Sunday, February 18, 2024

ព្រះ​អង្គ​ជ័យ ហៅ ព្រះ​សត្ថា រជ្ជកាល​ទី​២ (១៧៣០-១៧៣៦)

ព្រះ​សត្ថា បាន​ត្រូវ​អភិសេក​ជា​លើក​ទី​២​នៅ​ដើម​ឆ្នាំ​១៧៣០ ក្រោម​ព្រះ​នាម​ថា​ «ព្រះបាទ​សម្ដេច​ស្ដេច​ព្រះរាជ​ឱង្ការ​ព្រះបរម្មោ​រាជា​ធិរាជ​រាមាធិបតី» ។ ពេល​នោះ​ទ្រង់​មាន​ព្រះ​ជន្ម​២៧​ព្រះ​វស្សា​ហើយ ។ ព្រះ​បិតា​របស់​ព្រះ​អង្គ​ដែល​បាន​ដាក់​រាជសម្បត្ដិ​ថ្វាយ​ព្រះ​អង្គ បាន​ទទួល​ព្រះ​ឋានៈ​ជា​ព្រះ​ឧភយោរាជ ។

នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​បន្ទាប់ មាន​ជនភៀសខ្លួន​លាវ​ម្នាក់ រស់នៅ​ភូមិ​ព្រះសូត្រ​ក្នុង​ខែត្រ​បាភ្នំ ដែល​ឡប់សតិ បាន​ប្រកាស​ខ្លួន​ថា ជា​អ្នក​មាន​បុណ្យ ហើយ​ទទួល​ភារកិច្ច​ឱ្យ​ចុះ​មក​សម្លាប់​ផ្ដាច់​ពូជ​ពួក​អាណ្ណាម​ចេញ​ពី​កម្ពុជា ។ មាន​ប្រជាជន​ជា​ច្រើន​ជឿជាក់​លើ​ជន​នេះ​ហើយ​ដើរ​តាម​នៅ​ភាគ​ខាងត្បូង​នៃ​ព្រះរាជា​ណាចក្រ​រហូត​ទៅ​ដល់​ភាគ​ខាង​ម្ខាង​ទៀត​នៃ​ទល់ដែន ។ ពួក​នេះ​បាន​នាំ​គ្នា​ឆ្លង​ចូល​ទៅ​ក្នុង​កូសាំងស៊ីន ហើយ​ចាប់​កាប់​សម្លាប់​រាល់​ជន​អាណ្ណាម​ណា​ដែល​គេ​ជួប​ប្រទះ ។​ ពេល​នោះ​ឧត្ដមសេនីយ៍​ដែល​គ្រប់គ្រង​នៅ​សាយហ្គន​បាន​បញ្ជូន​ទ័ព​មួយ​កង​តូច​ឱ្យ​មក​បង្ក្រាប ពួក​នេះ​ហើយ​ដេញ​តាម​រហូត​ដល់​ឆ្លង​ផុត​ទល់ដែន ។ ពេល​មក​ដល់​ស្រុក ដោយ​មាន​ជំនឿ​ងប់ងុល​លើ​ជន​លាវ ពួក​នេះ​ក៏​ចាប់​តាំង​ធ្វើការ​កាប់​សម្លាប់​ជា​បន្ដ​ទៀត ។ ព្រះរាជា​បាន​ចាត់​ស្នងការ​ព្រះរាជា​ណាចក្រ​ឱ្យ​ទៅ​បង្ក្រាប ហើយ​ពួក​នេះ​ក៏​បែក​ខ្ញែក​គ្នា​អស់​ទៅ ។​ ស្ដេច​អាណ្ណាម​នៅ​ពេល​ដែល​បាន​ជ្រាប​អំពី​ហេតុការណ៍​កាប់​សម្លាប់​រង្គាល​នេះ ក៏​បញ្ជូន​កងទ័ព​មក​វាយ​កម្ពុជា ដោយ​មិន​បាន​គិត​ថា ព្រះរាជា​កម្ពុជា​បាន​ធ្វើ​អន្ដរាគមន៍​រួច​ទៅ​ហើយ​ទេ ។ ដោយ​មិន​អាច​ទប់ទល់​នឹង​ទ័ព​អាណ្ណាម​បាន ព្រះ​សត្ថា​ក៏​ភៀស​ព្រះ​កាយ​ទៅ​គង់នៅ​ឯ​ពាមត្រែង ក្នុង​ខែត្រ​សន្ទុក ។ ទ្រង់​បាន​កេណ្ឌ​ទ័ព​ប្រញិប​ប្រញាប់​រួច​ដឹកនាំ​មក​កាន់​ភ្នំពេញ​ជាទី​កន្លែង​ដែល​ពួក​អាណ្ណាម​ទើប​ធ្វើ​ដំណើរ​មក​ដល់ ។ ព្រះ​អង្គ​បាន​វាយ​ទ័ព​អាណ្ណាម​ឱ្យ​បរាជ័យ រត់​បែកខ្ញែក​គ្នា​ត្រឡប់​ទៅ​កូសាំងស៊ីន​វិញ តាម​ដៃទន្លេ​ទាំង​២ ។

ទទួល​បាន​ព័ត៌មាន​ស្ដី​ពី​បរាជ័យ​នេះ ស្ដេច​អាណ្ណាម​បាន​ចេញ​បញ្ជា​ឱ្យ​កេណ្ឌ​ទ័ព​មួយ​កង​ធំ​ជាង​មុន ចេញ​ដំណើរ​មក​វាយ​កម្ពុជា​ទៀត ។

នៅ​ពេល​ដែល​ទ័ព​អាណ្ណាម​មក​ដល់​ភ្នំពេញ ព្រះរាជា​ដែល​ទើប​តែ​យាង​ត្រលប់​ជាមួយ​រាជវង្សានុវង្ស​មក​គង់នៅ​ឧត្ដុង្គ បាន​ភៀស​ព្រះ​អង្គ​ម្ដងទៀត ទៅ​គង់នៅ​ឯ​ពាមក្របៅ ក្នុង​ខែត្រ​សន្ទុក ។ ទ្រង់​ជ្រើសរើស​ទ័ព​នៅ​ទីនោះ រួច​ដឹកនាំ​មក​វាយ​ពួក​អាណ្ណាម ធ្វើ​ឱ្យ​ពួក​នេះ​បរាជ័យ​ម្ដង​ទៀត ហើយ​បង្ខំ​ឱ្យ​ដក​ថយ​ទៅ​ខែត្រ​មីថ និង​វិញឡុង​អស់​ទៅ ។ ខែត្រ​ទាំង​២​នេះ​ជា​ទឹកដី​របស់​កម្ពុជា​ទេ ក៏​ប៉ុន្ដែ​ពួក​អាណ្ណាម​កាន់កាប់ ហើយ​ដាក់​បញ្ចូល​ជា​ផ្លូវការ​ជាមួយ​ខែត្រ​៣​ទៀត​ដែល​គេ​វាយ​យក​បាន​ពី​មុន ។

នៅ​ពេល​នោះ ដោយ​ពិនិត្យ​ឃើញ​ថា​ឧត្ដុង្គ​ស្ថិត​នៅ​ជិត​ភ្នំពេញ​ពេក ព្រះរាជា​ក៏​សម្រេច​ព្រះ​ទ័យ​ចាក​ចោល​រាជធានី​នេះ ដោយ​នាំ​រាជបរិពារ​ទៅ​គង់នៅ​ឯ​លង្វែក​វិញ ឆ្ងាយ​ទៅ​ខាងជើង​បន្ដិច ដែល​ព្រះរាជា​មុនៗ​បាន​បោះបង់​ចោល​កាលពី​សតវត្សរ៍​មុន ។ ដោយ​ហេតុ​នេះ​ហើយ​បាន​ជា​រាជធានី​ខ្មែរ​រំកិល​ខិត​ទៅ​ខាងជើង​ទៀត ព្រោះ​ខ្លាច​អាណ្ណាម ផ្ទុយ​ខុស​ពី​ពេល​មុន​ដែល​រំកិល​ខិត​មក​ខាងត្បូង ដោយ​ខ្លាច​សៀម ។

នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៧៣៦ ព្រះរាជា​ព្រះ​សត្ថា បាន​ដាក់​រាជសម្បត្ដិ​ដើម្បី​សាង​ផ្នួស​៣​ថ្ងៃ រួច​ទើប​លាចាក​សិក្ខាបទ​មក​គង់​លើ​រាជបល្ល័ង្ក កាន់​អំណាច​ឡើង​វិញ ។

នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​ដដែល​នោះ ព្រះរាជា​មាន​មន្ទិល​សង្ស័យ​ថា​ព្រះ​អគ្គមហេសី​ស្រីសុជាតា ជា​បុត្រី​របស់​ព្រះ​ជ័យជេដ្ឋា ក្បត់​នឹង​ព្រះ​អង្គ ឃុបឃិត​ជាមួយ​អ្នក​អង្គ​សូរ​ ឬ​សម្ដេចព្រះ​ឧទ័យ​ អ្នក​អង្គ​ស្ងួន ហៅ ព្រះ​ស្រី​ជ័យជេដ្ឋា​ និង​ចៅពញាចន្ទ​ ហៅ​បទុមរាជា ជា​បុត្រា​មួយ​អង្គ​របស់​ព្រះ​អង្គ​ទង និង​បុត្រា​របស់​អតីត​ព្រះរាជា​ស្រី​បទុមរាជា ដែល​សុទ្ធតែ​ត្រូវជា​បងប្អូន​ជីទួតមួយ​របស់​ព្រះ​អង្គ ចង់​ទម្លាក់​ព្រះ​អង្គ​ពី​អំណាច ឬ​ក៏​ចង់​ធ្វើឃាត​ព្រះ​អង្គ ។ នៅ​ឆ្នាំ​បន្ទាប់​មក​ទៀត ដោយ​សន្សំ​ព្រះ​ទ័យ​ចង់​សងសឹក​នឹង​ពួក​នេះ ព្រះរាជា​បាន​យាង​មក​គង់នៅ​ឯ​ភ្នំពេញ រួច​ហើយ​ក៏​រៀបចំ​វិធានការ​ចាប់ខ្លួន និង​កាប់​សម្លាប់​ព្រះ​មហេសី និង​បក្សពួក​ទាំងអស់ ។

ក្សត្រា​ទាំង​៣​ព្រះ​អង្គ ពេល​ដឹង​ខ្លួន​ថា​ព្រះរាជា​ប្រុង​នឹង​ធ្វើបាប​ហើយ ក៏​គេចខ្លួន​ចេញពី​រាជធានី ហើយ​ប្រមែ​ប្រមូល​កងទ័ព​ដើម្បី​ប្រយុទ្ធ​ប្រឆាំង​នឹង​ព្រះរាជា​វិញ ។ ការ​ប្រយុទ្ធ​ស៊ីសាច់​ហុតឈាម​សាហាវ​ខ្លាំង​ណាស់ អស់​រយៈពេល​ជា​ច្រើន​ខែ ។ នៅ​ទី​បញ្ចប់ ព្រះរាជា​សត្ថា និង​ព្រះ​អនុជ​អ្នក​អង្គ​ឯម​ត្រូវ​រត់​ភៀស​ព្រះ​កាយ​ទៅ​កូសាំងស៊ីន នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៧៣៧ ។ បងប្អូន​ព្រះ​ស្រី​ជ័យជេដ្ឋា និង​បទុមរាជា​បាន​ដេញ​តាម​ប្រកិត​ពីក្រោយ រួច​ហើយ​ព្រះ​ស្រី​ជ័យជេដ្ឋា​ក៏​បោះទ័ព​នៅ​នឹង​បាភ្នំ​លើ​ត្រើយ​ខាងកើត​ទន្លេ ព្រះ​បទុមរាជា​បោះទ័ព​នៅ​លើ​ត្រើយ​ខាង​លិច ហើយ​រៀបចំ​វិធានការ​ទប់ទល់​កុំ​ឱ្យ​ព្រះរាជា​ព្រះ​សត្ថា​វិល​ត្រលប់​មក​វាយ​យក​កម្ពុជា​វិញ បើ​ទោះជា​ព្រះ​អង្គ​មាន​ទ័ព​អាណ្ណាម​ជួយ​ក្ដី ។ នៅ​ពេល​នោះ អ្នក​អង្គ​ម្ចាស់​ឯម ដែល​ព្រះ​ធម្មោរាជា​ជា​បិតា​បាន​ប្រទាន​ព្រះ​នាម​របស់​ព្រះ​អង្គ​ថ្វាយ -នៅ​សម័យ​នោះ ការ​ប្រទាន​ព្រះ​នាម​ផ្ទាល់​ថ្វាយ​មាន​ន័យ​ថា​ទ្រង់​បាន​ផ្ទេរ​រាល់​សិទ្ធិ​ទាំងឡាយ​ថ្វាយ បាន​វាយ​ចូល​លុក​លុយ​ខែត្រ​អង្គរ ជាមួយ​នឹង​កងទ័ព​ដែល​កេណ្ឌ​បាន​នៅ​កូរ៉ាត អស់​ពេល​ច្រើន​ឆ្នាំ​មក​ហើយ ។ ជាមួយ​គ្នា​នោះ ស្ដេច​សៀម​បាន​ប្រគល់​ទ័ព​២​ពាន់​នាក់​ឱ្យ​អ្នក​អង្គ​ទង​ជា​ព្រះ​បិតុលា ចេញ​តាម​ពីក្រោយ ដើម្បី​ជួយ និង​បានឱ្យ​ព្រះ​ធម្មោរាជ​ដឹកនាំ​ទ័ព​៣​ពាន់​នាក់​ឡើង​ទូក​មក​ចុះ​នៅ​ឯ​កំពត ។

នៅ​ពេល​ដែល​ទ័ព​អ្នក​អង្គ​ម្ចាស់​ឯម​ និង​ទ័ព​ព្រះ​អង្គ​ទង​ចុះ​មក​ជិត​ដល់​លង្វែក​នៅ​សល់​ប្រហែលជា​៥០​គីឡូម៉ែត្រ ព្រះ​មហាក្សត្រី​ស្រីសុជាតា​បាន​កោះ​ប្រជុំ​រាជវង្សានុវង្ស និង​នាម៉ឺន​សព្វ​មុខមន្ដ្រី​ពិគ្រោះ​យោបល់ រួច​ហើយ​ព្រះ​នាង​ក៏​សម្រេច​នាំ​គ្នា​មក​ជួប​ក្សត្រ​ទាំង​២​អង្គ​នៅ​ឧត្ដុង្គ ។ ក្រោយ​ពី​ជួប​គ្នា​បន្ដិច​នៅ​លើ​ទន្លេសាប គេ​បាន​សម្រេច​ថា​ត្រូវ​មក​ជួបជុំ​គ្នា​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​នៅ​ឯ​ភ្នំពេញ ។​ ក្សត្រា​ទាំង​២​យាង​ចូល​មក​ក្នុង​រាជធានី​ជាមួយ​នឹង​កងទ័ព​ទាំងអស់ ហើយ​គេ​បាន​ស្រុះស្រួល​ឯកភាព​គ្នា​ថា​លើក​ព្រះ​ធម្មោរាជា​ឱ្យ​គ្រង​រាជបល្ល័ង្ក​ឡើង​វិញ ។ ប៉ុន្ដែ ព្រះ​ធម្មោរាជា​ទើបតែ​បាន​ថ្វាយ​ព្រះ​នាម​របស់​ព្រះ​អង្គ​ថ្វាយ​ដល់​ព្រះរាជ​បុត្រា ព្រះ​ធម្មោរាជា​អង្គ​ឯម ម្ល៉ោះ​ហើយ​ទ្រង់​ប្រកែក​មិន​ព្រម​ទទួល​យក​រាជសម្បត្ដិ​ទេ សូម​ឱ្យ​ថ្វាយ​ទៅ​ព្រះរាជ​បុត្រា​ទៅ​ចុះ ។ ក៏​ប៉ុន្ដែ​រាជវង្សានុវង្ស​មិន​ព្រម ពីព្រោះ​ថា មាន​តែ​ព្រះ​អង្គ​ទេ​ដែល​ការ​ចរចា​គ្នា​អាច​ទទួល​យក​បាន ដូច្នេះ​ព្រះ​អង្គ​ត្រូវ​តែ​លះបង់​ការ​ផ្ទេរ​ព្រះ​នាម​ថ្វាយ​ព្រះរាជបុត្រ​សិន ។

ដោយ​មិន​សូវ​សព្វ​ព្រះរាជហឫទ័យ​ប៉ុន្មាន ព្រះ​ធម្មោរាជា​បាន​សម្រេច​ព្រះ​ទ័យ​គង់នៅ​ខែត្រ​ទ្រាំង រហូត​ដល់​ឆ្នាំ​១៧៣៨ ទាល់តែ​ដល់​ពេល​ដែល​មាន​ការ​ចាំបាច់​នៅ​ភ្នំពេញ ដែល​បាន​ក្លាយជា​មជ្ឈមណ្ឌល​របស់​ព្រះរាជា​ណាចក្រ ទើប​ព្រះរាជ​វង្សានុវង្ស​ទៅ​យាង​ព្រះ​អង្គ​ឱ្យ​វិល​ត្រលប់​មក​កាន់​រាជធានី​លង្វែក​វិញ (46) ។

No comments:

Post a Comment