Monday, September 3, 2018

ជ័យវរ្ម័នទី ៥

ទំព័រនេះ ខ្ញូំសូមធ្វើការសង្ខបដូចតទៅ៖ ជ័យវរ្ម័នទី ១ បង្រួបបង្រួម ចេនឡាទឹក និង ចេនឡាគោក ។ជ័យវរ្ម័នទី ២ រំដោះជាតិ អាណាចក្រខែ្មរ ចេញពី អាណានិគម ឥណ្ឌូនេស៊ី ម៉ាឡេស៊ី។ ជ័យវរ្ម័នទី ៣ រក្សាសន្តិភាព រក្សាទឹកដីក្នុងនគរ ។ ជ័យវរ្ម័នទី ៤ រំដោះជាតិចេញពី អាណានិគមចាម (ចម្បារ) ។ ជ័យវរ្ម័នទី ៥ រំដោះជាតិចេញពី អំណាចពួក សៀម ថៃ គឺភៀសខ្លួនពី តំបន់គ្រប់គ្រងពួក សៀម ចូលមក បន្ទាយស្រី កោះកេរ្តិ។ ជ័យវរ្ម័នទី ៦ ភៀសខ្លួន ពីសៀម ដូចស្តេច ជ័យវរ្ម័នទី ៥ ដែរ។ ជ័យវរ្ម័នទី ៧ រំដោះជាតិចេញពី អាណានិគម ចម្បារ និង លើកទ័ពចូលគ្របគ្រងនគរចម្បារ បន្ទាប់ ដកទ័ពជាង ១ លាននាក់ថយមកវិញ ដោយសារ ចម្បារ សហការណ៍ជាមួយទ័ព ម៉ុងហ្គោលី។ ចៅ ពញ្ញាយ៉ាត ដករាជធានី ពី អង្គរវត្តមក ភ្នំពេញ ព្រោះ ទ៏ពសៀម ថៃ​មានកម្លាំងឈ្លានពានកម្ពុជា។  អានបន្ថែម តំបន់ភ្នំគូលេន



កាលប្រវត្តិនៃស្តេច ជ័យវរន្ម មានដូចតទៅ
  1. ជ័យវរ្ម័នទី  (អង់គ្លេស: Jeyvaraman VII) (សំស្ក្រឹត: Jayavarman VII) (ប្រ.ស|គ.ស ១១២៥-១២១៩) រជ្ជកាលគ្រងរាជ (គ.ស ១១៨១-១២១៥) អង្គរវត្ត រត់ភៀសខ្លួនចេញពី នគរចម្បារ
  2. ជ័យវរ្ម័នទី  (អង់គ្លេស: Jayavarman VI) (Kh-Pronoun: Jeyvaraman VI) (ប្រ.ស|គ.ស ០០០-១១០៧) រជ្ជកាលគ្រងរាជ (គ.ស ១០៨០-១១០៧) អង្គរវត្ត រត់ភៀសខ្លួនចេញពី នគរ សៀម
  3. ជ័យវរ្ម័នទី  (អង់គ្លេស: Jeyvaraman V) (សំស្ក្រឹត: Jayavarman V) (ប្រ.ស|គ.ស ០០០-១០០១) រជ្ជកាលគ្រងរាជ (គ.ស ៩៦៨-១០០១) ក្រោយគ្រងរាជសម្បត្តិផ្លូវការណ៍ក្នុងឆ្នាំ ៩៦៨ នៃគ.សករាជ ទ្រង់មានព្រះបរមនាមថា "វ្រះបាទ ធូលីជេងវ្រះកម្រតេងអញ ឝ្រីជយវម៌្មទេវ" បន្ទាយស្រី ខេត្ត សៀមរាប
  4. ជ័យវរ្ម័នទី  (អង់គ្លេស: Jeyvaraman IV) (សំស្ក្រឹត: Jayavarman IV) (ប្រ.ស|គ.ស ០០០-៩៤២) រជ្ជកាលគ្រងរាជ (គ.ស ៩២៨-៩៤២) ព្រះបាទ ជ័យវរ្ម័នទី៤ ទ្រង់មានបុត្រា ២អង្គព្រះនាម ហស៌វរ្ម័នទី២ ជាបុត្រច្បង និង រាជេន្ទ្រវរ្ម័នទី២ ។ "រាជធានី​កោះកេរ្តិ៍​" ស្រុក គូលេន ព្រះវិហារ
  5. ជ័យវរ្ម័នទី  (អង់គ្លេស: Jeyvaraman III) (សំស្ក្រឹត: Jayavarman III) (ប្រ.ស|គ.ស ៨១២-៨៧៧) រជ្ជកាលគ្រងរាជ (គ.ស ៨៣៥-៨៧៧) មិនមានកំណត់ត្រារៀបអភិសេក និង មិនមានកំណត់ត្រាអំពីបុត្រស្នងរាជ្យឡើយ ។ ក្រោយទទួលរាជសម្បត្តិគ្រងរាជទ្រង់មានព្រះបរមនាមថា "វ្រះបាទ ធូលីជេង វ្រះកម្រតេង អញ ឝ្រីជយវម៌្មទេវ" ប្រែជាខេមរៈភាសា "ព្រះបាទដែនដីខាងជើង ព្រះកម្រតែងអញ ព្រះស្រីជ័យវរ្ម័នទេវៈ" ដែលមានរាជធានីឈ្មោះ "ហៈរិហៈរាល័យ" (Kh-pronoun: Hariharealay) & (Foreingners text: Hariharālaya) នៅ តំបន់រលួស ខេត្តសៀមរាប ។
  6. ជ័យវរ្ម័នទី  (អង់គ្លេស: Jeyvaraman II) (សំស្ក្រឹត: Jayavarman II) (ប្រ.ស|គ.ស ៧៧០-៨៥០) រជ្ជកាលគ្រងរាជ (គ.ស ៨០២-៨៣៥) ព្រះអង្គជាស្ដេចខ្មែរដ៏ខ្លាំងពូកែមួយព្រះអង្គដែលរើបំរាសពីការត្រួតត្រា របស់រាជវង្ស សៃលេន្ត្រៈ ដែលមកពីកោះជ្វា (អង់គ្លេស: Java) នៃប្រទេស ឥណ្ឌូណេស៊ី បច្ចុប្បន្ន ។ ហើយព្រះអង្គបានធ្វើលទ្ធិ ព្រះសិវៈនិយម ដែលតាំងខ្លួនជាស្ដេចចក្រ នៃភាសា សំស្ក្រឹត វ្រះបាទធូលិជេង វ្រះកម្រតេងអញ ឝ្រិ ជយវម៌្មកេរស្វរៈ ប្រែជាភាសាខ្មែរបច្ចុប្បន្ន ព្រះបាទដែនដីខាងជើង ព្រះកម្រតែងអញ គឺ ជ័យវរ្ម័នទេវរាជ។ ដែលព្រះអង្គបានប្រកាសឯករាជពីពួកជ្វា និង តាំងខ្លួនជាស្ដេចចក្រ នៃ អាណាចក្រកម្ពុជៈទេស ឆ្នាំ៨០២ នៃ គ.ស ។ ភ្នំគូលេន ខេត្ត សៀមរាប
  7. ព្រះបាទ ជ័យវរ្ម័នទី  (ឆ្នាំ៦៥៥-ឆ្នាំ៦៨១នៃគ.ស ( តំបន់ ចេនឡាទឹក និង ចេនឡា គោគ )
៩៦៨ -១០០១ ជ័យវរ្ម័នទី៥
៦. ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៦ (៩៦៨​-​១០០២)
ព្រះរាជា ​ដែល​សោយរាជ្យ​បន្ដ​ពី​ព្រះបាទ​រាជេន្ទ្រវរ្ម័ន គឺ​ព្រះរាជបុត្រ​របស់​ព្រះ​អង្គ ព្រះបាទ​ស្រី​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៦ ដែល​ជា​ព្រះរាជា​កែទម្រង់ ឬ​ប្រត្យា​ស្ថាបនិក និង​ជា​ព្រះរាជា​ពូកែ​ខាង​ធ្វើសង្គ្រាម តែ​មាន​អធ្យាស្រ័យ​ល្អ ។ សិលាចារឹក​ព្រះឥន្ទ្រ​កោសិយ​បាន​ដំណាល​ថា «ព្រះ ​អង្គ ​បាន​រៀបចំ​ឱ្យ​មាន​សណ្ដាប់​ធ្នាប់​ល្អ​ក្នុង​វណ្ណៈ ប្រៀប​បី​ដូច​ជា​រៀបចំ​ឡើង​ដោយ​ព្រះព្រហ្ម​ផ្ទាល់ ។ ព្រះ​អង្គ​ប្រកប​ទៅ​ដោយ​ទេព​កោសល្យ និង​មាន​ព្រះ​ហត្ថា​កាន់​កងចក្រ ។ នៅ​ពេល​ទ្រង់​ចេញ​ដំណើរ​ម្ដងៗ សន្ធឹក​ជើង​កងទ័ព​របស់​ព្រះ​អង្គ ធ្វើ​ឱ្យ​កក្រើក​ផែនដី និង​ព្រៃ​ភ្នំ​ទាំងឡាយ ប្រៀប​បាន​នឹង​មហាសាគរ​ដែល​ត្រូវ​រញ្ជួយ​ដោយ​ព្យុះ​ខ្យល់» ដូច្នោះ​ដែរ ។

ពេល ​នោះ «សន្ធឹក​ស្គរ​លាយឡំ​ជាមួយ​សំឡេង​កងរំពង​របស់​គង​ឃ្មោះ​ធ្វើ​អំពី​ស្ពាន់ និង​ត្រែ ខ្លុយ ស័ង្ខ​… ធ្វើ​ឱ្យ​ពួក​សត្រូវ​ភ័យ​បាក់បប​ខ្លបខ្លាច​ជា​ខ្លាំង» ។ សិលាចារឹក​ក៏​បាន​លើក​ពី​ព្រះ​អង្គ​ដែរ​ថា ទ្រង់​បាន​ដុត​បំផ្លាញ​ប្រទេស​ទាំងឡាយ​ណា​ដែល​ព្រះ​អង្គ​ធ្វើសង្គ្រាម​ជាមួយ ដោយ​និយាយ​ថា «អណ្ដាត​ភ្លើង​នៃ​ការ​បូជា​ដែល ​កើត​ ឡើង​ពី​ប្រតិបត្ដិការ​របស់​ព្រះ​អង្គ បង្ក​បាន​ជា​ផ្សែង​ធំ​វែង ប្រៀប​បាន​នឹង​ទង់ជ័យ​ចម្បាំង ធ្វើ​ឱ្យ​សត្រូវ​ភ័យ​ខ្លាច ហើយ​រត់​គេច​ចេញ​បាត់​អស់ បើ​ទោះជា​អង់អាច​យ៉ាងណា​ក៏​ដោយ» ។ ព្រះ​អង្គ​គួរ​ឱ្យ​ខ្លាច​ខ្លាំង​ណាស់ នៅ​ពេល​ដែល​ទ្រង់​ខ្ញាល់ៈ «កាល ​ណា​ព្រះ​អង្គ​គ្រហឹម​ដូច​រាជសីហ៍​ពេល​មាន​កំហឹង ព្រះរាជា​ជា​សត្រូវ​ទាំងឡាយ​រត់គេច​ចូល​ព្រៃ​ជ្រៅ ប្រៀប​បាន​នឹង​សត្វ​ឈ្លូស​ដ៏​កំសាក ។ នៅ​ពេល​ដែល​ព្រះ​អង្គ​លើក​ដាវ​ដ៏​មុត​ថ្លា ប្រឡាក់​ទៅ​ដោយ​ឈាម ដែល​ហូរ​ចេញពី​សិរសា​សត្រូវ គេ​ឃើញ​ព្រះ​អង្គ​ដូច​ជា​ព្រះ​នាង​ជ័យជម្នះ​ដ៏​ស្រស់​ស្អាត​ដែល​មាន​ព្រះ​ ហស្ដ និង​ព្រះបាទ​ក្រហម​ទៅ​ដោយ​លម្អងផ្កា» ។

សិលាចារឹក​ដដែល​បាន​និយាយ​ថែម​ទៀត​ថា «ព្រះ ​ហស្ដ​ព្រះ​អង្គ​ដែល​ប្រៀប​បាន​នឹង​ស្ពាន​យុត្ដិធម៌ ឆ្លង​កាត់​មហាសាគរ​ដ៏​ស្មោកគ្រោក​នៃ​សតវត្សរ៍ … មាន​រាង​សង្ហា​ស្រស់​ប្រិមប្រិយ ស្អាត​លើស​ពី​ព្រះ​នាង​កាម​ទេព ហើយ​ធ្វើ​ឱ្យ​ពិភពលោក​នេះ​មាន​ពន្លឺ​ប្រៀប​បីដូច​ព្រះ​ចន្ទ​កំពុង​រះ» ។
ដូច ​ជា​ព្រះរាជា​មុនៗ ចាប់​តាំងពី​ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៣​មក ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៦ ក៏​មាន​បុរោហិត​សម្រាប់​រៀបចំ​ពិធី​បូជា​ថ្វាយ​ព្រះ​ទេវរាជ​ផង​ដែរ ។ បុរោហិត​របស់​ព្រះ​អង្គ​គឺ ស្ដែង​អញ​អត្មៈ​សិវៈ ដែល​ជា​បុរោហិត​របស់​ព្រះបាទ​រាជេន្ទ្រវរ្ម័ន​ជា​ព្រះ​វររាជបិតា ។ ទ្រង់​ក៏​មាន​រដ្ឋមន្ដ្រី​មួយ​រូប​ជា​អ្នក​កាន់​ពុទ្ធសាសនា ដែល​ធ្លាប់​បាន​បម្រើ​ព្រះ​បិតា​ដែរ ហើយ​ដែល​ទ្រង់​មាន​ទំនុក​ទុក​ចិត្ដជា​ខ្លាំង ។ រដ្ឋមន្ដ្រី​នោះ​មាន​ឈ្មោះ​ថា គ្រិត្ដិបណ្ឌិត បាន​ធ្វើ​ការ​ជួសជុល​ព្រះពុទ្ធ​បដិមា​ដែល​ត្រូវ​គេ​បំផ្លិច​បំផ្លាញ​ ប្រហែលជា​ក្នុង​សម័យ​មាន​វិបត្ដិ​សាសនា ហើយ​ក៏​បាន​សាងសង់​ព្រះពុទ្ធ​បដិមា​ថ្មីៗ​ជា​ច្រើន ។ ព្រះរាជា​បាន​ប្រគល់​ឱ្យ​មន្ដ្រី​នេះ​រៀបចំ​តុបតែង​រាជធានី​ថែម​ទៀត ។

ព្រះបាទ ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៦ បាន​ជំរុញ​ឱ្យ​មាន​ការ​អនុគ្រោះ​កាន់តែ​ខ្លាំង ។ វា​ហាក់​ដូចជា​ព្រះ​អង្គ​មាន​បំណង​ចង់​ផ្ដល់​សិទ្ធិ​ឱ្យ​ពុទ្ធសាសនា​ និង​ផ្ដល់​សន្ដិភាព​ខាង​ជំនឿ​ដល់​ប្រជានុរាស្ដ្រ​ដោយ​ទាញ​សាសនា​ទាំង​ពីរ​មក ​ជិត​គ្នា​ពោល​គឺ​ឱ្យ​ព្រាហ្មណ៍​បុរោហិត​នៃ​ពិធី​ទេវរាជ​គោរព​ព្រះពុទ្ធ​ ហើយ​ឱ្យ​ពុទ្ធសាសនិកជន​គោរព​ព្រះ​ទេវរាជ​វិញ ។​ ធ្វើ​យ៉ាងនេះ គឺ​ចង់​បង្រួប​បង្រួម​សាសនា​ទាំង​ពីរ​មក​តែ​មួយ ដោយ​ចាត់​ទុក​ព្រះពុទ្ធ​ស្មើ​នឹង​អាទិទេព​មួយ​អង្គ​នៃ​ព្រហ្មញ្ញ​សាសនា ហើយ​បើ​ទោះជា​សាសនា​ទាំង​ពីរ​មាន​ទ្រឹស្ដី​ខុស​គ្នា​ខ្លាំង​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ គឺ​ឱ្យ​ទាំង​ព្រាហ្មណ៍ ទាំង​ប្រជាជន ទៅ​ធ្វើ​ពិធី​បូជា​ព្រះ​សិវៈ និង​ព្រះ​នាង​កាលី ទាំងអស់​គ្នា រួច​ហើយ​នាំ​គ្នា​ទៅ​ថ្វាយបង្គំ​បដិមា​ព្រះពុទ្ធ ដែល​ធ្លាប់​បាន​បង្ហាត់​បង្រៀន​អំពី​បរមត្ថវិជ្ជា​ សន្ដិភាព​ផ្លូវចិត្ដ​ ឧបេក្ខា​ចិត្ដ​ចំពោះ​វត្ថុ​ទាំងឡាយ​លើ​លោក និង​ការ​លះបង់​ចោល​នូវ​ការ​សប្បាយ​គ្រោតគ្រាត​នៃ​ផែនដី​នេះ ។ គឺជា​ចេតនា​រំលាយ​សាសនា​ចូល​គ្នា​ដ៏​ចម្លែក ប្រហែល​ដោយ​ស្ថានភាព​នយោបាយ​ផ្ទៃក្នុង​ហើយ​មើលទៅ ជា​ពិសេស គឺ​ឥទ្ធិពល​កាន់តែ​កើន​ឡើង​នៃ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ក្នុង​ស្រទាប់​អ្នក​ទីក្រុង ក៏​ដូច​ជា​អ្នកស្រែ​ចម្ការ និង​រាជបរិពារ ។

ចំណុច ​មួយ​ទៀត​ដែល​ខ្ញុំ​ចង់​បញ្ជាក់​អំពី​រជ្ជកាល​នេះ​គឺ​នារីៗ​ បើ​ហោច​ណាស់​ក៏​ម្ចាស់​ក្សត្រីយ៍​ហើយ​ក៏​អាច​មាន​បុត្រី​របស់​ពួក​ព្រាហ្មណ៍ និង​សេនាបតី​ខ្លះ​ផង​ដែរ ដែល​បាន​រៀនសូត្រ​អាច​ចេះ​អាន​សៀវភៅ​បាន ។ សិលាចារឹក​ព្រះឥន្ទ្រ​កោសិយ​បាន​ឱ្យ​ដឹង​ថា មេក្រុម​លេខា​ផ្ទាល់​របស់​ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៦ គឺ​ព្រះ​នាង​ប្រាជ្ញា ដែល​ជា​ព្រះ​អគ្គមហេសី​មួយ​អង្គ​របស់​ព្រះ​បិតា​ព្រះ​អង្គ ។

ព្រះរាជា​អង្គ​នេះ​ទ្រង់​សុគត​ទៅ​នៅ​ឆ្នាំ​១០០២​នៃ​គ្រិស្ដសករាជ ត្រូវ​នឹង​មហាសករាជ​៩២៤ ។ ទ្រង់​មាន​ព្រះ​មរណនាម​ថា បរម​វីរៈលោក មាន​ន័យ​ថា ជា​ភៀវ​របស់​ព្រះ​បរម​អគ្និ ។

៥. ព្រះបាទ​រាជេន្ទ្រវរ្ម័ន​ទី​២ (៩៤៤​-​៩៦៨)
ព្រះបាទ ​រាជេន្ទ្រវរ្ម័ន ជា​ព្រះរាជ​បុត្រា​ច្បង​របស់​ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៥ និង​ត្រូវជា​ព្រះ​រៀម​របស់​ព្រះរាជា​មុន ។​ ទ្រង់​ប្រកប​ទៅ​ដោយ​ព្រះ​សម្ពស្ស​ល្អ​ក្រៃ​លែង ។​ ព្រះ​អង្គ​បាន​ឡើង​សោយរាជ្យ​នៅ​ឆ្នាំ​៩៤៤ ហើយ​បាន​នាំ​ព្រះរាជ​វង្ស​រាជបរិពារ​ និង​ទេវរាជ​ ព្រមទាំង​ព្រាហ្មណ៍​បុរោហិត​ត្រលប់​មក​គង់​នៅ​នគរ​ស្រី​យសោធរបុរៈ​(អង្គរ ធំ) វិញ ដែល​ត្រូវ​បោះបង់​ចំនួន​១៦​ឆ្នាំ​មក​ហើយ ។ ព្រះ​អង្គ​បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​រាជធានី​នេះ «ប្រែ​ ក្លាយ​ ទៅជា​ល្អ​សម្បើម និង​ស្រស់​ប្រិមប្រិយ ដោយ​សង់​ផ្ទះ​ធ្វើ​អំពី​មាស​ចាំង​ផ្លេក និង​សង់​វាំង​រំលេច​ទៅ​ដោយ​ត្បូង​ថ្ម ប្រៀប​បាន​ទៅ​នឹង​ប្រាសាទ​របស់​ព្រះ​មហេន្ទ្រៈ​សង់​នៅ​លើ​ដី» (5)។

នៅ ​ក្នុង​រជ្ជកាល​របស់​ព្រះរាជា​អង្គ​នេះ ដែល​មាន​រយៈពេល​២៤​ឆ្នាំ មាន​អភិជន​ម្នាក់​មាន​គោរមងារ​ជា កម្រតេង​ឈ្មោះ​ថា​ នគៈគុលៈ ​បាន​សាងសង់​ប្រាសាទ​ជា​ច្រើន​ឧទ្ទិស​ដល់​ព្រះ​សិវៈ​ និង​មាន​រដ្ឋមន្ដ្រី​ម្នាក់​ទៀត​ឈ្មោះ​ថា​ កវិន្ទ្ររិមត្ថនា​ ជា​អ្នក​សម្បូរ​ទ្រព្យសម្បត្ដិ​ដូច​ជា​ខ្សែក្រវាត់​ ថូ​ទឹក​ គ្រែស្នែង​ ក្រវិល ។ល ។​ បាន​សាងសង់​ព្រះ​បដិមា​ព្រះពុទ្ធ​មួយ​ចំនួន ។ ព្រះរាជា​ផ្ទាល់ បាន​កសាង​ប្រាសាទ​មេបុណ្យ​នៅ​ចំ​កណ្ដាល​អាង​ទឹក​មួយ រួច​សាង​បដិមា វិរញ្ចៈ​មួយ​ បដិមា​ទេវី​មួយ​ ឥសៈ (សិវៈ) មួយ​ សរិង្គិន (វិស្ណុ) មួយ និង​លិង្គ​ព្រះ​សិវៈ​មួយ ។
សិលាចារឹក​ព្រះ​ឥន្ទកោសិយ​បាន​លើក​សរសើរ​ព្រះបាទ​រាជេន្ទ្រវរ្ម័ន​ថា​ជា​ «ទី ​គោរព​បូជា​នៃ​ព្រះរាជា​ទាំង​ឡាយ ទ្រង់​ជា​ស្ដេច​អបរាជ័យ និង​តែង​តែ​មាន​ជ័យជម្នះ​ជានិច្ច​លើ​ខ្មាំង​សត្រូវ ។ ទ្រង់​ប្រៀប​បាន​ទៅ​នឹង​រតនវត្ថុ​នៅ​លើ​កំពូល​មកុដ​នៃ​ព្រះរាជា​ទាំងអស់​នៅ​ លើ​ផែនដី​នេះ ។ ជ័យជម្នះ​របស់​ព្រះ​អង្គ​ល្បី​រន្ទឺ​ទៅ​គ្រប់​ទិស​ទី» ។ ទាំង​អស់​នេះ ហាក់​ដូចជា​បញ្ជាក់​ថា ព្រះបាទ​រាជេន្ទ្រវរ្ម័ន បាន​ធ្វើសង្គ្រាម​ជា​ច្រើន ហើយ​បាន​ដេញ​វាយ​សត្រូវ​រហូត​ដល់​ក្នុង​ផ្ទៃ​ប្រទេស​គេ​ទៀត​ផង ។

សិលាចារឹក​បាទជុំ​នៅ​ក្នុង​ខែត្រ​សៀមរាប​បាន​និយាយ​ថា «ព្រះ ​នាង​លក្ស្មី ដែល​ជា​នារី​ល្អ​លើស​ស្ដ្រី​ទាំងឡាយ​ក្នុង​ភព​ទាំង​បី ទ្រង់​នឿយ​ណាយ​ជា​ខ្លាំង​នឹង​ការ​ថ្នាក់ថ្នម​របស់​ពួក​សុរៈ និង​អសុរៈ ហើយ​បែរ​មក​ជាប់​ចិត្ដ​នឹង​ព្រះ​ភ័ក្ដ្រ​ដ៏​ស្រស់​ប្រិមប្រិយ​របស់​ព្រះ​ អង្គ ដើម្បី​ក្រេប​ជញ្ជក់​យក​ទឹកដម​នៃ​សម្ពស្ស​របស់​ទ្រង់​វិញ ។ ព្រះ​នាង​ពឹង​ផ្អែក​មក​លើ​ព្រះ​វិស្ណុ​លើ​ដី​នេះ ដែល​ពោរពេញ​ទៅ​ដោយ​សេចក្ដី​ក្លាហាន​កម្រិត​កំពូល នៅ​ពេល​ដែល​ធូលី​ហុយ​ទ្រលោម​ឡើង បាន​បង្ក​ជា​ភាព​ងងឹត​សូន្យសុង​មួយ​ដូច​ពេល​យប់» ។

«ទ្រង់​ជា​សត្វ​សិង្ហ​ក្នុង​ចំណោម​ព្រះរាជា​ទាំងឡាយ និង​ជា​សត្វ​សិង្ហ​នៃ​មនុស្សជាតិ» ។ ទ្រង់​បាន​វាយ​យក​នគរ​ចាម្ប៉ា​នៅ​ឆ្នាំ​៩៦០ គឺ​នៅ​ក្នុង​រជ្ជកាល​ស្ដេច​ចាម ព្រះ​បរមេស្វរវរ្ម័ន ឬ​ក៏​ក្នុង​រជ្ជកាល​ព្រះរាជា​ដែល​សោយរាជ្យ​បន្ទាប់ តែ​គេ​មិន​បាន​ស្គាល់​ព្រះ​នាម​ទេ ។ សិលាចារឹក​បក្សី​ចាំ​ក្រុង​បាន​លើក​សរសើរ​ពី​ព្រះបាទ​រាជេន្ទ្រវរ្ម័ន ថា «ព្រះ​អង្គ​ប្រៀប​បាន​ទៅ​នឹង​ព្រះ​អគ្គី ដែល​ដុត​រោល​រាល់​រាជាណាចក្រ​បច្ចាមិត្ត ជា​ពិសេស គឺ​នគរ​ចាម្ប៉ា» ។ បន្ថែម​ពី​លើ​នោះ​ ឯកសារ​ប្រវត្ដិសាស្ដ្រ​ចិន​បាន​បញ្ជាក់​ថា​ កម្ពុជា​សម័យ​នោះ​ជា​មហា​អំណាច​មួយ​មាន​ព្រះរាជា​ចំណុះ​ច្រើន​ជាង​៦០​ព្រះ​ អង្គ ។

មាន​សិលាចារឹក​ចាម​មួយ គឺ​សិលាចារឹក​ពោធិ​នគរ បាន​រៀបរាប់​ថា​ នៅ​ក្នុង​សង្គ្រាម​ជាមួយ​ចាម ពួក​ខ្មែរ​ដែល​ «ពោរពេញ​ទៅ​ដោយ​សេចក្ដី​លោភលន់ និង​បាបធម៌» បាន​លួច​យក​ទៅ​នូវ​ព្រះ​បដិមា​ព្រះ​ភគវាទិ ធ្វើ​អំពី​មាស «មាន​ពន្លឺ​ត្រចះ​ដូច​ព្រះ​ច័ន្ទ​ពេញវង់​លើ​វេហាស៍ និង​បាន​លះបង់​ព្រះ​កាយ​ក្នុង​ការ​ដឹកនាំ​នគរ​ចាម្ប៉ា ដែល​ស្ដេច​ស្រីឥន្ទ្រវរ្ម័ន» បាន​កសាង​ឡើង​ក្នុង​ឆ្នាំ​៩១៨​ដាក់​ក្នុង​ព្រះ​វិហារ ។​ សិលាចារឹក​នោះ​បាន​បន្ថែម​ទៀត​ថា​ «ពួក​ខ្មែរ​នោះ ក្រោយ​មក​ត្រូវ​ស្លាប់​អស់» ក៏​ប៉ុន្ដែ មិន​បាន​បញ្ជាក់​ថា តើ​ស្លាប់​ដោយ​របៀប​ណា​ទេ (6) ។
នៅ ​សម័យ​នោះ​ឯកសារ​ចិន​បាន​ហៅ​រាជាណាចក្រ​បង្រួបបង្រួម​ទាំង​ពីរ​ថា​ ជាមឡាប់ ប្រហែល​ដោយ​យក​ព្យាង្គ​ដំបូង​នៃ​ឈ្មោះ​រាជធានី​ចាម្ប៉ា​គឺ​ ជាមចេន​ ដាក់​ភ្ជាប់​នឹង​ព្យាង្គ​ក្រោយ​របស់​ឈ្មោះ​កម្ពុជា​គឺ​ ចិនឡាប់ ។​ ក៏​ប៉ុន្ដែ នគរ​ចាម្ប៉ា​ប្រហែលជា​មិន​បាន​នៅ​ក្រោម​ការ​ត្រួតត្រា​របស់​កម្ពុជា​យូរ​ទេ ពី​ព្រោះ​ថា​មាន​ស្ដេច​ចាម​មួយ​អង្គ​បាន​សាង​សង់​ព្រះ​បដិមា​ព្រះ​ភគវាទិ​ ឡើង​វិញ​តែ​អំឡុង​ពេល​ប្រាំ​ឆ្នាំ​ក្រោយ​ដែល​ពួក​ខ្មែរ​លួច​យក​ទៅ​តែ​ ប៉ុណ្ណោះ ។

ព្រះបាទ​រាជេន្ទ្រវរ្ម័ន (7) បាន​សុគត​នៅ​ឆ្នាំ​៩៦៨​នៃ​គ្រិស្ដសករាជ ត្រូវ​នឹង​មហាសករាជ​៨៩០ ហើយ​មាន​ព្រះ​មរណនាម​ថា សិវលោក មាន​ន័យ​ថា ទ្រង់​ជា​ភ្ញៀវ​របស់​ព្រះ​សិវៈ ។

៩៦៨ -១០០១ ជ័យវរ្ម័នទី៥៖ព្រះបាទ ជ័យវរ្ម័នទី៥ (ប្រសូតនៅ គ.ស ៩៣០-១០០១) រជ្ជកាលគ្រងរាជ (គ.ស ៩៦៨-១០០១) ទ្រង់បានរៀបអភិសេកនិងមហេសីរបស់ទ្រង់១អង្គមិនស្គាល់ ព្រះនាម ហើយទ្រង់មានបុត្រ១អង្គ ព្រះនាម "ឧទយាទិត្យវរ្ម័នទី១" ។ ក្នងឆ្នាំ ៩៦៨ នៃ គ.ស ព្រះបាទ ជ័យវរ្ម័នទី៥ ដែលមានព្រះនាមគ្រងរាជថ្មីហៅថា ធូលីវ្រះបាទ ធូលីជេងវ្រះកម្រតេង អញឝ្រីឥន្ត្រវម៌្មទេវ បក្រែថា ព្រះបាទធុលិខាងជើង កម្រតែង អញស្រីឥន្ត្រវរ្ម័នទេវរាជ ឬ ហៅថា (ឥន្ត្រវរ្ម័នទី២) ទ្រងបានលើកទ័ពទៅវាយយក "លួងព្រះបាង" ពីឡាវ ក្នុងឆ្នាំ ៩៧៧ នៃ គ.ស ។ ទ្រង់បានសាង ប្រាសាទតាកែវ ក្រោយមក ទ្រង់បានសោយទិវង្គតនៅឆ្នាំ ១០០១ នៃ គ.ស និងទទួលបានបច្ឆាមរណនាម វ្រះបាទបរមវិរលោក បកប្រែថា ព្រះបាទបរមវិរ់ៈលោក ។ ក្រោយមករាជបន្តព្រះបាទ "ឧទយាទិត្យវរ្ម័នទី១" ទ្រង់បានរៀបអភិសេកនិងមហេសីរបស់ទ្រង់១អង្គមិនស្គាល់ ព្រះនាម ហើយទ្រង់មានបុត្រ១អង្គ ព្រះនាម "សូរ្យវរ្ម័ន័ទី១" រជ្ជកាលគ្រងរាជ (គ.ស ១០០១-១០០២) ទ្រង់សោយរាជបានតែមួយឆ្នាំប៉ុណ្ណោះក៏មានប្រឈួនសោយទីវង្គត់ទៅ ។

នៅសម័យដែលស្តេចវង្សវរ្ម័នអស់អំណាចពីប្រទេសកម្ពុជា ហើយតាចាយ ឬតាជ័យ ដែលជានាយក្រុមដំណាំត្រសក់ផ្អែម ត្រូវបានគេលើកអោយឡើងសោយរាជ្យលើរាជបល្ល័ង្គ(សូមចូលទៅអាន បដិវត្តន៍តាត្រសក់ផ្អែម), នៅឯប្រទេសចាម្ប៉ាឯណោះ ក៏បានបាត់បង់នូវភាពថ្កុំថ្កើងពីអតីតកាលរបស់ខ្លួនអស់ទៅហើយផងដែរ…។

កាលពីសតវត្សរ៍មុនៗ កងទ័ពចាមធ្លាប់បានធ្វើសង្រ្គាមទន្ទ្រានលុកលុយទឹកដីកម្ពុជា និងអាណ្ណាមជាច្រើនដង ប៉ុន្តែត្រូវចាញ់ជានិច្ច បណ្តាលអោយមានការដេញតាមវាយប្រហាររហូតដល់ក្នុងប្រទេស ដុតបំផ្លាញទីក្រុង និងធ្វើអោយបាត់បង់ទឹកដីជាច្រើនខេត្ត។ ជាក់ស្តែង គឺកម្ពុជាបានវាយដុតបំផ្លាញនគរចាម្ប៉ានៅឆ្នាំ៩៦៩

ផែនទីប្រវត្តិសាស្រ្ត







No comments:

Post a Comment