Sunday, February 18, 2024

ព្រះ​ក្សត្រី​អង្គ​ម៉ី (១៨៣៤-១៨៤១)

ព្រះ​ក្សត្រី​អង្គ​ម៉ី (៧៤) ជា​បុត្រី​របស់​ព្រះរាជា​អង្គ​ចន្ទ​ជាមួយ​ព្រះ​ជាយា​លំដាប់​ទី​៣​មាន​ឈ្មោះ​ថា អ្នក​ម្នាង​ក្រចាន់ ពេល​នោះ​ទ្រង់​មាន​ព្រះ​ជន្ម​២១​ព្រះ​វស្សា​ហើយ ។ ព្រះ​អនុជ​ក្សត្រី​របស់​ព្រះ​នាង​ព្រះ​នាម​ថា​ ព្រះ​អង្គម្ចាស់​ពៅ ត្រូវ​បាន​លើក​ឱ្យ​ឡើង​ធ្វើ​ជា​ព្រះ​ឧបរាជ ដែល​តាំង​តែ​ពី​ពេល​ណាមក​មិន​ដែល​មាន​នារី​ទទួល​នូវ​ឋានៈ​នេះ​ទេ ។ ព្រះ​ក្សត្រី​ស្ងួន ដែល​តូច​ជាងគេ បាន​គង់នៅ​ជាមួយ​ព្រះ​រៀម​ទាំង​២​អង្គ ហើយ​ទទួល​ឋានៈ​ជា​ព្រះកែវហ្វ៊ា ។

ប្រជាជន​ហាក់​ដូចជា​មិន​មាន​ការ​ភ្ញាក់​ផ្អើល​អ្វី​ទេ​ចំពោះ​ការ​ដែល​គេ​ជ្រើសរើស​ព្រះ​ក្សត្រី​មួយ​អង្គ ឱ្យ​ឡើង​គង់​លើ​រាជបល្ល័ង្ក​ដូច្នេះ​ពីព្រោះ​ថា​ថ្វីបើ​កន្លង​មក​គេ​មិន​ដែល​ឃើញ​មាន​ព្រះ​មហាក្សត្រី​សោយរាជ្យ​សម្បត្ដិ​ក៏​ដោយ​ក៏​ប៉ុន្ដែ​គេ​ធ្លាប់​ប្រទះ​ឃើញ​ព្រះរាជា​ដាក់​រាជសម្បត្ដិ​ថ្វាយ​ព្រះ​អគ្គមហេសី ឬ​ព្រះ​មាតា​ជា​ញឹកញយ​ដែរ ដើម្បី​ទ្រង់​អាច​យាង​ចូល​សាង​ព្រះ​ផ្នួស​បាន ។ ម្ល៉ោះ​ហើយ​ប្រជាជន​ហាក់​ដូចជា​ត្រូវ​បង្វឹក​បង្ហាត់​ឱ្យ​ចេះ​ទទួល​យក​សភាពការណ៍​នេះ​ជា​បណ្ដើរៗ​មក​ហើយ ។ ក៏​ប៉ុន្ដែ​មាន​អ្នកខ្លះ​បាន​អះអាង​ប្រកប​ទៅ​ដោយ​មូលហេតុ​ត្រឹមត្រូវ​ថា ការ​ជ្រើស​រើស​យក​ក្សត្រី​មួយ​អង្គ​ឱ្យ​ឡើង​សោយរាជ្យ​ដូច្នេះ​ត្រូវ​ចាត់​ទុកជា​មោឃៈ ពីព្រោះ​ថា បើ​តាម​ទំនៀម​ពី​បុរាណ​ដែល​កន្លង​មក​គ្មាន​នរណា​ម្នាក់​ចាប់​អារម្មណ៍​ដល់ គឺថា​ប្រសិន​ណា​បើ​គ្មាន​រជ្ជទាយាទ​ជា​បុរស​ដើម្បី​បន្ដវេន​ពី​ព្រះរាជា​ទេ រដ្ឋមន្ដ្រី និង​អ្នកមុខ​អ្នកការ​ទាំងអស់​ត្រូវ​ជ្រើស​រើស​ព្រះរាជា​ចេញពី​ក្នុង​ចំណោម​មេក្រុម​បារគូ ។ អ្នកខ្លះ​ទៀត​និយាយ​ថា ទំនៀម​ពី​បុរាណ​នោះ​មិន​មែន​និយាយ​ថា «គ្មាន​រជ្ជទាយាទ​បុរស» នោះ​ទេ តែ​ថា «ក្នុង​ករណី​ដែល​គ្មាន​រាជវង្សានុវង្ស​បន្ដវេន» តែ​ម្ដង ។​ ឥឡូវនេះ​គេ​នៅ​មាន​សល់​អ្នក​អង្គ​ម្ចាស់​ក្នុង​រាជវង្សានុវង្ស​នៅឡើយ​ ដូច្នេះ​មិន​អាច​និយាយ​ថា​គ្មាន​រាជវង្សានុវង្ស​បន្ដវេន​បាន​ទេ ។ ពួក​មន្ដ្រី​ធំៗ​មួយ​ចំនួន​បាន​ប្រជុំ​គ្នា​ជា​សម្ងាត់​នៅ​លើ​កំពូលភ្នំ​ព្រះរាជ​ទ្រព្យ​ពិភាក្សា​រឿង​នេះ ហើយ​មាន​មន្ដ្រី​ម្នាក់​ហ៊ាន​រហូត​ដល់​និយាយ​ថា «បើ​គេ​រើស​ក្សត្រា​មួយ​អង្គ​មិន​បាន​ទេ​ ការ​ជ្រើស​តាំង​នេះ​ត្រូវ​ចាត់​ទុកជា​មោឃៈ ។​ បើសិនជា​រើស​បាន​ក្សត្រា​មួយ​អង្គ​ក៏​ប៉ុន្ដែ​ប្រជារាស្ដ្រ និង​ព្រះរាជា​សៀម​មិន​ទទួល​ស្គាល់​នោះ ​យើង​នឹង​មាន​សង្គ្រាម ។ ប៉ុន្ដែ​បើសិន​ណា​ជា​គេ​រើស​បាន​ក្សត្រី​មួយ​អង្គ ហើយ​បើ​សិនជា​ស្ដេច​សៀម​មិន​ធ្វើ​អន្ដរាគមន៍​ទេ នោះ​វាសនា​ស្រុក​ខ្មែរ​នឹង​ត្រូវ​ចប់ ព្រោះ​ច្បាស់​ជា​អាណ្ណាម​កាត់​បញ្ចូល​ធ្វើ​ជា​ទឹកដី​របស់​គេ​ជា​សម្រេច​តែ​ម្ដង» ។ ព្រះសង្ឃ​មួយ​អង្គ​បាន​ស្នើ​ឡើង​ថា យើង​គួរ​នាំ​គ្នា​ធ្វើ​ដំណើរ​ទៅ​ស្រុក​សៀម ។ ក៏​ប៉ុន្ដែ​អ្នក​ដែល​មាន​គំនិត​ទាំង​អស់​នេះ មិន​បាន​ត្រូវ​គេ​អញ្ជើញ​ឱ្យ​ចូល​រួម​ក្នុង​ការ​ជ្រើស​រើស​ព្រះរាជា​ផង​ទេ ។ ចំណែក​ឯ​ប្រជាជន​វិញ គេ​អស់​កម្លាំង​នឿយ​ណាយ​នឹង​សង្គ្រាម និង​ចង់​បាន​សន្ដិភាព​ណាស់ តែ​មិន​បាន​គិត​ដល់​ថា ព្រះ​មហាក្សត្រី​នឹង​គ្មាន​ឥទ្ធិពល ហើយ​ក៏​មិន​បាន​ដឹង​ថា​មេទ័ព​អាណ្ណាម អុង​ទួនគុន ដែល​នៅ​ពី​ខាងក្រោយ​ព្រះ​នាង​មាន​អំណាច​ខ្លាំង​ណាស់​អាច​នឹង​បញ្ជា​លើ​រាល់​រដ្ឋមន្ដ្រី​បាន ។​ ដោយ​ពិនិត្យ​ឃើញ​ថា​ព្រះ​មហា​ក្សត្រី​ទន់​ខ្សោយ ហើយ​ចំណុះ​អាណ្ណាម​ខ្លាំង​ពេក មាន​ពាក្យ​ចចាម​អារ៉ាម​លេច​ឡើង​ក្នុង​ចំណោម​បក្សពួក​អ្នក​អង្គម្ចាស់ និង​សៀម សាយ​ភាយ​ទៅ​ដល់​ក្នុង​ស្រទាប់​ប្រជាជន​ថា ព្រះ​នាង​បាន​សហាយ​ជាមួយ​មេទ័ព​អាណ្ណាម ។ រឿង​នេះ​មិន​ពិត​ទេ ក៏​ប៉ុន្ដែ​ការ​និយាយ​បង្ខូច​ព្រះ​កិត្ដិនាម​បាន​រីក​រាល​សាយ​ភាយ​ទប់​លែង​បាន រហូត​ទាល់​តែ​ព្រះ​មហាក្សត្រី​ធ្លាក់ខ្លួន​ទៅ​ជា​មនុស្ស​ឆ្កួត (៧៥) ។

ឥឡូវនេះ​អ្វីៗ​បាន​សម្ដែង​ចេញ​ឱ្យ​ឃើញ​ច្បាស់​ណាស់​ថា អាណ្ណាម​ប្រុងប្រៀប​នឹង​យក​កម្ពុជា​ធ្វើ​ជា​ទឹកដី​របស់​គេ​មែន​ទែន​ហើយ ហើយ​ការ​ដែល​គេ​រៀបចំ​ព្រះ​មហាក្សត្រី​អង្គ​ម៉ី​ឱ្យ​ឡើង​គ្រង​រាជបល្ល័ង្ក​នេះ គឺ​គ្រាន់តែ​ដើម្បី​ទម្លាប់​ប្រជាជន​ឱ្យ​ស៊ាំ​នឹង​ភាព​គ្មាន​ស្ដេច​សោយរាជ្យ ឱ្យ​បំភ្លេច​ព្រះរាជ​វង្សានុវង្ស​ចោល​ប៉ុណ្ណោះ បើ​ទោះជា​ថា កន្លង​មក​ប្រជារាស្ដ្រ​ធ្លាប់​បាន​ធ្វើ​ពលី​កម្ម​ជា​ច្រើន​ដើម្បី​រាជ​បល្ល័ង្ក​ក៏​ដោយ ។

តាម​ព្រះរាជក្រឹត្យ​មួយ​របស់​ស្ដេច​អាណ្ណាម ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​ត្រូវ​គ្រប់គ្រង​ដោយ​មន្ដ្រី​អាណ្ណាម​៣​នាក់​គឺ​ទ្រឿង​មិញយ៉ាង ផាម​វ៉ាន់ឌាន និង​ត្រាន់​វ៉ាន់ណាង ដែល​មក​នៅ​ដឹកនាំ​ប្រទេស​ដោយ​មាន​ជំនួយ​ពី​រដ្ឋមន្ដ្រី និង​ចៅហ្វាយ​ខែត្រ​ខ្មែរ​ជា​ច្រើន​នាក់ ។

រាជធានី​ភ្នំពេញ​ពេល​នោះ​គេ​ដូរ​ឱ្យ​ហៅ​ថា​ ត្រានតាយ​ ឬ​ត្រាន​ណាំយ៉ាង​វិញ (ភ្នំ​=​ណាំ​ ពេញ​=​យ៉ាង) ។

រ៉េស៊ីដង់​អាណ្ណាម​ពេល​នោះ​នឹក​គិត​ថា​ គេ​មាន​អំណាច​ខ្លាំង​ណាស់ ហើយ​បាន​បង្ខំ​ឱ្យ​មន្ដ្រី​ទាំងអស់​ស្លៀក​សម្លៀក​បំពាក់​តាម​របៀប​អាណ្ណាម (76) ឱ្យ​បួងសក់ និង​ផ្ដល់​ឋានៈ​ឱ្យ​តាម​របៀប​អាណ្ណាម ហើយ​បាន​ដាក់​មេ​អាណ្ណាម​ម្នាក់​នៅ​ជាប់​នឹង​ចៅហ្វាយ​ខែត្រ​កម្ពុជា ដើម្បី​ត្រួត​ពិនិត្យ​លើ​រាល់​សកម្មភាព​ផង និង​ដឹកនាំ​ការងារ​រដ្ឋបាល​ផង ។

មិន​តែ​ប៉ុណ្ណោះ អាណ្ណាម​មាន​បំណង​ចង់​ធ្វើ​ឱ្យ​ព្រះរាជាណាចក្រ​ខ្មែរ​បាត់បង់​អស់​នូវ​ធាតុ​ដើម​របស់​ខ្លួន ដោយ​បាន​ប្ដូរ​ឈ្មោះ​ស្រុក​ទេស​ទាំងអស់​ថែម​ទៀត ។ យោង​តាម​សំណើ​របស់​ពួក​អ្នក​ដែល​នៅ​ជាប់​នឹង​ចៅហ្វាយ​ខែត្រ​ខ្មែរ ព្រះរាជា​អាណ្ណាម​បាន​សម្រេច​ប្ដូរ​ឈ្មោះ​ខែត្រ ដោយ​បន្ថយ​ចំនួន​ពី​៥៦​មក​នៅ​ត្រឹម​៣៣​វិញ ហើយ​បាន​បង្កើត​ស្រុក​២​សម្រាប់​ទឹកដី​ដែល​មាន​ពួក​អ្នកស្រុក​ព្រៃ​រស់​នៅ រួច​ឱ្យ​ហៅ​តាម​ឈ្មោះ​អាណ្ណាម​ទាំងអស់ ។

ឈ្មោះ​ខែត្រ​ទាំង​៣៣​នោះ​មាន ណាមយ៉ាង ឬ​ត្រានតាយ សម្រាប់​ភ្នំពេញ​ ក្រៅពី​នេះ​ជា​ឈ្មោះ​ខែត្រ​ថ្មី​ដែល​គេ​បាន​បង្រួម​ឱ្យ​តិច ដែល​ខ្ញុំ​មិន​ដឹង​ថា​ឈ្មោះ​ណា​ត្រូវ​នឹង​ខែត្រ​ចាស់​ណា​មួយ​ទេ ៖ ថានធូ​ តាំដន​ ទុយឡាប់​ បាណាម​ (បាក់ណាម) បាឡាយ​ (បារាយណ៍) ប៊ិញធាន ​(កោះអញ្ចៀន) ខាបាត​ ឡាវេន ​(ព្រៃវែង) ហៃដុង​ គិមទ្រឿង ​ចាវជុង ​កាអាវ​ វ៉ាងវ៉ាន​ ហាប៊ិញ​ ជុងឡយ ​សានភូ​ (ប្រហែល​គឺ​សម្បូរ) សានបុក​ (សម្បុក) តាំវូ​ ខាយបៀន​ ហៃតាយ​ ខាស៊ុម (កោះសូទិន) ថេឡាប់​ តាំកាយ​ ឡូវៀត (លង្វែក) ឡុងទន (សំរោងទង) ក្វាងបៀន​ ហួយី​ ចានតាយ​ អ៊ីយី​ ចានថាញ់​ ម៉ាត់លួត​ អ៊មអាន ។ ឯ​ស្រុក​សម្រាប់​អ្នកស្រុក​ព្រៃ​២​នោះ​គឺ កាញ់ចេ (ក្រចេះ) និង​កាន់យ៉ើ (កញ្ជរ) ។

មាន​មន្ដ្រី​ទាំងអស់​១០៧​រូប​ដែល​ទទួល​បន្ទុក​ការងារ​រដ្ឋបាល​ស៊ីវិល និង​ខាង​កងទ័ព ។ គឺ​មាន ៖ ទួងក្វាន ឬ សេនាប្រមុខ​១​រូប​ ថាមតាន់ ឬ​អ្នក​មាន​ភារៈ​ចាត់ចែង និង​ថែរក្សា​ទ្រព្យ​កងទ័ព​១​រូប​ ដេដុក ឬ​អគ្គមេ​បញ្ជាការ​១​រូប​ ហ៊ាបតាន់ ឬ​វរសេនីយ៍ឯក​១​រូប​ ឡាញ់ប៊ិញ ឬ​វរសេនីយ៍ត្រី​២​រូប​ ផឡាញ់​ប៊ិញ ឬ​ជំនួយការ​វរសេនីយ៍ត្រី​២​រូប ប៊ិញប៊ីដាវ ឬ​ឆ្មាំ​កងទ័ព​១​រូប​ លឿង​ប៊ីដាវ ឬ​ឆ្មាំ​ខាង​ភស្ដុភារ​១​រូប​ វៀន​ង៉យឡាង ឬ​នាយ​ការិយាល័យ​ក្រសួង​២​រូប​ ជូស៊ូ​ ឬ​នាយ​រង​ការិយាល័យ​ក្រសួង​៣​រូប​ បាតវូ​ ឬ​ផ្នែក​ខាង​របៀប​៤​រូប​ បាតផាម​ ឬ​លេខាធិការ ថ្នាក់​ទី​៨​ចំនួន​៨​រូប​ គួនផាម ឬ​លេខា​ថ្នាក់​ទី​៩​ចំនួន​៨​រូប​ ថឡាយ ឬ​នាយទោ​ផ្គត់ផ្គង់​ស្បៀង​៦០​រូប​ ហួនដាវ ឬ សាស្ដ្រាចារ្យ​១២​រូប​ ហើយ​និង​យ៉ាវថ ឬ​គ្រូ​បង្រៀន ។

ទ្រឿង​មិនយ៉ាង​បាន​ទទួល​ការ​ចាត់តាំ​ង​ឱ្យ​ធ្វើ​ជា​ទួងក្វាន​នៅ​ភ្នំពេញ​ ឯ​ឡេ​ដៃគឿង​ គឺជា​ថាមតាន់ ។​ មាន​ ជាន​ភូស៊ូ ម្នាក់​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ការ​ត្រួតត្រា​របស់​អ្នក​ទាំង​២ មាន​ភារកិច្ច​ត្រួត​ពិនិត្យ​សេវា​ស៊ីវិល និង​យោធា​នៅ​ក្នុង​ភូ (ខែត្រ) ៣ គឺ​ហាយតាយ​ ហាយដុង និង​សានទិញ ។

ទ័ព​អាណ្ណាម​នៅ​កម្ពុជា​ក៏​បាន​ត្រូវ​គេ​រៀបចំ​ឡើង​វិញ​ដែរ ដោយ​បែងចែក​ជា​២៥​កង​ពល និង​មាន​កងពល​ពិសេស​មួយ ទទួល​បន្ទុក​ថែរក្សា​ពង្រាប និង​បង្ហាត់​ដំរី​ចម្បាំង ។

យើង​នឹង​វិល​ត្រលប់​មក​មើល​ការ​រៀបចំ​នេះ​នៅ​ពេល​ក្រោយ ។ កម្ពុជា​ទាំងមូល​បាន​ត្រូវ​អាណ្ណាម​បែង​ចែក​ចេញ​ជា​៨​ភូ (ខែត្រ) មាន​ទាំងអស់​១៨​ហ្វៀន (មណ្ឌល​រដ្ឋបាល) គឺ ៖ភូ​ត្រាន់តាយ​ ភ្នំពេញ​ មាន​ហ្វៀន​២​គឺ ថៃអាន និង​លូអាន
ភូ​ញាហ្វា មាន​ហ្វៀន​២​ដែរ​គឺ ធឿងផុង និង​ផុងញួង
ភូ​ណាមនិញ មាន​ហ្វៀន​៣​គឺ ណាមធិញ​ ណាមថៃ និង​ភូណាម
ភូ​វ៉ូកុង មាន​ហ្វៀន​៣​ដែរ​គឺ ប៊ិញជុង​ គីតូ និង​ជុងធុយ

ភូ​ទាំង​៤​នេះ ត្រួតត្រា​ដោយ ទួងក្វាន និង ថាមតាន់ ។ភូ​ហាយ​តាយ មាន​ហ្វៀន​២​គឺ ហាយប៊ិញ និង​ថានជុង
ភូ​ហាប៊ិញ មាន​ហ្វៀន​២​ដែរ​គឺ ជុងហា និង​ភូឡាយ​

ភូ​ទាំង​២​នេះ ត្រួតត្រា​ដោយ ជាន​ភូស៊ូ ។​ភូ​សានទិញ មាន​ហ្វៀន​២​គឺ ក្វេឡាំ និង​សានដុង
ភូ​មីឡាម មាន​ហ្វៀន​២​ដែរ​គឺ មីឡាម និង​ដាវឡាម

ភូ​ទាំង​២​នេះ ត្រួតត្រា​ដោយ ជាន​ភូស៊ូ នៅ​សានទិញ ។

ចំណែក​ឯ​កងពល​ទាហាន​ទាំង​៥ មួយៗ​មាន​៥​កង​វរសេនា​ធំ ដោយ​មិន​មាន​គិត​ដល់​កង​អនុសេនា​ធំ​កម្ពុជា​ផង​ទេ មាន ៖ កងពល​កណ្ដាល មាន​២៦៩៦​នាក់​ កងពល​បើក​ផ្លូវ​ មាន​២១១៦​នាក់​ កងពល​ស្លាប​ខាងឆ្វេង​ មាន​២៥៣០​នាក់​ កងពល​ស្លាប​ខាងស្ដាំ​ មាន​២២០០​នាក់​ និង​កងពល​បិទ​គូទ​មាន​២២៥៥​នាក់ សរុប​ទាំងអស់​ត្រូវជា​១១.៧៩៦​នាក់ ។

រៀបចំ​ដូច្នេះ​រួច​ហើយ ស្ដេច​អាណ្ណាម​បាន​ចាត់តាំង ឡេ​វ៉ាន់ឌុក ឱ្យ​ធ្វើ​ជា​ធិញលុក​រាជ​អធិការ​របស់​ព្រះរាជា​ប្រចាំ​កម្ពុជា ។

ពួក​អាណ្ណាម​បាន​ហៅ​ព្រះ​ក្សត្រី​អង្គ​ម៉ី​ ថា​ ង៉ុក​វ៉ាន​ ហើយ​ថ្វាយ​ព្រះ​ឋានៈ​ជា​ភាសា​អាណ្ណាម​ថា​ មីឡាម​ក្វានជួ (ព្រះ​មហាក្សត្រី​នៃ​ភូ​មីឡាម) ។ ព្រះ​រៀម​របស់​ព្រះ​នាង​ព្រះ​ក្សត្រី​បែន ទទួល​ឋានៈ​ថា​ លូអាន​ក្វាន (ក្សត្រី​ទី​២​នៃ​លូអាន) ព្រះ​អនុជ​ក្សត្រី​មួយ​អង្គ​ទទួល​ឋានៈ​ជា​ ថាវជុង​ក្វានក្វាន​ និង​មួយ​អង្គ​ទៀត​ជា តាប់និញ​ក្វានក្វាន ។

មាន​ការងារ​មួយ​ដែល​មាន​ប្រយោជន៍ ក៏​ប៉ុន្ដែ​បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​អ្នកស្រុក​ខឹងសម្បា​ជា​ខ្លាំង គឺ​កំណែន​ឱ្យ​ធ្វើ​ផ្លូវ​យុទ្ធសាស្ដ្រ​មួយ​ដោយ​គ្មាន​ផ្ដល់​កម្រៃ ត​ភ្ជាប់​ពី​ភ្នំពេញ​ទៅ​ស្ពាន​យមរាជ បច្ចុប្បន្ន​នៅ​លើ​ផ្លូវ​ទៅ​កំពត (ប្រហែល​ជា​៤​គីឡូម៉ែត្រ​ពី​ភ្នំពេញ) រួច​បន្ដ​ទៅ​ទ្រាំង​ និង​បន្ទាយមាស​ និង​ការ​បង្កើត​ឱ្យ​មាន​ក្រុម​រត់​សំបុត្រ​បន្ដ​គ្នា​ប្រចាំ​តាម​សាលា​នីមួយៗ ដែល​មាន​គ្នា​៣០​នាក់​ផ្លាស់​ប្ដូរ​វេន​គ្នា ជ្រើស​រើស​ចេញ​ពី​អ្នកស្រុក​រស់នៅ​ក្នុងភូមិ​ជិតៗ ។ ផ្លូវ​នេះ​ដែល​ក្រោយ​មក​គឺ​ផ្លូវ​ពី​ភ្នំពេញ​ទៅ​កំពត ខ្មែរ​ហៅ​ថា​ ផ្លូវ​អាណ្ណាម (77) ។

នៅ​សម័យ​នោះ គឺ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៨៣៥ នៅ​ឯ​កំពង់សោម មាន​បងប្អូន​២​នាក់​ដែល​មាន​ឋានៈ​ជា​ឧកញ៉ា​គឺ ឧកញ៉ា​ជ័យ និង​ឧកញ៉ា​ជូ បាន​ប្រកែក​មិន​ព្រម​គោរព​តាម​បញ្ជា​របស់​អាណ្ណាម​ទេ ហើយ​ចាប់​ផ្ដើម​កាន់​អាវុធ​ប្រឆាំង​ឡើង ។ ទាំង​២​នាក់​បងប្អូន​ធ្វើការ​ប្រយុទ្ធ​អស់​កាល​យ៉ាង​យូរ​ តែ​មិន​អាច​បង្ក្រាប​ទ័ព​ចម្រុះ​អាណ្ណាម​-​ខ្មែរ​បាន​ ហៀប​តែ​នឹង​ត្រូវ​គេ​ចាប់​បាន​ទៅ​ហើយ ក៏​នាំ​គ្នា​រត់គេច​ឆ្លង​ព្រំដែន​ទៅ​ជ្រក​កោន​នៅ​ឯ​បាងកក​បាត់​ទៅ ។

នៅ​ឆ្នាំ​១៨៣៦​ នៅ​ខែត្រ​កំពង់ស្វាយ​ឯណោះ​វិញ​ តេជោ​រាម​ដែល​បះបោរ​ប្រឆាំង​នឹង​របប​ថ្មី​បាន​ត្រូវ​គេ​ចាប់​យក​មក​ភ្នំពេញ ហើយ​អុង​ទួងគុន​ចេញ​បញ្ជា​ឱ្យ​គេ​សម្លាប់​ចោល​ទៅ ។ គេ​បាន​លើក​ស្នងអី​ជំនួយការ​របស់​តេជោ​រាម ឱ្យ​ឡើង​កាន់​អំណាច​បន្ដ​ពី​គាត់ ។ មុន​ដំបូង​ស្នងអី​បាន​បំពេញ​ការងារ​ល្អ​ណាស់ ក៏​ប៉ុន្ដែ​ដល់​មក​ឆ្នាំ​១៨៣៧ ស្រាប់តែ​ឈ្មោះ​នេះ​បាន​ចាប់​រ៉េស៊ីដង់​អាណ្ណាម​សម្លាប់​ចោល ហើយ​ចាប់​កេណ្ឌ​ទ័ព ។ ស្នងអី​ធ្វើ​សកម្មភាព​បាន​ប៉ុន្មាន​សប្ដាហ៍ ក៏​រត់គេច​ខ្លួន​ដោយ​នាំ​យក​អ្នកស្រុក​ស្ទោង និង​ជីក្រែង​មួយ​ចំនួន​ធំ​ផង ទៅ​នៅ​ឯ​ទន្លេ​រពៅ ដែល​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ការ​ត្រួតត្រា​របស់​សៀម​នៅ​ឡើយ ។ ពួក​អាណ្ណាម​បាន​សម្លាប់​ប្រជាជន​ខែត្រ​កំពង់ស្វាយ​អស់​ជា​ច្រើន ដែល​គេ​ចោទ​ថា​បាន​គាំទ្រ​ស្នង​អី ។ អ្នកស្រុក​មួយ​ចំនួន​ទៀត គេ​នាំ​យក​ទៅ​អាណ្ណាម ។

ព្រឹត្ដិការណ៍​ទាំង​អស់នេះ រួម​ទាំង​ការ​បះបោរ និង​ការ​ប្រឆាំង​អាណ្ណាម​ផង បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​ប្រជាជន​កម្ពុជា​មាន​ការ​ព្រួយបារម្ភ​ជា​ខ្លាំង ។ គេ​ក៏​ចាប់​តាំង​នាំ​គ្នា​ងាក​បែរ​ទៅ​រក​ខែត្រ​បាត់ដំបង ដី​ខ្មែរ​ពី​មុន តែ​ឥឡូវ​បាន​ក្លាយ​ទៅជា​របស់​សៀម​ហើយ ដែល​មាន​រាជវង្ស​២​អង្គ​កំពុង​រស់នៅ គឺ​ព្រះ​អង្គ​ឯម និង​ព្រះ​អង្គឌួង (78) ។ ស្ដេច​សៀម​បាន​អនុញ្ញាត​ឱ្យ​ព្រះ​អង្គ​ឯម​គង់នៅ​នឹង​បាត់ដំបង​ ឯ​ព្រះ​អង្គឌួង​ឱ្យ​គង់នៅ​មង្គលបុរី ។​ ក្សត្រ​ទាំង​២​អង្គ​បាន​ឃ្លាតឆ្ងាយ​ពី​រាជបល្ល័ង្ក​ហើយ ដោយ​ត្រូវ​អាណ្ណាម​បំបែក បណ្ដេញ​កាត់​កាល​ចោល និង​នៅ​ជាមួយ​សៀម ក៏​ស្ដេច​សៀម​មិន​បាន​ផ្គត់ផ្គង់​ឱ្យ​ល្អ​ណាស់​ណា​ដែរ ព្រោះ​មាន​គេ​ច្រណែន​និន្ទា ។ ក៏​ប៉ុន្ដែ​ព្រះ​អង្គ​នៅ​តែ​ជា​សេចក្ដី​សង្ឃឹម​ចុង​ក្រោយ​របស់​ប្រទេស​ជាតិ​ដដែល ។ ទម្លាប់​ជា​ប្រពៃណី​មួយ​បាន​និទាន​តៗ​គ្នា​ថា «កាលណា​ទឹក​ហូរ​ចុះ​ពី​ខាងជើង​មក​ខាង​ត្បូង កាត់​ពីមុខ​កំពង់ហ្លួង ទឹក​នោះ​បាន​ប្រាប់​អ្នកស្រុក​ថា ព្រះ​អង្គ​ម្ចាស់​ទាំងឡាយ​មាន​ព្រះ​កាយពល​ល្អ​ទេ ព្រះមហេសី​ទាំងអស់​របស់​ព្រះ​អង្គ​បាន​ប្រសូត​ព្រះរាជ​បុត្រា​ថ្វាយ​ព្រះ​អង្គ ហើយ​អ្នកស្រុក​និយាយ​ថា ព្រះអាទិត្យ​នៅ​តែ​រះ​ឯជើង​មេឃ​រៀង​រាល់ថ្ងៃ មិន​ទាន់​រលត់​បាត់​នៅ​ឡើយ» ។

នៅ​ពេល​ដែល​ហៀប​នឹង​រលត់​ទៅ​ហើយ ប្រជាជន​ខ្មែរ​ដ៏​កម្សត់​នៅ​តែ​នឹក​ដល់​ព្រះរាជ​វង្សានុវង្ស​នៅ​ឡើយ បើ​ទោះបី​ថា​រាជវង្សានុវង្ស​នោះ​បាន​ដឹកនាំ​គេ​អស់​កាល​ជា​ច្រើន​សតវត្ស ឱ្យ​ធ្វើ​សង្គ្រាម​កាប់​សម្លាប់​តែ​គ្នា​ឯង ឬ​ប្រឆាំង​នឹង​បរទេស​ឱ្យ​គាំទ្រ​សមាជិក​រាជវង្ស​ដណ្ដើម​អំណាច ដណ្ដើម​រាជបល្ល័ង្ក​គ្នា​ កាត់​យក​ខែត្រ​ផ្សេងៗ​ទៅ​កាន់កាប់ ក៏​ប៉ុន្ដែ​មិន​ចេះ​គ្រប់គ្រង​ ហើយ​មិន​ដែល​បាន​នឹកគិត​ដល់​សុខទុក្ខ​របស់​ប្រជាជន​ដ៏​កម្សត់​បន្ដិច​ណា​ក៏​ដោយ ។ ទោះជា​យ៉ាង​ណា​ក្ដី ប្រជាជន​នៅ​មាន​សេចក្ដី​សង្ឃឹម​តែ​លើ​រាជវង្ស​មួយ​នេះ​ប៉ុណ្ណោះ ព្រោះថា​គ្មាន​អ្នក​មាន​បុណ្យ​ណា​ម្នាក់​ចេញ​មុខ​មក​ជួយ ដូច​ជា​នៅ​ស្រុក​ចិន​ អាណ្ណាម​ ភូមា​ សៀម ដើម្បី​បំផុស​អ្នកស្រុក​ឱ្យ​នាំ​គ្នា​បះបោរ​ឡើង​វាយ​ប្រហារ​ទៅ​លើ​ពួក​សត្រូវ​របស់​ព្រះរាជា​ណាចក្រ ហើយ​បណ្ដេញ​ចេញ ដណ្ដើម​យក​រាជបល្ល័ង្ក​មក​វិញ រួច​ឡើង​អង្គុយ​លើ​រាជបល្ល័ង្ក​នោះ ក្រោម​ស្នូរ​ទះដៃ​អបអរសាទរ​ពី​ប្រជាជន​ទាល់​តែ​សោះ ។ ចៅហ្វ៊ា​បែន និង​ចៅហ្វ៊ា​មូ​ប្រហែល​ជា​អាច​បំពេញ​នូវ​តួនាទី​ជា​វីរជន​នេះ​បាន ក៏​ប៉ុន្ដែ អ្នក​ទាំង​២​នាក់​នេះ​មិនមែន​ជា​អ្នក​មាន​បុណ្យ​ទេ ហើយ​ក៏​គ្មាន​ឆន្ទៈ​ខ្ពស់​នឹង​បំពេញ​ភារកិច្ច​នេះ​ដែរ មិន​តែ​ប៉ុណ្ណោះ ថែម​ទាំង​បាន​ក្បត់​ជាតិ​ជា​បន្ដ​បន្ទាប់​ទៅ​ទៀត កាត់​ផ្ដាច់​យក​ទឹកដី​មាតុភូមិ​ទៅ​ឱ្យ​សៀម​ទៅ​វិញ ។ ម្ល៉ោះ​ហើយ ប្រជាជន​ដែល​ហាក់​បី​ដូចជា​ត្រូវ​សណ្ដំ​ទៅ​ហើយ បាន​ភ្លេច​អ្នក​ទាំង​អស់​នោះ​សូន្យ​ឈឹង ទើប​បាន​ជា​នាំ​គ្នា​បែរ​មក​រក​រាជវង្ស​ស្ដេច​ដែល​សោយរាជ្យ​លើ​ពួក​គេ ហើយ​សម្លឹង​មើល​ទៅ​បាត់ដំបង ដែល​មាន​ក្សត្រា​ទាំង​២​អង្គ​គង់នៅ ។

មេទ័ព​អាណ្ណាម​អុង​ទួងគុន បាន​យល់​ច្បាស់​ណាស់​ថា​កម្ពុជា​នៅ​មាន​ថាមពល​ដែល​កំពុង​តែ​ក្រាប​សម្ងំ ហើយ​អាច​នឹង​ងើប​ក្រោក​ឡើង​បះបោរ​ប្រឆាំង​នឹង​ការ​ត្រួតត្រា​របស់​យួន លើ​រាជវង្សា​នុវង្ស​នេះ​ឯង ។ គាត់​បាន​ប្ដេជ្ញា​ថា​នឹង​កម្ចាត់​កម្ចាយ​ក្សត្រ​ទាំង​២​អង្គ​នេះ​ចេញ ដោយ​ធ្វើ​យ៉ាង​ណា​បំបែក​បំបាក់​ពី​គ្នា​សិន ព្រោះ​កន្លង​មក ក្សត្រ​ទាំង​២​អង្គ​សាមគ្គី​គ្នា​ស្អិត​ល្មួត​ណាស់ ​រួច​សឹម​ឆ្លៀត​យក​ឱកាស​ដែល​លេច​ចេញពី​ព្រឹត្ដិការណ៍​នេះ​ដើម្បី​បំផ្លិច​បំផ្លាញ​ចោល​តែ​ម្ដង ។

អុង​ទួងគុន​បាន​ចាត់​ឱ្យ​ជន​អាណ្ណាម​ម្នាក់​ក្លែង​ខ្លួន​ធ្វើ​ជា​ខ្មែរ ដោយ​ដាក់​ឈ្មោះ​ថា ភគវា នាំ​លិខិត​មួយ​ទៅ​ថ្វាយ​ព្រះ​ឧបរាជ​អង្គ​ឯម​ទូល​ថា​អាណ្ណាម​មក​កម្ពុជា​នេះ​ក្នុង​គោលបំណង​ដើម្បី​ជួយ​ធ្វើ​ឱ្យ​មាន​សន្ដិភាព ។​ ការ​ដែល​លើក​ព្រះ​មហាក្សត្រី​អង្គ​ម៉ី​ឱ្យ​ឡើង​សោយរាជ្យ​នេះ ក៏​ព្រោះតែ​ថា​ព្រះ​នាង​គ្រាន់​តែ​ជា​ព្រះ​មហាក្សត្រី​បណ្ដោះ​អាសន្ន​ប៉ុណ្ណោះ រង់​ចាំតែ​ពេល​ដែល​មាន​ក្សត្រា​ខ្មែរ​មួយ​អង្គ​ចង់​វិល​ត្រលប់​មក​សោយរាជ្យ​វិញ អាណ្ណាម​នឹង​ជួយ​ជ្រោមជ្រែង ។ ក៏​ប៉ុន្ដែ​ព្រះ​ឧបរាជ​មាន​គូប្រជែង​មួយ គឺ​ព្រះ​អង្គឌួង ជា​អនុជ​របស់​ព្រះ​អង្គ ដែល​រៀបចំ​ផែនការ​ក្បត់​នឹង​ព្រះ​អង្គ​រួច​ទៅ​ហើយ ។

ព្រះ​ឧបរាជ​គិត​ថា​ភ័ព្វសំណាង​ព្រះ​អង្គ​បាន​មក​ដល់​ហើយៗ ជឿ​សម្ដី​អាណ្ណាម​ថា ព្រះ​អនុជ​ជា​គូប្រជែង​របស់​ព្រះ​អង្គ ទ្រង់​ក៏​បាន​ចារ​ព្រះ​សារលិខិត​មួយ​ច្បាប់​ទៅ​ថ្វាយ​ស្ដេច​សៀម​ថា ព្រះ​អនុជ​កំពុង​តែ​ធ្វើ​ចលនា​ប្រឆាំង​នឹង​ផលប្រយោជន៍​សៀម​នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ ។ ស្ដេច​សៀម​បាន​ចាត់​មន្ដ្រី​២​នាក់​ឱ្យ​មក​យាង​ព្រះ​អង្គឌួង​ទៅ​បាងកក​ភ្លាម ហើយ​ហាម​ផ្ដាច់​មិន​ឱ្យ​យាង​មក​មង្គលបុរី​វិញ​ទេ ។

ដោយ​កម្ចាត់​ព្រះ​អនុជ​ឱ្យ​បាត់​ពីមុខ​ពី​មាត់​រួច​ហើយ ព្រះ​ឧបរាជ​បាន​យាង​ទៅ​គង់នៅ​ពោធិ៍សាត់​ជាមួយ​ព្រះរាជ​វង្ស ព្រះរាជ​បុត្រាបុត្រី​របស់​ព្រះ​អង្គឌួង ដែល​ទ្រង់​រក្សា​ទុកជា​ចំណាប់​ខ្មាំង និង​មន្ដ្រី​ខ្មែរ​ជា​ច្រើន​ទៀត​នៅ​បាត់ដំបង​ដែល​ទ្រង់​មិន​អាច​ទុក​ចោល​បាន ។ មេទ័ព​អាណ្ណាម​ដែល​បញ្ជា​នៅ​ទីនោះ​បាន​ចាប់​ខ្លួន​អ្នក​ទាំង​អស់នោះ ហើយ​បញ្ជូន​មក​ភ្នំពេញ ។​ ព្រះ​ឧបរាជ​អង្គ​ឯម​មិន​យល់​ថា​ហេតុ​អ្វី​ក៏​មាន​រឿង​ដូច្នេះ​ទេ​ តែ​ចំពោះ​ខ្លួន​ព្រះ​អង្គ​ មេទ័ព​អាណ្ណាម​ទទួល​រាក់ទាក់​បំផុត ម្ល៉ោះ​ហើយ​ទ្រង់​ក៏​យាង​មក​ភ្នំពេញ​ជាមួយនឹង​គេឯង មាន​កង​ការពារ​ជូន​ដំណើរ​ហាក់បី​ដូចជា​មាន​កិត្ដិយស​ណាស់ ។ ពេល​យាង​មក​ដល់​ភ្នំពេញ អុង​ទួងគុន​បាន​ទទួល​ស្វាគមន៍​ព្រះ​អង្គ​គគ្រឹក​គគ្រេង​ទាំង​ប្រជាជន​ក៏​ទះដៃ​អបអរសាទរ​ព្រោះ​មើល​ឃើញ​ថា​ព្រះ​អង្គ​នេះ​ហើយ​ជា​អ្នក​មក​រំដោះ​គេ ។​ ការ​ដែល​ប្រជាជន​អបអរ​សាទរ​ទទួល​ព្រះ​ឧបរាជ​ខ្លាំង​ហួសហេតុ​ពេក​បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​អុង​ទួងគុន​អន់ចិត្ដ ដល់​យប់​ឡើង​ក៏​ចាប់​ព្រះ​អង្គ​ដាក់​ក្នុង​ទ្រុង​ដែក ហើយ​បញ្ជូន​ទៅ​កាន់​រាជធានី​វ៉េ​នៅ​ថ្ងៃស្អែក​ឡើង (១៨៤០) ។

ចំពោះ​មន្ដ្រី​មក​ពី​ខែត្រ​បាត់ដំបង មាន​មួយ​ចំនួន​ធំ​ត្រូវ​គេ​សម្លាប់​ចោល​ភ្លាម​ដោយ​មិន​ចាំបាច់​កាត់​ទោស នៅ​សល់​ខ្លះ​គេ​បញ្ជូន​ទៅ​វ៉េ​ដែរ​ហើយ​ឃុំ​ទុក​នៅ​ទីនោះ ។

ចំណែក​នៅ​បាងកក​ឯណោះ​វិញ ព្រះ​អង្គឌួង​ដែល​ព្រះ​រៀម​ចោទប្រកាន់​ថា​ក្បត់ បាន​ត្រូវ​សៀម​ឃាត់ខ្លួន ដាក់​ច្រវាក់​ទុក​នៅ​ក្នុង​ព្រះ​បរមរាជវាំង​ដែរ ។

នៅ​ពេល​ដែល​ស្ថានការណ៍​នៅ​កម្ពុជា​កំពុង​តែ​អាក្រក់​ទៅៗ រ៉េស៊ីដង់​អាណ្ណាម​ក៏​មិន​ចេះ​ស្កប់ស្កល់​នឹង​ចំណង់​របស់​គេ​ដែរ ។ គេ​ចង់​ឱ្យ​ខ្មែរ​ប្ដូរ​សាសនា​កាន់​តាម​គេ​វិញ ម្ល៉ោះ​ហើយ​គេ​បណ្ដេញ​លោក​សង្ឃ​ចេញពី​វត្ដ​អារាម បញ្ជា​ឱ្យ​កាប់​ដើម​ពោធិ​គាស់​រំលើង​ព្រះពុទ្ធ​បដិមា​ និង​ឱ្យ​វាយ​កម្ទេច​ចេតិយ​ចោល ។ លើស​ពី​នោះ​ទៅ​ទៀត គេ​ចង់​ឱ្យ​ស្រុក​នេះ​គ្មាន​អ្វី​ជា​តំណាង ដោយ​បាន​ឱ្យ​រដ្ឋមន្ដ្រី​របស់​ព្រះ​មហាក្សត្រី​ធ្វើ​ដំណើរ​ទៅ​សាយហ្គន តែ​បាន​ភរ​ថា​ឱ្យ​ទៅ​វ៉េ​ ក្នុង​នោះ​មាន​លោក​ចៅហ្វ៊ា​ឡុង​សម្ដេច​ចៅពញា​ហ៊ូ​ និង​លោក​ក្រឡាហោម​គិញ​ដោយ​យក​លេស​ថា​ស្ដេច​អាណ្ណាម​ចង់​ជួប​រួម​គ្នា​ជាមួយ​នឹង​ព្រះ​ឧបរាជ​ដែល​ទើបតែ​យាង​ទៅ​ដល់ ។ ប៉ុន្មាន​ថ្ងៃ​បន្ទាប់​មក គេ​បាន​បញ្ជូន​ព្រះ​មហាក្សត្រី ព្រះ​អនុជ​អង្គ​ពៅ​ជា​ព្រះ​ឧបរាជ និង​ព្រះ​អនុជ​អង្គ​ស្ងួន ទៅ​សាយហ្គន​ទៀត ។ ព្រះ​រៀម​ក្សត្រី​អង្គ​បែន ជា​ចៅ​របស់​ចៅហ្វ៊ា​បែន ដែល​បាន​ប្រគល់​ខែត្រ​បាត់ដំបង​ទៅ​ឱ្យ​សៀម​កាល​ពីមុន ពេល​នេះ​ទ្រង់​មាន​ព្រះ​ជន្ម​៣២​ព្រះវស្សា​ហើយ (១៨៤១) បាន​ត្រូវ​គេ​នាំ​យក​ទៅ​លង់ហោ​ (វិញឡុង) ។ គេ​បាន​និយាយ​ថា​ព្រះក្សត្រី​អង្គ​នេះ​នឹង​ត្រូវ​ដោះស្រាយ​ខុស​ពី​ព្រះ​អនុជ​ទាំងអស់ ព្រោះ​ទ្រង់​មាន​ព្រះ​មាតា​ជា​បុត្រី​របស់​ចៅហ្វ៊ា​បែន ដែល​បាន​គេច​ព្រះ​អង្គ​ទៅ​នៅ​ឯ​បាត់ដំបង ហើយ​ទ្រង់​មាន​ព្រះ​បិតុលា​ម្នាក់​ជា​សត្រូវ​ស្លាប់​រស់​របស់​អាណ្ណាម ។ ទៅ​ដល់​វិញឡុង គេ​ឃុំ​ព្រះ​នាង​ទុក​សិន បន្ទាប់​មក គេ​យក​ព្រះ​នាង​ចេញពី​ទី​ឃុំឃាំង​ទៅ​ជ្រមុជ​ទឹក​ទន្លេ​សម្លាប់​ចោល​ដោយ​មិន​ដឹង​ជា​មាន​រឿង​អ្វី (១៨៤២) ។

ការ​ដែល​អាណ្ណាម​ធ្វើ​ទាំង​ប៉ុន្មាន​នេះ​ ប្រជាជន​បាន​ឃើញ​ និង​ដឹង​ឮ​ទាំងអស់​ ធ្វើ​ឱ្យ​គាត់​អាច​កាត់​ស្មាន​បាន​ថា បើ​ព្រះរាជវាំង​អាណ្ណាម​បន្ដ​ធ្វើ​អ្វី​តទៅ​ទៀត​នោះ​គឺ​មិន​យូរ​មិន​ឆាប់​គេ​នឹង​យក​ព្រះរាជា​ណាចក្រ​កម្ពុជា​ដាក់​បញ្ចូល​ទៅ​ក្នុង​ទឹកដី​កូសាំងស៊ីន​ជា​មិន​ខាន ។ អាណ្ណាម​បាន​រៀបចំ​អនុវត្ដ​វិធានការ​២ ដែល​មាន​សារសំខាន់​គ្រាន់បើ​ដែរ ហើយ​ដែល​រាល់​ប្រជាជន​ស៊ីវីល័យ​តែងតែ​ធ្វើ​គឺ​ការ​ធ្វើ​សម្រង់​ស្ថិតិ​ប្រជាជន និង​ការ​ចុះបញ្ជី​សុរិយោដី​អចលន​ទ្រព្យ ដូច​ដែល​គេ​បាន​ធ្វើ​រួច​ហើយ​នៅ​អាណ្ណាម ។ ក៏​ប៉ុន្ដែ​ប្រជាជន​យល់​ថា នេះ​គឺជា​សកម្មភាព​ដំបូង​នៃ​ការ​កាត់​យក​ទឹកដី​ហើយៗ​មាន​កំហឹង​កាន់តែ​ខ្លាំង​ឡើងៗ ។ ពេល​នោះ​ពួក​អ្នក​ដែល​ស្រលាញ់​សៀម គឺ​បក្សពួក​របស់​ព្រះឧបរាជ​អង្គ​ឯម និង​អ្នក​អង្គ​ម្ចាស់​អង្គឌួង បាន​លួច​ចុះ​ទៅ​បំផុស​ប្រជាជន​តាម​ស្រុក​ស្រែ​ចម្ការ​ឱ្យ​បះបោរ​ឡើង ហើយ​ចាប់​ផ្ដើម​កាប់​សម្លាប់​ជន​អាណ្ណាម​ឥត​រើស​មុខ ។ ការ​កាប់​សម្លាប់​នេះ បាន​រីក​រាលដាល​រហូត​មក​ដល់​ភ្នំពេញ ដែល​ទ័ព​អាណ្ណាម​បាន​នាំ​គ្នា​រត់​មក​ជ្រក​នៅ​ទាំង​កងៗ តែ​ក៏​ត្រូវ​គេ​លួច​សម្លាប់​នៅ​ពេល​យប់​ដែរ ។ ក្នុង​រយៈពេល​តែ​៨​ថ្ងៃ​ប៉ុណ្ណោះ កម្ពុជា​ទាំងមូល​សឹងតែ​គ្មាន​វត្ដមាន​អាណ្ណាម​តទៅ​ទៀត លើក​លែងតែ​នៅ​តាម​ទីប្រជុំជន​ធំៗ ដែល​គេ​មិន​នឹក​ស្មានថា​ប្រជាជន​ខ្មែរ​ពេល​នោះ​អាច​ធ្វើ​ដូច្នេះ​បាន​សោះ ។

ប្រជាជន​បាន​បះបោរ​ជា​ទូទៅ ហើយ​ពួក​មន្ដ្រី​ធំៗ​បាន​លួច​ប្រជុំ​គ្នា​ជា​សម្ងាត់ និង​បាន​សម្រេច​ថា ត្រូវ​ហៅ​រក​សៀម​ឱ្យ​មក​ជួយ​កម្ពុជា​ម្ដង​ទៀត ។ គេ​នាំ​គ្នា​បង្កើត​គណៈកម្មការ​រដ្ឋាភិបាល​បណ្ដោះ​អាសន្ន​មួយ រួច​បាន​ចាត់តាំង​មន្ដ្រី​ធំ​២​រូប​គឺ​ឧកញ៉ា​វិបុល​ឡុង ជា​អនុរដ្ឋមន្ដ្រី​ខាង​ទ័ព​ជើងទឹក និង​ឧកញ៉ា​សួគ៌ាលោក មួក ចៅហ្វាយ​ខែត្រ​ពោធិ៍សាត់ ឱ្យ​នាំ​យក​ញត្ដិ​មួយ​ទៅ​បាងកក សុំ​អន្ដរាគមន៍​របស់​សៀម និង​ការ​លើក​ព្រះ​អង្គឌួង​ឱ្យ​ឡើង​សោយរាជ្យ​លើ​រាជបល្ល័ង្ក​កម្ពុជា តាម​ចំណង់​ចំណូល​ចិត្ដ​របស់​ប្រជារាស្ដ្រ ។

ស្ដេច​សៀម​បាន​ឯកភាព​តាម​ការ​ស្នើ​សុំ​ទាំង​២ រួច​បាន​ចាត់តាំង​ចៅ​ឃុន​បឌិន​ឱ្យ​កេណ្ឌ​ទ័ព​មក​រៀបចំ លើក​រាជវង្ស​កម្ពុជា​ឱ្យ​សោយរាជ្យ​ឡើង​វិញ ។

ប៉ុន្មាន​សប្ដាហ៍​ក្រោយ​មក មេទ័ព​អាណ្ណាម​ទាំង​៣​នាក់​ដែល​ឈរជើង​នៅ​ពោធិ៍សាត់​បាន​ត្រូវ​វាយ​ឱ្យ​បរាជ័យ ហើយ​បាន​នាំ​គ្នា​រើ​សម្ភារ​ដកថយ​ចេញ ដោយ​បោះបង់​បន្ទាយ​ពោធិ៍សាត់​ទុក​ឱ្យ​ទ័ព​សៀម ។ ចៅ​ឃុន​បឌិន​បាន​ដឹកនាំ​ទ័ព​បន្ដ​ដំណើរ​ចូល​មក​ក្នុង​ផ្ទៃ​ប្រទេស ក្រោម​ស្នូរ​ទះដៃ​អបអរ​សាទរ​ពី​ប្រជាជន​ដែល​បាន​នាំ​គ្នា​ងើប​ក្រោក​ឈរ​ឡើង​ជួយ​គាំទ្រ​វាយ​ប្រហារ​ទៅ​លើ​កងទ័ព​សត្រូវ​ដែល​រត់គេច​ពាស​ពេញ​ប្រទេស ។

ពេល​នោះ​ព្រះ​ចៅ​អធិរាជ​អាណ្ណាម​បាន​បញ្ជូន​ទ័ព​ជំនួយ​មួយ​កង​មក​ជាមួយ​ព្រះ​ឧបរាជ​អង្គ​ឯម​ រាជបុត្រា​របស់​ព្រះ​អង្គ​ព្រះ​នាម​ថា​ អង្គភឹម​ និង​ព្រះ​ក្សត្រី​ទាំង​៣​អង្គ​ដែល​ជា​បុត្រី​របស់​ស្ដេច​អង្គ​ចន្ទ​ដោយ​សង្ឃឹម​ថា នឹង​ធ្វើ​ឱ្យ​មាន​ការ​បែកបាក់​គ្នា​រវាង​ខ្មែរ​ និង​ខ្មែរ ។ ក៏​ប៉ុន្ដែ​ក្រោយ​ពី​មាន​អាវុធ​កាន់​នៅ​ក្នុង​ដៃ ក្រុម​នេះ​បាន​បែរ​ទៅ​ប្រឆាំង​នឹង​ពួក​អាណ្ណាម​ដែល​ជិះជាន់​ពួក​គេ​អស់​ពេល​៧​ឆ្នាំ​មក​ហើយ រួច​ក៏​នាំ​គ្នារត់​ទៅ​ចុះចូល​ជាមួយ​ទ័ព​សៀម​វិញ ភ្លេច​អស់​អំពើ​ឃោរឃៅ​របស់​សៀម​កាលពី​ពេល​មុន ។

ទ័ព​សៀម​វាយ​រុញច្រាន​ទ័ព​អាណ្ណាម ដែល​ដក​ថយ​ទៅ​ជា​ក្រុម​តូចៗ ដោយ​ដេញ​តាម​រហូត​ទៅ​ជិត​ដល់​ចូវដុក ។ នៅ​ទីនោះ មាន​មេទ័ព​អាណ្ណាម​ជា​ច្រើន ក្នុង​នោះ​រួម​មាន​ទាំង​មេទ័ព​ប្រចាំ​ខែត្រ​ពោធិ៍សាត់​ទាំង​៣​នាក់​ផង បាន​នាំ​គ្នា​ផឹក​ថ្នាំ​សម្លាប់​ខ្លួន ដើម្បី​ជៀសវាង​ការ​ទទួល​ទណ្ឌកម្ម​ពី​ព្រះ​ចៅ​អធិរាជ ។

No comments:

Post a Comment