Tuesday, September 4, 2018

ព្រះបាទ​សុរិយាវរ្ម័ន​ទី​១ (១០០២​-​១០៤៩)

៧. ព្រះបាទ​សុរិយាវរ្ម័ន​ទី​១ (១០០២​-​១០៤៩)
ព្រះបាទ ​សុរិយាវរ្ម័ន​មាន​ព្រះ​នាម​ដើម​ហៅ​ថា​ វីរ​ជ័យវរ្ម័ន ទ្រង់​ជា​បច្ឆាញាតិ​ឆ្ងាយ​របស់​ព្រះបាទ​ឥន្ទ្រវរ្ម័ន ដែល​សោយរាជ្យ​ពី​ឆ្នាំ​៨៧៧​ដល់​៨៩៩​ ហើយ​ទ្រង់​មាន​ព្រះ​អគ្គមហេសី​គឺ​ ព្រះ​នាង​ស្រិវីរៈ​លក្ស្មី​ ដែល​ជាប់​សាច់​ជាមួយ​ព្រះបាទ​យសោវរ្ម័ន ។ ព្រះ​អង្គ​បាន​ឡើង​សោយរាជ្យ​បន្ដ​ពី​ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៦ តាំង​តែ​ពី​ឆ្នាំ​១០០២ ក៏​ប៉ុន្ដែ លុះ​ត្រាតែ​បី​ឆ្នាំ​ក្រោយ​មក ទើប​បាន​ទទួល​ការ​អភិ​សេក ។ តាម​មើលទៅ ព្រះ​អង្គ​មិនមែន​ជា​រជ្ជទាយាទ​ដែល​គេ​បាន​គ្រោងទុក​នោះ​ទេ ប្រហែលជា​ព្រះ​អង្គ​បាន​បណ្ដេញ​ព្រះរាជា​មុន​ពី​រាជ្យសម្បត្ដិ​ផង​ក៏​មិនដឹង ពីព្រោះ​សិលាចារឹក​ព្រះ​ខ័ន​បាន​និយាយ​ថា «ព្រះ​អង្គ​បាន​ដណ្ដើម​យក​ព្រះ​នគរ​ពី​ព្រះរាជា​មួយ​អង្គ​ក្នុង​ចំណោម​យុទ្ធ​ជន​ជាច្រើន» ។ ព្រះអង្គ​បាន​ទទួល​ព្រះនាម​ថា សុរិយាវរ្ម័ន (ព្រះអាទិត្យ​ជា​អ្នក​ការពារ) ហើយ​សិលាចារឹក​ព្រះកែវ​បាន​លើក​អំពី​ព្រះ​អង្គ​ថា «ទ្រង់​មាន​រស្មី​ភ្លឺ​ចិញ្ចាច ប្រៀប​បាន​ទៅ​នឹង​ព្រះអាទិត្យ​នៅ​លើ​វេហាស៍ ជា​វង្ស​ត្រកូល​របស់​ព្រះបាទ​ឥន្ទ្រវរ្ម័ន» ។ ព្រះ​អង្គ​សោយរាជ្យ​បាន​ចំនួន​៤៧​ឆ្នាំ ។

ព្រះបាទ ​សុរិយាវរ្ម័ន​កាន់​ព្រហ្មញ្ញ​សាសនា តាម​ទម្លាប់​ដែល​មាន​ជា​ហូរហែ​រហូត​មក ក៏​ប៉ុន្ដែ​ព្រះ​អង្គ​ដូច​ជា​បាន​ចាប់​ចិត្ដ​នឹង​ទ្រឹស្ដី​របស់​ព្រះពុទ្ធ​ ខ្លាំង​ណាស់​ដែរ ថ្វីបើ​ព្រះ​អង្គ​មិន​បាន​បង្ហាញ​ខ្លួន​ព្រះ​អង្គ​ថា ជា​ពុទ្ធសាសនិកជន​មួយ​អង្គ​ក៏​ដោយ ។ ទ្រង់​បាន​កសាង​បដិមា​ព្រះ​សិវៈ និង​ព្រះ​វិស្ណុ ក៏​ប៉ុន្ដែ​ព្រះ​មរណនាម​ថា និព្វានបទ ដែល​គេ​ថ្វាយ​ដល់​ព្រះ​អង្គ​ពេល​ក្រោយ​មក និង​ការ​សាងសង់​វត្ដ​មួយ​ឧទ្ទិស​ថ្វាយ​ដល់​ព្រះពុទ្ធ បញ្ជាក់​ថា ព្រះ​អង្គ​បាន​យក​ចិត្ដ​ទុក​ដាក់​ចំពោះ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ជា​ខ្លាំង ។ មិន​តែ​ប៉ុណ្ណោះ ព្រះ​អង្គ​បាន​ទាំង​ដាក់​រាជបញ្ជា​អំពី «សិក្ខាបទ​ពិសិដ្ឋ ដែល​ជន​ទាំងអស់​ត្រូវ​ប្រតិបត្ដិ» ដើម្បី​ឱ្យ​ទាំង​តាបស​ឫសី​ ទាំង​ស្ថាវីរៈ និង​ព្រះសង្ឃ ដែល​គង់​នៅ​តាម​ទី​សក្ការៈ​ វិហារ​ វត្ដ​អារាម​ និង​អាស្រម​ផ្សេងៗ «អនុវត្ដ​នូវ​តប​កម្ម​ដើម្បី​ផ្សព្វផ្សាយ​កុសល​ដល់​ព្រះរាជា​ជា​ម្ចាស់» ទៀត​ផង (8) ។

តាម ​មើលទៅ ប្រហែលជា​មាន​ការ​ធ្វើទុក្ខ​បុកម្នេញ​ដល់​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​នៅ​ក្នុង​រាជ្យ​ មុនៗ រួច​សាសនា​នេះ​នៅ​រង​ការ​គំរាម​កំហែង​នៅឡើយ​ ហើយ​ពុទ្ធសាសនិក​ក៏​នៅ​រង​អំពើ​ហិង្សា​នៅ​ឡើយ​ដែរ​ ព្រោះ​សិលាចារឹក​លពបុរី​បាន​បញ្ជាក់​ថែម​ទៀត​ថា មាន​ការ​កាត់ទោស​ដាក់​ទណ្ឌកម្ម​ធ្ងន់ធ្ងរ​ដល់​ «ជន​ទាំងឡាយ​ណា​ដែល​ចូល​ទៅ​ក្នុង​សមាធិ​ស្ថាន ហើយ​ធ្វើការ​រំខាន​ដល់​តាបស ឬ​សាសនិក ក្នុង​ការ​អនុវត្ដន៍​កាតព្វកិច្ច​របស់​ខ្លួន» ។ គេ​អាច​លើក​សំណួរ​បាន​ថា តើ​ព្រះរាជា​អង្គ​នេះ មាន​ពុទ្ធសាសនិកជន​នៅ​ជាមួយ​ទេ​ពេល​ទ្រង់​ធ្វើការ​ប្រយុទ្ធ​ដណ្ដើម​ រាជបល្ល័ង្ក ឬ​ក៏​ព្រះ​អង្គ​ធ្វើការ​តបស្នង​សងគុណ​ចំពោះ​ការ​គាំទ្រ​របស់​ពួក​ ពុទ្ធសាសនិកជន​ទាំងនោះ ?

ទោះជា​ យ៉ាងណា​ក្ដី ក៏​វា​ច្បាស់​ណាស់​ថា មាន​ចេតនា​ធ្វើ​ឱ្យ​សាសនា​ទាំង​ពីរ​រលាយ​ចូល​គ្នា​ខ្លាំង​ជាង​មុន​នៅ​ក្រោម​ រជ្ជកាល​នេះ ។ សិលាចារឹក​ព្រះកែវ​បាន​ឱ្យ​ដឹង​ថា ព្រះបាទ​សុរិយាវរ្ម័ន​បាន​រៀបចំ​ឱ្យ​មាន​ការ​បែងចែក​ប្រជាជន​ជា​វណ្ណៈ​ឡើង​ វិញ ហើយ​ទ្រង់​ដាក់​ព្រះ​មុនី​សិវៈ​ចរិយា​ឱ្យ​ដឹកនាំ​វណ្ណៈ​ព្រាហ្មណ៍ ព្រះ​មុនី​នេះ «វោហារ​បាន​ប្រតិបត្ដិ​វិន័យ​ តឹងរ៉ឹង និង​ស្មោះត្រង់​នឹង​ការ​ប្ដេជ្ញា និង​គុណធម៌ ហើយ​ធ្លាប់​បាន​ត្រូវ​ព្រះរាជា​មុនៗ ចាត់​ឱ្យ​គ្រប់គ្រង​លើ​ហិមៈស្រិង្គគិរី ពិនិត្យ​លើ​គុណសម្បត្ដិ និង​គុណវិបត្ដិ» ។

សិលាចារឹក ​ព្រះកែវ​បាន​លើក​អំពី​គោរមងារ​មួយ​នៅ​ក្បែរ​ព្រះរាជា ដែល​យើង​មិន​ដែល​ដឹង​ពី​មុន​មក​គឺ មុខងារ​ជា​ជំនួយការ​មួយ​បែប​ហៅ​ថា ស្រីក្សិទ្ទិទ្រកល្បៈ ។ ឋានៈ​នេះ​មាន​រួច​ទៅ​ហើយ​មុន​ស្ដេច​សុរិយាវរ្ម័ន​ទី​១ ព្រោះ​ថា ព្រាហ្មណ៍​សិវវិន្ធុ ដែល​ជា​ «អ្នកប្រាជ្ញ​ ចេះ​ដឹង​ ជ្រៅជ្រះ​សម​នឹង​ទទួល​ការ​គោរព​ពី​បណ្ដា​អ្នក​មាន​អំណាច​ទាំងឡាយ និង​ជា​បព្វជិត​នៃ​ស្រីកបាលេស្វរៈ ជា​ចាងហ្វាង​នៃ​តប​កម្ម ដែល​គ្មាន​ការ​ខុស​ឆ្គង» បាន​ទទួល​ឋានៈ​នេះ តែ​នៅ​ពេល​ដែល​ឪពុកមា​ខាង​ម្ដាយ​ដែល​មាន​ឋានៈ​នេះ បាន​ទទួល​មរណភាព​ទៅ ។ សិលាចារឹក​ព្រះ​ឥន្ទកោសិយ​បាន​និយាយ​ថា នៅ​ឆ្នាំ​៨៩០​នៃ​គ្រិស្ដសករាជ ស្រី​ធរណិន្ទ្រប្បកល្បៈ បាន​ទទួល​នូវ​ឋានៈ​នេះ គឺ​ជាង​១០០​ឆ្នាំ​មុន​រាជ្យ​ព្រះបាទ​សុរិយាវរ្ម័ន ។
ឯកសារ ​ប្រវត្ដិសាស្ដ្រ​ចិន​បាន​និយាយ​ថា នៅ​ឆ្នាំ​១០៣០​នៃ​គ្រិស្ដសករាជ ស្ដេច​អង្គ​នេះ​បាន​ចងសម្ព័ន្ធ​មេត្រី​ជាមួយ​នគរ​ចាម្ប៉ា ក្នុង​រជ្ជកាល​ស្ដេច​ចាម​មួយ​អង្គ​ដែល​យើង​មិន​បាន​ស្គាល់​ព្រះ​នាម តែ​សោយរាជ្យ​ក្នុង​ចន្លោះ​ស្ដេច​ជ័យវរ្ម័ន និង​ជ័យ​បរមេស្វរវរ្ម័ន ហើយ​និង​ប្រទេស​ចិន​ផង​ដែរ ។ សម្ព័ន្ធ​មេត្រី​នេះ​មាន​រយៈពេល​៦០​ឆ្នាំ និង​មាន​គោល​បំណង​ចង់​ធ្វើ​ឱ្យ​មាន​សន្ដិភាព​ជាមួយ​នគរ​ចាម្ប៉ា ហើយ​ធានា​សន្ដិភាព​នេះ ដោយ​មហា​អំណាច​ទី​៣​មួយ​ទៀត ដើម្បី​ទុក​ពេល​ឱ្យ​ព្រះ​អង្គ​ធ្វើការ​បង្ក្រាប​ស្ដេច​ចំណុះ​ទាំងឡាយ​ដែល​ បះបោរ ជា​ពិសេស គឺ​ពួក​ក្សត្រ​ប្រទេស​នៅ​ខាងជើង​ភ្នំ​ដងរែក និង​នៅ​អាង​ទន្លេ​មេណាម​ខាងលើ ដែល​មាន​រាជធានី​នៅ លពបុរី គឺ​ទ្វារវតី នោះ​ឯង (9) ។ តើ​នោះ​មិនមែន​ជា​ពួក​ថៃ​នៃ​អាង​ទន្លេ​មេណាម​ខាងលើ ដែល​ចុះ​មក​ពី​ប្រទេស​ចិន​ភាគ​ខាងត្បូង ឬ​មក​ពី​ភូមា​ដែល​ពួក​នេះ​បាន​មក​រស់នៅ​ជា​យូរណាស់​មក​ហើយ ហើយ​បាន​មក​បង្ហាញ​ខ្លួន​នៅ​នឹង​ព្រំប្រទល់​នៃ​អាណាចក្រ​កម្ពុជា​ទេ​ ឬអ្វី ?

សិលាចារឹក​លង្វែក​បាន​ហៅ​ព្រះបាទ​សុរិយាវរ្ម័ន​ថា​ជា​ «ព្រះ​ចៅ​អធិរាជ និង​ជា​អ្នក​ទ្រទ្រង់​ផែនដី» ដែល «ព្រះ​អ្នក​បង្កើត​លោក​បាន​សាង​មក​ឱ្យ​ដូច​ខ្លួន​ព្រះ​អង្គ» ។ «នៅ ​ពេល​ទ្រង់​យាង​ចេញ​ច្បាំង​យកជ័យ​ជម្នះ​លើ​អស់​ស្ដេច​ដែល​ខ្លាំងៗ​ទាំងឡាយ សូម្បី​តែ​ព្រះអាទិត្យ​ក៏​លាក់​ខ្លួន​បំបាំងកាយ​ដែរ ដោយ​ខ្លាច​បារមី​របស់​ព្រះ​អង្គ ។ ភ្លើង​ផ្សែង​ដែល​ហុយ​ចេញពី​ការ​បូជា​របស់​ព្រះ​អង្គ​មិន​គ្រាន់តែ​ធ្វើ​ឱ្យ​ ផ្ទៃមេឃ​ងងឹត​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ​គឺ​បាន​បាំងបិទ​អស់​នូវ​កិត្ដិគុណ​របស់​ព្រះរាជា​ ទាំងឡាយ ដែល​ធ្លាប់​មាន​ឈ្មោះ​ល្បីល្បាញ​ទៀត​ផង ។ ព្រះ​អង្គ​គួរតែ​ទទួល​បាន​នូវ​កិត្ដិគុណ​របស់​អា​រុណៈ … ទ្រង់​បាន​រៀន​ចេះ​ចាំ​អំពី​ទ្រឹស្ដី​បនីនិ ទាំង​ទ្រង់​ល្អ​ឥត​ខ្ចោះ ហើយ​ប្រកប​ដោយ​ប្រាជ្ញា​បារមី ដូច​ជា​បណ្ឌិត … គឺជា​ព្រះរាជា​សាកល​ដែល​ប្រៀប​បាន​នឹង​អធិរាជ​នៃ​អាទិទេព​ទាំងឡាយ» ។

ព្រះបាទ ​សុរិយាវរ្ម័ន​ទី​១ បាន​កសាង​ប្រាសាទ​ភ្នំជីសូរ​នៅ​ក្នុង​ខែត្រ​បាទី ហើយ​ក៏​បាន​ជួសជុល​ឡើង​វិញ​នូវ​ប្រាសាទ​មួយ​ចំនួន​ទៀត​ផង​ដែរ ។
ព្រះ​អង្គ​សុគត​នៅ​ឆ្នាំ​១០៤៩ ហើយ​មាន​ព្រះ​មរណនាម​ថា បរម​និព្វានបទ មាន​ន័យ​ថា ទ្រង់​យាង​ចូល​ព្រះនិព្វាន​ទាំងស្រុង​ហើយ ។

No comments:

Post a Comment