោរាជ​ស្រីសុរិយោពណ៌ (ព្រះ​ឧទ័យ) ដែល​សុគត​នៅ​ឆ្នាំ​១៧៧៧ ឱ្យ​ឡើង​គ្រង​រាជសម្បត្ដិ​ទាំង​ព្រះ​អង្គ​ទើប​តែ​មាន​ព្រះ​ជន្មាយុ​៦​ព្រះ​វស្សា​ប៉ុណ្ណោះ ។ ធ្វើ​យ៉ាង​នេះ ចៅហ្វ៊ា​មូ គាត់​អាច​គេច​ផុត​ពី​ការ​ទិតៀន​របស់​សាធារណ​មតិ ក៏​ប៉ុន្ដែ​គាត់​នៅ​រក្សា​អំណាច​បាន​ដដែល ។

ជន​ណា​ធ្វើការ​រំខាន ចៅហ្វ៊ា​មូ​បណ្ដេញ​ជន​នោះ​ចេញ ក្នុង​នោះ​រួម​មាន​ទាំង​ឧកញ៉ា​បែន ដែល​ជា​ឧកញ៉ា​យោមរាជ របស់​ព្រះ​បិតា​ព្រះរាជា​ផង​ដែរ ។ ក្រោយ​មក ចៅហ្វ៊ា​មូ​បាន​បញ្ជូន​ឧកញ៉ា​បែន​ទៅ​ឱ្យ​ស្ដេច​សៀម​ភ្យា​តាក តាម​រយៈ​ការ​ស្នើ​សុំ​របស់​អ្នក​អង្គ​ម្ចាស់​អង្គកែវ​ឌួង ដើម្បី​ធ្វើ​ទណ្ឌកម្ម​តប​ទៅ​នឹង​ការ​ដែល​បែន​បាន​ប្រយុទ្ធ​តទល់​នឹង​ព្រះ​អង្គ ពេល​ព្រះ​អង្គ​ដឹកនាំ​ទ័ព​ចូល​មក​ក្នុង​កម្ពុជា ។

ភ្យា​តាត នៅ​ពេល​ដែល​ពិនិត្យ​ឃើញ​ថា​ការ​គ្រប់គ្រង​ប្រទេស​កម្ពុជា​ចុះ​ទន់ខ្សោយ​បែប​នេះ ក៏​គិត​ថា ខ្លួន​អាច​ដណ្ដើម​យក​ស្រុក​នេះ​បាន ហើយ​ក៏​រៀបចំ​ទ័ព​ជា​៣​កង មួយ​កងៗ​មាន​គ្នា​៧​ពាន់​នាក់ រួច​ឱ្យ​ចេញ​ដំណើរ​មក​វាយ​យក​បន្ទាយ​ពេជ្រ​នៅ​ជិត​ឧត្ដុង្គ នគរវត្ដ និង​កំពង់ស្វាយ ។ ចៅហ្វ៊ា​មូ​មិន​ព្រងើយ​កន្ដើយ​ទេ គាត់​បាន​ចេញ​បញ្ជា​ឱ្យ​កេណ្ឌ​ទ័ព​ជា​ច្រើន​នៅ​តាម​បណ្ដា​ខែត្រ​ដែល​ទទួល​ការ​គំរាម​កំហែង​ភ្លាម ។ គាត់​ដឹង​ថា​ការ​ប្រយុទ្ធ​នឹង​បុក​សំដៅ​មក​រក​រាជធានី ដែល​ជា​ចំណុច​សំខាន់​នៃ​សង្គ្រាម ដូច្នេះ​ត្រូវ​រៀបចំ​ការពារ​ទីតាំង​របស់​រដ្ឋាភិបាល​ឱ្យ​បាន​រឹង​មាំ​ទើប​គាត់​ចេញ​បញ្ជា​ប្រមូល​កម្លាំង​ទ័ព​ទាំង​អស់​ក្នុង​ព្រះ​នគរ​ឱ្យ​មក​ឈរ​ជើង​នៅ​ជុំវិញ​ឧត្ដុង្គ​នៅ​ត្រង់​កំពង់ហ្លួង ពាម​ជំនីក និង​កំពង់រទេះ ហើយ​ចាត់​ឱ្យ​កសាង​បន្ទាយ​ការពារ​យ៉ាង​រឹង​មាំ​នៅ​ទី​ទាំងនោះ ។ គាត់​ប្ដេជ្ញា​ថា​នឹង​តស៊ូ​ប្រយុទ្ធ​រហូត​ដង្ហើម​ចុង​ក្រោយ​បង្អស់ ។ គាត់​បាន​ចាត់​មនុស្ស​នាំ​បញ្ជា​ទៅ​ឱ្យ​អ្នកស្រុក​ក្រចេះ សម្បុក និង​សម្បូរ នៅ​លើ​ទន្លេ​មេគង្គ ឱ្យ​ប្រមូល​ទូក​យក​មក​ទុក​នៅ​កៀនស្វាយ (៥៧) រង់ចាំ​ទទួល​បញ្ជា រួច​ហើយ​បាន​បញ្ជូន​តំណាង​ទៅ​សុំ​ជំនួយ​ពី​កូសាំងស៊ីន​ភាគ​ខាង​ក្រោម ។ អាណ្ណាម​បាន​បញ្ជូន​ទ័ព​មួយ​កង​តូច ដឹកនាំ​ដោយ​ឧត្ដមសេនីយ៍​ឈ្មោះ អុង​ជរម៉ា មក​បោះទ័ព​នៅ​នឹង​ជ្រោយចង្វា ចំ​ពីមុខ​ភ្នំពេញ ។

ចំណែក​យុវក្សត្រ​ព្រះ​អង្គអេង ត្រូវ​គេ​យក​មក​ដាក់​នៅ​ជ្រោយចង្វា ឱ្យ​ឆ្ងាយ​ផុត​ពី​ការ​លប​វាយឆ្មក់ ដែល​អាច​នឹង​កើត​មាន​ឡើង ហើយ​ផ្ទុកផ្ដាក់​ឱ្យ​ក្រឡាហោម​សួស អតីត​វិបុលរាជ​នៅ​ការពារ ។

ទ័ព​ខ្មែរ​ដែល​ដឹកនាំ​ដោយ​ពញា​តេជោ​ទែន​បាន​ត្រូវ​ទ័ព​សៀម​វាយ​ឱ្យ​បរាជ័យ​នៅ​កំពង់ស្វាយ ។ ទ័ព​សៀម​ដែល​ឈ្នះ​នោះ​បាន​បន្ដ​ធ្វើ​ដំណើរ​មក​កាន់​រាជធានី​ឧត្ដុង្គ ទទួល​លេចឮ​ដំណឹង​ថា​ស្ដេច​សៀម​ភ្យា​តាក​ធ្លាក់​ខ្លួន​ឆ្កួត ហើយ​ត្រូវ​ពួក​អ្នកប្រឆាំង​ដែល​ដឹកនាំ​ដោយ​ពញា​សាន​ចាប់​បាន ក្រោយ​ពី​ការ​ប្រយុទ្ធ​អស់​៣​ម៉ោង ដែល​មាន​ការ​គាំទ្រ​ពី​ពួក​កាន់​សាសនា​កាតូលិក​ផង រួច​បាន​ត្រូវ​គេ​បំបួស​ជា​ព្រះសង្ឃ​តាម​សំណូមពរ និង​ឱ្យ​គង់​នៅ​ក្នុង​វត្ដ​មួយ ដោយ​មាន​ទាហាន​យាម​ការពារ​យ៉ាង​ហ្មត់ចត់ ។

មេទ័ព​សៀម​២​នាក់​ក្នុង​ចំណោម​មេទ័ព​ទាំង​៣​នាក់​ដែល​ជា​មេបញ្ជាការ​ប្រយុទ្ធ​នៅ​កម្ពុជា ពេល​បាន​ទទួល​ព័ត៌មាន​ខាងលើ​ពី​ចៅហ្វាយ​ខែត្រ​កូរ៉ាត ក៏​ស្រុះស្រួល​គ្នា​ហើយ​យល់​ព្រម​បោះបង់​សង្គ្រាម ហើយ​ដឹកនាំ​ទ័ព​ប្រញិប​ប្រញាប់​វិល​ត្រលប់​ទៅ​បាងកក​វិញ​ភ្លាម ។ ពេល​ទៅ​ដល់​រាជធានី​ដែល​មាន​ប្រជារាស្ដ្រ​កំពុង​តែ​បះបោរ ធ្វើ​បដិវត្ដន៍ ពួក​មេទ័ព​ទាំងនោះ​ក៏​ដណ្ដើម​យក​អំណាច ប៉ុន្ដែ​មិន​មែន​ធ្វើ​តាម​របៀប​ចៅហ្វ៊ា​មូ​ទេ គឺ​ធ្វើ​តាម​ភ្យា​តាក និង​អាឡោងផ្រា ៖ ពញា​មហាក្រសា​សែក នាយក​រដ្ឋមន្ដ្រី ដែល​តាំងខ្លួន​ជា​ព្រះមហាក្សត្រ​សៀម (ព្រះចៅ​វាំងហ្លួង) តែ​ម្ដង ។ សាសី ប្អូនប្រុស​របស់​ក្រសា​សែក ដែល​មាន​ឋានៈ​ត្រឹមតែ​ជា​ឧត្ដមសេនីយ៍ បាន​ឡើង​ជា​ឧបរាជ (ព្រះចៅ​វាំងណា) ។ ឯ​ក្មួយ​ប្រុស​របស់​គាត់​ឈ្មោះ ម៉ាឡាក់ ត្រូវ​បាន​ឱ្យ​ឡើង​ជា​កែវហ្វ៊ា ។ ចំណែក​ពួក​អ្នក​ធ្វើ​បដិវត្ដន៍​ផ្សេង​ទៀត​រួម​ទាំង​ពញាសាន​ផង​គេ​កាប់​សម្លាប់​ចោល​ដោយ​លាក់​លៀម​នៅ​ខែ​មីនា ឆ្នាំ១៧៨២ ។ មួយ​ខែ​ក្រោយ​មក ព្រះរាជា​ថ្មី​បាន​បញ្ជា​ឱ្យ​យក​ភ្យា​តាក​ចេញពី​វត្ដ មក​ធ្វើឃាត​ជាមួយនឹង​បុត្រ​ទាំងអស់ នៅ​ថ្ងៃ​ទី​៧ ខែ​មេសា ឆ្នាំ​១៧៨២ ដោយ​យក​លេស​ថា ភ្យា​តាក​អាច​នឹង​បំផុស​ការ​បះបោរ​ឡើង​វិញ​បាន ។

នៅ​ពេល​ដែល​ហេតុការណ៍​ទាំង​អស់​នេះ​កើត​មាន​ឡើង​នៅ​ឯ​ស្រុក​សៀម នៅ​ស្រុក​អាណ្ណាម​ឯណោះ​វិញ ក៏​កើត​មាន​ព្រឹត្ដិការណ៍​ដែល​មិន​ជា​ស្រាល​ប៉ុន្មាន​ដែរ​ទេ ។ ពួក​តៃសឺន​ដែល​យើង​បាន​ឃើញ​ពី​ខាងលើ​រួច​មក​ហើយ​ថា​បាន​ងើប​បះបោរ​នៅ​កូសាំងស៊ីន បាន​លប​លួច​ចូល​មក​ក្នុង​ទឹកដី​កម្ពុជា ដើម្បី​រៀបចំ​កម្លាំង​ឡើង​វិញ ។ ស្ដេច​អាណ្ណាម​ឈ្មោះ យ៉ាឡុង (58) (ង្វៀង​ភុកអាញ់) ដែល​គង់នៅ​សាយហ្គន​តាំងពី​ឆ្នាំ​១៧៧៧​មក បាន​ផ្ដល់​ដំណឹង​នេះ​ឱ្យ​រដ្ឋាភិបាល​ខ្មែរ ដោយ​សុំ​ឱ្យ​ជួយ​បណ្ដេញ​ពួក​នេះ​ចេញ​ទៅ​វិញ ។ មេដឹកនាំ​កម្ពុជា គឺ​ចៅហ្វ៊ា​មូ និង​សួស បាន​ចាត់​ឱ្យ​ក្រឡាហោម​ពោធិ​ដឹកនាំ​ទ័ព​មួយ​កង​តូច​ទៅ​វាយ​ពួក​តៃសឺន នៅ​វាល​ពោធិ​យ៉ង​បណ្ដេញ​ចេញ​ពី​កម្ពុជា ។ ប៉ុន្ដែ លោក​ក្រឡាហោម​បរាជ័យ ត្រូវ​ពួក​បះបោរ​អាណ្ណាម​សម្លាប់​បាន ឯ​កងទ័ព​ក៏​រត់​បែក​ខ្ញែក​គ្នា​អស់ ។ ពួក​តៃសឺន បាន​វិល​ត្រលប់​ចូល​ទៅ​ក្នុង​កូសាំងស៊ីន​វិញ ដណ្ដើម​យក​សាយហ្គន​បាន​នៅ​ក្នុង​ខែ​កុម្ភៈ ឆ្នាំ​១៧៨១ ធ្វើ​ឱ្យ​ស្ដេច​យ៉ាឡុង រត់​ភៀស​ព្រះ​កាយ​ទៅ​ជ្រកកោន​នៅ​ឯ​ស្រុក​សៀម សុំ​ការ​ការពារ​ពី​ព្រះ​យុវៈចូឡាលោក (59) ។

មិន​យូរ​ប៉ុន្មាន​ក្រោយ​មក មេទ័ព​អាណ្ណាម​ឈ្មោះ អុង​ជូរម៉ា បាន​ស្នើ​សុំ​ការ​អនុញ្ញាត​ពី​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា ធ្វើ​ដំណើរ​ឆ្លង​កាត់​ទៅ​ស្រុក​សៀម​ជាមួយ​មន្ដ្រី​មួយ​ចំនួន ដើម្បី​នាំ​យក​ស្ដេច​យ៉ាឡុង​មក​វិញ ។ ចៅហ្វ៊ា​មូ និង​សួស បាន​ឯកភាព​ផ្ដល់​ការ​អនុញ្ញាត​ឱ្យ ហើយ​ថែម​ទាំង​បាន​ផ្ដល់​កម្លាំង​ការពារ​ជូន​ទៅ​ទៀត​ផង ។ ក៏​ប៉ុន្ដែ​នៅ​ពេល​ធ្វើ​ដំណើរ​មក​ដល់​ខែត្រ​បាត់ដំបង ពួក​កម្លាំង​ការពារ​បាន​សម្លាប់​អុង​ជូរម៉ា និង​បក្សពួក​ចោល រួច​ចែក​របស់​របរ​គ្នា វិល​ត្រលប់​មក​ស្រុក​វិញ​អស់​ទៅ ។ ឧក្រិដ្ឋកម្ម​នេះ​មិន​ត្រូវ​បាន​គេ​រកខុស​រកត្រូវ​ដាក់​ទណ្ឌកម្ម​ទេ ។ នៅ​កូសាំងស៊ីន គេ​គិត​ថា គឺ​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​ដែល​បញ្ជា​ឱ្យ​ពួក​កងការពារ​ប្រព្រឹត្ដ​បទល្មើស​នេះ បើ​ពុំនោះ​ទេ គឺ​ពួក​នេះ​ត្រូវរ៉ូវ​ជាមួយ​ពួក​តៃសឺន ។ តែ​រឿង​នេះ​បាន​បញ្ចប់​បែប​នោះ​ទៅ ។

ទ័ព​សៀម​បាន​វិល​ត្រលប់​ទៅ​បាងកក​វិញ​ហើយ​ ឯ​ទ័ព​អាណ្ណាម​ក៏​បាន​ឆ្លង​ព្រំដែន​ទៅ​វិញ​ដែរ​ ព្រះរាជា​ក្មេង​ក៏​យាង​ត្រលប់​ចូល​មក​ក្នុង​រាជធានី​ឧត្ដុង្គ​វិញ​នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​ដដែល​នោះ ។​ ទ័ព​ដែល​គេ​បាន​កេណ្ឌ​បាន​យ៉ាង​ច្រើន​ក៏​ត្រូវ​រំសាយ​ឱ្យ​វិល​ត្រលប់​ទៅ​ស្រុក​វិញ មិន​ទាន់​បាន​ប៉ុន្មាន​ផង ស្រាប់តែ​ចៅហ្វ៊ា​មូ និង​ឧកញ៉ា​សួស កើត​មាន​ទំនាស់​នឹង​គ្នា គឺ​នៅ​ក្នុង​ខែ​មិថុនា ឆ្នាំ​១៧៨២ ។ មុន​ដំបូង សួស មិន​សប្បាយ​ចិត្ដ​ទាល់តែ​សោះ បាន​ចាប់​នឹកគិត​សោក​ស្ដាយ​ចំពោះ​អំពើ​ចូល​ដៃ​ចូល​ជើង​ជាមួយ​នឹង​ចៅហ្វ៊ា​មូ​ក៏​សរសេរ​លិខិត​មួយ​ផ្ញើ​ទៅ​ឱ្យ​បែន​ដែល​នៅ​ជាប់​ជា​ឈ្លើយ​របស់​សៀម​ដោយ​បបួល​ឱ្យ​វិល​ត្រលប់​មក​កម្ពុជា​វិញ ។​ គេ​មិនដឹង​ថា​បែន​ធ្វើ​យ៉ាង​ណា​ទេ​ទើប​បាន​ជា​សៀម​យល់​ព្រម​ដោះ​លែង​ឱ្យ​វិល​មក​វិញ ពេល​ធ្វើ​ដំណើរ​មក​ដល់​បាត់ដំបង​បាន​ជួប​ជាមួយ​សួស​ដែល​រង់ចាំ​នៅ​ទីនោះ ។ អ្នក​ទាំង​ពីរ​បាន​បំផុស​អ្នកស្រុក​ខែត្រ​បាត់ដំបង​ឱ្យ​បះបោរ​ឡើង ជ្រើស​រើស​បាន​ទ័ព​មួយ​កង​ធំ រួច​នាំ​គ្នា​មក​វាយ​យក​រាជធានី​ឧត្ដុង្គ​បាន ។​ ចៅហ្វ៊ា​មូ​ត្រូវ​គេ​បាញ់​ព្រួញ​ចំ​ត្រង់​ចំហៀង​ខ្លួន​ខាងស្ដាំ​ហើយ​បាន​ត្រូវ​ខ្មែរ​មក​ពី​សុកត្រាំង​ដែល​មាន​តៃសឺន​ជា​មេកោយ​វាយ​បន្ថែម​សម្លាប់​ចោល​តែ​ម្ដង ។​ ចក្រី​ពាង​ប្អូន​របស់​ចៅហ្វ៊ា​មូ​ក៏​ត្រូវ​គេ​សម្លាប់​ដែរ ។

នៅ​ពេល​ទទួល​ដំណឹង​ថា​កូន​ទាំង​២​ចុង​ក្រោយ​របស់​គាត់​គឺ​ចៅហ្វ៊ា​មូ​ និង​ចក្រី​ពាង​ត្រូវ​គេ​សម្លាប់​អស់​ហើយ លោក​ជំទាវ​ឡាង ជា​ម្ដាយ បាន​ប្រកូក​ប្រកាស​ហៅរក​មិត្ដភក្ដិ​ទាំងអស់​របស់​កូន​គាត់ រួម​ទាំង​អ្នក​ដែល​ធ្លាប់​បាន​ទទួល​ផល​ពី​ខ្លួន​គាត់​ផង ឱ្យ​ចូលរួម​ជួយ​គាត់​ធ្វើការ​ឃោសនា​ប្រឆាំង​ឡើង ។ គាត់​ជិះ​ដំរី​ដឹកនាំ​ទ័ព​ប្រយុទ្ធ​យ៉ាង​អង់អាច​ក្លាហាន លើស​ពី​មនុស្ស​ប្រុស​ទៅ​ទៀត ។ ក៏​ប៉ុន្ដែ​ជំទាវ​ឡាង​ត្រូវ​គេ​ចាប់ខ្លួន​បាន​ជាមួយ​នឹង​មេទ័ព​មួយ​ចំនួន នៅ​ក្នុង​ការ​ប្រយុទ្ធ​ស៊ីសាច់​ហុតឈាម​មួយ​នៅ​ឧត្ដុង្គ ។ ពេល​នោះ​បែន​បាន​ឡើងជា​អ្នកដឹកនាំ​ប្រទេស ហើយ​គាត់​គ្មាន​ការ​សន្ដោស​ប្រណី​ទាល់តែ​សោះ​ចំពោះ​ពួក​អ្នកប្រឆាំង​នឹង​គាត់ ។ បែន​បាន​ឱ្យ​គេ​ខ្លុះ​ច្រមុះ​ជំទាវ​ឡាង និង​បក្សពួក​រួច​ធ្វើ​ទារុណកម្ម​ពួក​នេះ​ចាត់​ទុក​ដូចជា​សត្វ​ក្របី​ គឺ​ឱ្យ​វារ​នឹង​ជង្គង់​រាល់ថ្ងៃ​ទៅ​កាន់​ទីវាល​ណា​ដែល​នៅ​ជិត​ហើយ ធ្វើ​ហាក់​ដូចជា​ស៊ី​ស្មៅ​អីចឹង ។ គេ​ឱ្យ​ចំណី​ជា​បាយ​តែ​មួយ​ពំនូត​ប៉ុណ្ណោះ ហើយ​នៅ​ពេល​ណា​ដែល​ពួក​នេះ​ស្គម វារ​លែង​រួច ទើប​គេ​កាត់​ក្បាល​សម្លាប់​ចោល ។

ក្រោយ​ពេល​ដណ្ដើម​យក​អំណាច​បាន​ហើយ បែន​បាន​ប្រកាស​ខ្លួន​ជា​ចៅហ្វ៊ា គឺ​នាយក​រដ្ឋមន្ដ្រី រួច​ហើយ​ក៏​បែរ​មក​ប្រឆាំង​នឹង​សួស​ជា​ដៃគូ​ក្បត់​របស់​គាត់​វិញ​ ហើយ​ឱ្យ​គេ​សម្លាប់​ចោល​ទៅ​នៅ​ពេល​ដែល​សួស​ត្រូវរ៉ូវ​គ្នា​ជាមួយ​លោក​អរជូន (60) ចៅហ្វាយ​ខែត្រ​ត្បូងឃ្មុំ ប្រុង​កេណ្ឌ​ទ័ព​ប្រឆាំង​នឹង​គាត់ នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៧៩០ ។ អ្នក​ដែល​សម្លាប់​សួស គឺ​កូនប្រសា​របស់​គាត់ មាស​កៃសឺន (៦១) ដែល​គាត់​បាន​សម្លាប់​ឪពុក​កាល​ពីមុន រួច​ហើយ​បាន​លើក​កូនស្រី​ឱ្យ​ដើម្បី​កុំ​ឱ្យ​ចងចិត្ដ​ខឹង​នឹង​គាត់ ។ សម្លាប់​ឪពុកក្មេក​រួច​ហើយ មាស​សម្លាប់​ប្រពន្ធ​ដែល​បាន​ស្ដីបន្ទោស​ឱ្យ​ខ្លួន​ចោល​ទៀត ដោយ​និយាយ​ថា ដើម្បី​សងសឹក​ជួស​ឪពុក ។

ពេល​ដឹង​ថា​សួស​ត្រូវ​គេ​សម្លាប់​ហើយ លោក​អរជូន​ក៏​ដឹកនាំ​ទ័ព​ដែល​មាន​ចាម​មួយ​ចំនួន​ធំ ធ្វើ​ដំណើរ​មក​កាន់​ភ្នំពេញ ហើយ​ចាត់​ឱ្យ​ជន​ម៉ាឡេ​ឈ្មោះ ទួន​សេត ដែល​កាន់​ទ័ពស្រួច ចេញ​វាយ​ប្រហារ​ទៅ​លើ​ចៅហ្វ៊ា​បែន ។ ចៅហ្វ៊ា​បែន និង​ឧកញ៉ា​ក្រឡាហោម​ប៉ុក​បាន​រត់គេច​ខ្លួន​ទៅ​កាន់​ខែត្រ​បាត់ដំបង រួច​ទៅ​ស្រុក​សៀម ដោយ​នាំ​យក​យុវ​ក្សត្រ​ព្រះ​អង្គអេង​ ព្រះ​មាតុច្ឆា​២​អង្គ​ និង​ព្រះ​រៀម​ក្សត្រី​៣​អង្គ​ទៅ​ជាមួយ​ផង ។​ ស្ដេច​សៀម​ទទួល​សាទរ​ក្រុម​អ្នក​ភៀសខ្លួន​ខ្មែរ ហើយ​ព្រះ​ឧបរាជ ឬ​ចៅ​វាំងណា​ក៏​ទទួល​យក​ព្រះ​ក្សត្រី​ទាំង​៣​អង្គ ជា​ព្រះ​ជាយា​តែ​ម្ដង ។ ស្ដេច​សៀម​បាន​លើក​ចៅហ្វ៊ា​បែន​ជា​ហួមឿង (ចៅហ្វាយ​ខែត្រ) បាត់ដំបង នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៧៩១ មាន​ងារ​ជា​ចៅពញា​អភ័យ​ធីបែស​វិសេស​សង្គ្រាម​រាម ។ល ។ ដែល​ជា​ងារ​របស់​ស្ដេចត្រាញ់​ខែត្រ​បាត់ដំបង កាល​នៅ​ជា​ទឹកដី​កម្ពុជា​នៅ​ឡើយ ។

នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៧៩៤ ចៅហ្វ៊ា​បែន បាន​រៀបចំ​ពិធី​អភិសេក​ព្រះរាជា​អង្គអេង ដែល​មាន​ព្រះ​ជន្ម​២០​ព្រះ​វស្សា​ហើយ​នៅ​បាងកក ដោយ​ថ្វាយ​ព្រះ​នាម​ថា​ «ព្រះបាទ​សម្ដេច​ស្ដេច​ព្រះរាជ​ឱង្ការ​ព្រះ​នរាយណ៍​រាជា​ធិរាជ» ។ ការ​ដែល​រៀបចំ​អភិសេក​ព្រះរាជា​កម្ពុជា​នៅ​ឯ​រាជធានី​បាងកក​របស់​សៀម ដោយ​ស្ដេច​សៀម​ដូច្នេះ ជា​ការ​បញ្ជាក់​ថា កម្ពុជា​ទទួល​ស្គាល់​ថា​ខ្លួន​ជា​នគរ​ចំណុះ ហើយ​ទទួល​ការ​គ្រប់​គ្រង​របស់​សៀម ។ គឺ​ក្នុង​នាម​ជា​អ្នកការពារ​នេះ​ឯង ដែល​ពេល​ក្រោយ​មក​ស្ដេច​សៀម​បាន​រៀបចំ​ឱ្យ​ទ័ព​សៀម​មួយ​កង​មាន​ចៅហ្វ៊ា​បែន​ជា​មេបញ្ជាការ ជូន​ដំណើរ​ព្រះរាជា​មក​កាន់​ឧត្ដុង្គ ។

ពេល​ទទួល​បាន​ដំណឹង​ថា​ចៅហ្វ៊ា​បែន​ធ្វើ​ដំណើរ​មក​ដល់​ខែត្រ​បាត់ដំបង​ហើយ លោក​យមរាជ​កុយ បាន​ដឹកនាំ​ទ័ព​មួយ​កង​តូច​ទៅ​ទប់ទល់ តែ​ត្រូវ​បរាជ័យ​ហើយ​ស្លាប់​នៅ​ក្នុង​ការ​ប្រយុទ្ធ​នោះ​ទៅ ។ ឃើញ​ផ្លូវ​ចូល​ទៅ​ឧត្ដុង្គ​ស្រឡះ​ហើយ ចៅហ្វ៊ា​បែន​ក៏​ប្រញាប់​រួសរាន់​ដឹកនាំ​ទ័ព​ចូល​ទៅ​ជួប​ជាមួយ​ទ័ព​អាណ្ណាម​ពួក​តៃសឺន ដែល​ឡើង​មក​ជួយ​ពួក​ខ្មែរ​តាម​ការ​ស្នើ​សុំ មាន​អុង​ជូរម៉ា និង​អុង​ធុងប៊ិញ​ជា​មេបញ្ជាការ ។ ចៅហ្វ៊ា​បែន​បាន​វាយ​ទ័ព​អាណ្ណាម​នោះ បង្ខំ​ឱ្យ​ដក​ថយ​ចេញ​ទៅ​កូសាំងស៊ីន​វិញ ។ ពេល​នោះ​មាន​នៅ​សល់​តែ​មេទ័ព​អាណ្ណាម​ម្នាក់​ប៉ុណ្ណោះ​នៅ​កម្ពុជា ចំណែក​នៅ​បាសាក់​-​សុកត្រាំង គឺ​អុង​ចុកស៊ីម ។

ក្រោយ​ពី​ដណ្ដើម​បាន​ជ័យជម្នះ​លើ​ពួក​ខ្មែរ​ដែល​ជា​សត្រូវ និង​សម្ព័ន្ធ​មិត្រ​អាណ្ណាម​រួច​ហើយ ចៅហ្វ៊ា​បែន​បាន​ចាត់​ឱ្យ​លោក​ចក្រី​កែប និង​លោក​យមរាជ​កាន ដែល​តែងតាំង​ថ្មី ដឹកនាំ​ទ័ព​ជើងទឹក​ទៅ​មាត់ជ្រូក (ចូវដុក) វាយ​ដណ្ដើម​យក​ទឹកដី​មួយ​ចំនួន​មក​វិញ ។ ចក្រី​កែប​បាន​ជួប​ប្រយុទ្ធ​ជាមួយ​ទ័ព​របស់ អុង​ចុកស៊ីម នៅ​ព្រែក​ធ្លាង ហើយ​វាយ​បង្ខំ​ឱ្យ​អុង​ចុកស៊ីម​រត់​ចូល​ទៅ​សាយហ្គន តាម​មេទ័ព​២​នាក់​មុន​ទៅ ។

ពេល​នោះ​ពួក​តៃសឺន​នៅ​កូសាំងស៊ីន​មិន​ទាន់​មាន​លទ្ធភាព​ធ្វើការ​សងសឹក​មក​លើ​កម្ពុជា​បាន​នៅ​ឡើយ​ទេ ព្រោះ​ពួក​គេ​ទើបតែ​ប្រយុទ្ធ​ស៊ីសាច់​ហុតឈាម​ជាមួយ​ស្ដេច​យ៉ាឡុង ដណ្ដើម​យក​បាន​រាជធានី​វ៉េ ស្រុក​នៅ​រំជើប​រំជួល​នៅ​ឡើយ គេ​នៅ​ត្រូវ​ប្រយុទ្ធ​ជាមួយ​ទ័ព​ព្រះរាជា​ដែល​នៅ​សេស​សល់ ហើយ​ត្រូវ​បន្ដ​បង្ក្រាប​ភូមិ​ស្រុក​ដែល​មិន​ព្រម​ចំណុះ​ថែម​ទៀត ។ ចំណែក​ស្ដេច​យ៉ាឡុង​វិញ បាន​រត់​ទៅ​ស្រុក​សៀម​សុំ​ជំនួយ ហើយ​ត្រូវ​ភៀស​ព្រះ​កាយ​ពី​ក្រុង​បាងកក​មក​គង់នៅ​ឯ​កោះត្រល់​ (កោះ​ភូកុក) នៅ​ក្នុង​ឈូង​សមុទ្រ​សៀម​នៅ​ទន្ទឹម​នឹង​ហាទៀង​ និង​កំពត ។ ពេល​ជ្រើស​រើស​បាន​ទ័ព​ថ្មី និង​ប្រមូល​បាន​បក្សពួក​ជា​ច្រើន ទ្រង់​ចាប់​ផ្ដើម​លុកលុយ​យក​ខែត្រ​ទឹកខ្មៅ (កាម៉ៅ) និង​ត្រានយ៉ាង (រ៉ាចយ៉ា) ដាក់​មក​ក្នុង​អំណាច​ព្រះ​អង្គ ។ ប្រតិបត្ដិការ​នេះ​បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​ព្រះ​អង្គ​ស្ដារ​បាន​នូវ​ព្រះ​កិត្ដិនាម​ឡើង​វិញ ទ្រង់​ក៏​យាង​មក​កាន់​រាជធានី​ឧត្ដុង្គ​សុំ​ជំនួយ​ពី​ចៅហ្វ៊ា​បែន ដើម្បី​បណ្ដេញ​ពួក​តៃសឺន​ចេញ​ពី​សាយហ្គន ធ្វើ​ឱ្យ​ព្រះ​អង្គ​បាន​ត្រួតត្រា​លើ​កូសាំងស៊ីន​ភាគ​ខាងត្បូង​ទាំង​មូល ។

ចៅហ្វ៊ា​បែន​បាន​រៀបចំ​ទ័ព​មួយ​កង​តូច ដាក់​ភ្ជាប់​ជាមួយ​ទ័ព​អាណ្ណាម​របស់​ស្ដេច​យ៉ាឡុង ហើយ​ចេញ​ដំណើរ​ទៅ​សាយហ្គន ជាមួយ​លោក​ចក្រី និង​លោក​យមរាជ ។ ទ័ព​សម្ព័ន្ធ​មិត្រ​បាន​វាយ​ពួក​តៃសឺន​ឱ្យ​បរាជ័យ ហើយ​មេ​របស់​គេ​គឺ​អុង​ចុកស៊ីម​ក៏​ត្រូវ​សម្លាប់​បាន ។ ស្ដេច​យ៉ាឡុង បាន​យាង​ត្រលប់​ទៅ​រាជធានី​វ៉េ​វិញ ឯ​ទ័ព​កម្ពុជា​ក៏​ត្រលប់​មក​កាន់​រាជធានី​ឧត្ដុង្គ​ឮ​ជ័យ​វិញ​ដែរ នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៧៩២ ។

នៅ​ពេល​ទ័ព​ខ្មែរ​ត្រលប់​មក​ពី​សង្គ្រាម​នៅ​កូសាំងស៊ីន​បាន​បន្ដិច ស្ដេច​សៀម ក្នុង​នាម​ជា​ស្ដេច​មាន​អធិរាជភាព​លើ​កម្ពុជា បាន​សុំ​ឱ្យ​ចៅហ្វ៊ា​បែន​ប្រគល់​កម្លាំង​១​ម៉ឺន​នាក់​ទៅ​ជួយ​ជីក​ព្រែក​ស្រះកេត​នៅ​ឯ​បាងកក នៅ​ក្នុង​សង្កាត់​សមសែន មាន​ន័យ​ថា គ្រួសារ​១​សែន ។ ចៅហ្វ៊ា​បែន​គោរព​តាម​បញ្ជា​នេះ ហើយ​បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​គាត់​មាន​សត្រូវ​ជា​ច្រើន​នៅ​កម្ពុជា ។

គឺ​នៅ​ពេល​នោះ​ឯង​ដែល​ស្ដេច​សៀម​បញ្ជូន​ព្រះ​អង្គអេង ដែល​គេ​បាន​រៀបចំ​ពិធី​អភិសេក​ថ្វាយ​នៅ​ឯ​បាងកក ឱ្យ​មក​ឧត្ដុង្គ​វិញ គឺ​រង់ចាំ​រហូត​ដល់​ពេល​នេះ​ទើប​គេ​ឱ្យ​ទ្រង់​មាន​សិទ្ធិ​គ្រប់គ្រង​ព្រះរាជា​ណាចក្រ ។ ព្រះរាជ​កាយវិការ​ដំបូង​របស់​ព្រះ​អង្គ​គឺ​ការ​លើក​លោក​ក្រឡាហោម​ឱ្យ​ឡើង​ជា​ចៅហ៊្វាទឡ្ហៈ និង​ការ​ប្រគល់​ត្រា​ទៅ​ឱ្យ​មន្ដ្រី​ដែល​ចៅហ្វ៊ា​បែន​បាន​តែង​តាំង ស្រប​ទៅ​តាម​ទំនៀម​ទម្លាប់​ពី​បុរាណ ។ រួច​ហើយ​ទ្រង់​បាន​ជម្រាប​ទៅ​ចៅហ្វ៊ា​បែន​ថា ព្រះរាជា​សៀម​ចង់​ឱ្យ​គាត់​ទៅ​នៅ​ចាត់​ចែង​គ្រប់គ្រង​ខែត្រ​បាត់ដំបង​របស់​គាត់​វិញ ។ ការ​លើក​ព្រះ​អង្គអេង ដែល​មាន​ព្រះ​ជន្ម​២១​ព្រះ​វស្សា ឱ្យ​ឡើង​គ្រង​រាជសម្បត្ដិ​វិញ​ដូច្នេះ វា​សម​ស្រប​ទៅ​នឹង​បំណង​របស់​ប្រជារាស្ដ្រ​ឧត្ដុង្គ​ដែល​នឿយ​ណាយ​នឹង​ការ​ខ្វះ​ស្ដេច​សោយរាជ្យ​យូរ​មក​ហើយ ព្រោះ​លោក​អរជូន ស្ដេចត្រាញ់​ដី​ត្បូងឃ្មុំ មិន​អាច​ធ្វើ​ឱ្យ​គេ​គោរព​បាន មិន​ចេះ​ដឹកនាំ​ចាត់ចែង​ការងារ ។ ចៅហ្វ៊ា​បែន ក្រោយ​ពី​បាន​ទទួល​ការ​អនុញ្ញាត​ពី​ព្រះរាជា​រួច​ហើយ ក៏​ដឹកនាំ​ទ័ព​សៀម​ត្រលប់​ទៅ​បាត់ដំបង​វិញ ជាទី​ដែល​យើង​បាន​ឃើញ​រួច​មក​ហើយ​ថា គាត់​បាន​ទទួល​ការ​តែង​តាំងពី​ស្ដេច​សៀម​ជា​ចៅហ្វាយ​ខែត្រ ។ ចាប់​តាំងពី​ពេល​នោះ​រហូត​មក​ដល់​ឆ្នាំ​១៩០៧ ដី​នោះ រួម​ទាំង​ខែត្រ​អង្គរ​ផង ដែល​គេ​បាន​ភ្ជាប់​ទៅ​នឹង​បាត់ដំបង នៅ​ក្រោម​ការ​ត្រួតត្រា​របស់​ចៅហ្វ៊ា​បែន ដែល​ចំណុះ​ហើយ​ទទួល​បញ្ជា​ពី​ស្ដេច​សៀម បាន​ក្លាយ​ទៅជា​ទឹកដី​របស់​លោក​ម្ចាស់ គឺ​ចៅហ្វ៊ា​បែន​នេះ​ឯង គ្មាន​ទំនាក់​ទំនង​រដ្ឋបាល​អ្វី​ជាមួយ​នឹង​ព្រះរាជា​កម្ពុជា​ទេ ។ ចំណែក​ឯ​បណ្ដា​ខែត្រ​ដែល​ស្ថិត​នៅ​ពី​ខាងជើង​បាត់ដំបង​វិញ មាន​មង្គលបុរី​ សិរីសោភ័ណ និង​កូរ៉ាត គេ​មិន​ចាំបាច់​សង្ស័យ​អ្វី​ឡើយ​ ពួក​សៀម​បាន​យក​ដាក់​ធ្វើ​ជា​ទឹកដី​របស់​គេ​យ៉ាង​ស្ងៀម​ស្ងាត់ នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៧៩៥ ។

គេ​អាច​នឹង​ងាយ​យល់​អំពី​សកម្មភាព​របស់​សៀម ហើយ​ទទួលស្គាល់​វិធីសាស្ដ្រ​ដែល​គេ​បាន​ប្រើ​ណាស់ ដើម្បី​ធ្វើ​ឱ្យ​ទឹកដី​ដ៏​ធំ និង​មាន​សារ​សំខាន់​ជា​យុទ្ធសាស្ដ្រ​ខាង​ផ្នែក​យោធា​នេះ បាន​ត្រូវ​ផ្ដាច់​ចេញ​ពី​កម្ពុជា ដោយ​មិន​ដឹង​ខ្លួន ។​ ចៅហ្វ៊ា​បែន​ជា​មនុស្ស​ក្បត់​ប្រាកដ​ណាស់​ព្រោះ​បាន​ដឹង​ហើយ​ថា​ខ្លួន​មាន​តួនាទី​ខ្ពង់ខ្ពស់​មួយ​តែ​បែរ​ជា​កាត់​យក​ទឹកដី​មួយ​ចំណែក​ធំ​ចេញពី​ព្រះរាជាណាចក្រ​យក​មក​គ្រប់គ្រង ក្រោម​គោរមងារ​សៀម​ជា​ ហួមឿង ប្រៀប​បាន​ទៅ​នឹង​ព្រះរាជា​ណាចក្រ​តូច​មួយ​ស្ថិត​នៅ​ចន្លោះ​កម្ពុជា​នឹង​សៀម​ទៅ​វិញ ។ ក្រោយ​ពី​បាន​រៀបចំ​ឱ្យ​មាន​ព្រះរាជា​គង់​លើ​រាជបល្ល័ង្ក​វិញ​រួច​ហើយ គាត់​បាន​រក្សា​ទ័ព​ដែល​បាន​ជួយ​គាំទ្រ​ដល់​ការងារ​នេះ​ទុក​នៅ​ក្នុង​ខែត្រ​របស់​គាត់​សិន ដោយ​គាត់​ថា​ដើម្បី​បង្ការ​សម្រាប់​ជួយ​ព្រះរាជា​បើសិនណា​ជា​ព្រះ​អង្គ​ទទួល​ការ​គំរាម​កំហែង ។ ដោយ​ទ័ព​នោះ​ជា​ទ័ព​បរទេស តែ​មាន​គាត់​ជា​មេបញ្ជាការ ត្រង់នេះ​មាន​ន័យ​ច្បាស់​ណាស់​ថា​គាត់​គឺជា​ចៅហ្វាយ​ខែត្រ​ខ្មែរ ប៉ុន្ដែ​គាត់​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​បញ្ជា​ការ​របស់​ស្ដេច​សៀម ឯ​ទឹកដី​ដែល​គាត់​រស់នៅ​ជា​ទឹកដី​ខ្មែរ ។ ប៉ុន្ដែ​អ្វីៗ​នៅ​ស្ងៀម​ស្ងាត់ គ្មាន​នរណា​បាន​គិត​ដល់​ទេ ។ នៅ​ពេល​ក្រោយៗ​មក ចៅហ្វ៊ា​បែន​គោរព​តាមតែ​បញ្ជា​មក​ពី​បាងកក មិន​ទទួល​បញ្ជា​ពី​ឧត្ដុង្គ​ទេ និង​ឡើង​ចុះ​ចេញចូ​ល​រាជវាំង​ទាំង​២ ក៏​ប៉ុន្ដែ​លើក​តង្វាយ​ទៅ​ថ្វាយ​តែ​ស្ដេច​សៀម មិនមែន​ក្នុង​នាម​ជា​ចៅហ្វាយ​ខែត្រ​ទេ គឺ​ក្នុង​នាម​ជា​មេទ័ព​សៀម ។ ចំណែក​ចំណូល​ផ្សេងៗ​នៅ​ក្នុង​ខែត្រ គាត់​រក្សា​ទុក​ដើម្បី​ចិញ្ចឹម​ទាហាន​ដែល​នៅ​ជាមួយ​គាត់ ក៏​ប៉ុន្ដែ​បាន​ថ្វាយ​ជំនូន​ទៅ​ស្ដេច​សៀម​ដដែល ដែល​រឹតតែ​បញ្ជាក់​ឱ្យ​ឃើញ​អំពី​ភាព​ចំណុះ​របស់​គាត់ ។ កូនៗ​របស់​គាត់​បាន​បន្ដ​ដំណែង​ពី​គាត់ ហើយ​ក៏​បាន​បន្ដ​នយោបាយ​នេះ​រហូត​មក ។ ការ​កាត់​យក​ទឹកដី​កម្ពុជា​ដាក់​ជា​ចំណុះ​សៀម បាន​ប្រព្រឹត្ដ​ទៅ​បែប​នេះ​បន្ដិច​ម្ដងៗ​ទៅ​តាម​កាលៈទេសៈ ដោយ​គ្មាន​អ្នក​ណា​ចាប់​អារម្មណ៍​ទាល់តែ​សោះ ដំបូង​ឡើយ​ដឹកនាំ​ដោយ​អ្នក​ដែល​មាន​បំណង​ច្បាស់​លាស់​រួច​បន្ដ​ដោយ​កូនចៅ​របស់​គាត់ ។​ ហេតុការណ៍​នេះ​បាន​ស្ថិតស្ថេរ​គង់វង្ស​នៅ​រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃនេះ​ដោយ​គ្មាន​ការ​ចុះ​អនុសញ្ញា​អ្វីមួយ​ជា​លាយ​លក្ខណ៍​អក្សរ ឬ​ជា​ពាក្យ​សម្ដី​សោះ​ទេ មាន​តែ​ការ​ចង​ចាំ​តៗ​គ្នា​មក​ប៉ុណ្ណោះ ។ តាម​ពិត​ទៅ កម្ពុជា​នៅ​ក្នុង​សតវត្សរ៍​ទី​១៩​គ្មាន​កម្លាំង​អ្វី​នឹង​ធ្វើការ​ទាមទារ​យក​ទឹកដី​មក​វិញ​ឡើយ តែ​ការ​កាត់​យក​ទឹកដី​ទៅ​ដោយ​ពួក​សៀម​នេះ​បាន​ត្រូវ​គេ​ទទួល​ស្គាល់​ក្នុង​ចិត្ដគំនិត​ទៅ​ហើយ តាំង​តែ​ពី​មុន​ពេល​ដែល​មាន​សន្ធិសញ្ញា​បារាំង​សៀម​នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៨៦៧ ទៅ​ទៀត ។ សន្ធិសញ្ញា​នេះ​គ្មាន​តម្លៃ​អ្វី​សោះ ព្រោះ​គេ​នាំ​គ្នា​ចុះ​ហត្ថលេខា​ដោយ​មិន​បាន​សួរ​យោបល់​ព្រះរាជា​កម្ពុជា​ផង​ទេ ព្រះ​អង្គ​ក៏​បាន​ប្រកែក​មិន​ទទួល​ស្គាល់​ថែម​ទៀត ។ ក៏​ប៉ុន្ដែ​វា​នៅ​តែ​មាន​តម្លៃ​រហូត ដោយ​មក​ពី​ប្រទេស​បារាំង​ដែល​គ្មាន​ព័ត៌មាន​ច្បាស់​លាស់ បាន​ចុះ​ហត្ថលេខា ។

នៅ​ឆ្នាំ​បន្ទាប់​មក​ទៀត ក្នុង​ពេល​ដែល​គេ​កំពុង​តែ​រវល់​កសាង​រាជវាំង​ដើម្បី​ព្រះរាជា​ថ្មី​នៅ​ពី​ខាងកើត​វត្ដ​វាំងក្ដារ ព្រះបាទ​អង្គអេង​បាន​បញ្ជូន​សំណើ​ទៅ​ស្នើ​សុំ​ស្ដេច​សៀម សូម​ឱ្យ​បញ្ជូន​ព្រះ​មាតុច្ឆា​មួយ​អង្គ​ក្នុង​ចំណោម​ព្រះ​មាតុច្ឆា​ទាំង​២​អង្គ គឺ​សម្ដេចព្រះ​ភគវតី មហេសី​ទាំង​៣​អង្គ និង​រាជបុត្រ​ទាំង​៤​អង្គ ព្រមទាំង​សេនា​ភីលៀង​ផង មក​កម្ពុជា​វិញ ។ ព្រះរាជា​សៀម​បាន​បញ្ជូន​អ្នក​ទាំង​អស់នោះ​មក នៅ​ក្នុង​រវាង​ខែ​ឧសភា ឆ្នាំ​១៧៩៥ ។

ព្រះបាទ​អង្គអេង បាន​ចេញ​ព្រះរាជ​បញ្ជា​ជា​ច្រើន ដែល​គួរតែ​លើក​យក​មក​រៀបរាប់ ។ ព្រះរាជ​បញ្ជា​មួយ​នោះ​ទាក់ទង​ទៅ​នឹង​ពួក​មហាតលិក មហាទេព និង​មហាមន្ដ្រី ដែល​មាន​ត្រា​រំលេច​ទៅ​ដោយ​ភ្ញីផ្កា​មួយ​រង្វង់ ត្រូវ​បាំង​ក្លស់​២​ជាន់​ធ្វើ​អំពី​សូត្រ​ពណ៌​ក្រហម​ពាក់អាវ​ផាយ​ពណ៌​ផ្កាកូលាប​ និង​មាន​កាន់​ថង់រង​ផង (62) ពេល​ចូល​មក​ក្នុង​ព្រះរាជវាំង ។ មន្ដ្រី​ដែល​មាន​សក្ដិ ៨​-​៩​ហ៊ូពាន់ (63) អាច​ពាក់អាវ​ផាយ​ពណ៌​បៃតង ហើយ​បាំង​ក្លស់​សូត្រ​មួយ​ជាន់​ពណ៌​បៃតង​ដែរ ។ អ្នក​ដែល​មាន​សក្ដិ​៦​-​៧​ហ៊ូពាន់​មាន​អាវផាយ និង​ក្លស់​ពណ៌​ស្វាយ ។ ឯ​អ្នកមាន​សក្ដិ​៤​-​៥​ហ៊ូពាន់​វិញ អាច​មាន​ត្រឹមតែ​អាវ​ផាយ​ពណ៌​ខៀវ​ប៉ុណ្ណោះ ។ ព្រះរាជ​បញ្ជា​នោះ​ក៏​បាន​បញ្ជាក់​ផង​ដែរ​ថា ភរិយា​របស់​មន្ដ្រី​មាន​សក្ដិ ៩​-​១០​ហ៊ូពាន់ ត្រូវ​មាន​ឋានៈ​ជា ឃុនណាង (64) ។

នៅ​ឆ្នាំ​បន្ទាប់​មក​ ព្រះរាជា​អង្គអេង​ទ្រង់​ប្រឈួន​រួច​សុគត​ទៅ​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​ជន្ម​២៦​ព្រះ​វស្សា ។​ ទ្រង់​សោយរាជ្យ​សរុប​ទាំងអស់​បាន​២០​ឆ្នាំ​ចែក​ចេញ​ជា​២​រជ្ជកាល ដែល​ចន្លោះ​ពី​គ្នា​៣​ឆ្នាំ ។ រាជពង្សាវតារ​ក៏​ដូច​ជា​ការ​និទាន​តៗ​គ្នា មិន​បាន​កត់​សម្គាល់​ឃើញ​មាន​អ្វី​ដែល​ជា​ស្នាដៃ​ពិសេស​របស់​ព្រះរាជា​អង្គ​នេះ​ទេ និង​គ្មាន​ការ​សាងសង់​អ្វី​ជា​ផល​ប្រយោជន៍​ដល់​សាសនា​ដែរ ។ ទ្រង់​មិន​បាន​ធ្វើ​អ្វី​ជា​ដុំ​កំភួន​ទេ ព្រោះ​ពេញ​មួយ​ជីវិត​របស់​ព្រះ​អង្គ​ត្រូវ​ដឹកនាំ​ដោយ​ជនបរទេស ឬ​ក៏​មន្ដ្រី​ដែល​ព្រះ​អង្គ​មិន​បាន​តែងតាំង​ឡើង តែ​គេ​បាន​ដាក់​មក​ឱ្យ​ព្រះ​អង្គ​ទទួល​យក ។ គេ​អាច​និយាយ​បាន​ថា ព្រះ​អង្គ​ក្បត់ជាតិ ព្រោះ​វា​ហាក់​ដូចជា​ទ្រង់​បាន​ដោះ​ដូរ​រាជសម្បត្ដិ​ជាមួយ​នឹង​ទឹកដី​បាត់ដំបង និង​អង្គរ ។

No comments:

Post a Comment