Sunday, February 18, 2024

ព្រះ​អង្គ​រាមរាជា​-​អង្គ​នន់ (១៧៧៥-១៧៧៩)

ព្រះ​អង្គ​រាមរាជា​ជា​ព្រះរាជ​បុត្រា​របស់​ព្រះ​ស្រី​ជ័យជេដ្ឋា និង​ជា​ព្រះរាជ​នត្ដា​របស់​ព្រះ​ធម្មោរាជា​ទី​១ ។ ព្រះ​អង្គ​មាន​ព្រះ​ជន្ម​៣៦​ព្រះ​វស្សា​ហើយ​នៅ​ពេល​ដែល​ទ្រង់​ទទួល​ព្រះ​រាជាភិសេក​ក្រោម​ព្រះ​នាម​ថា «ព្រះបាទ​សម្ដេច​ស្ដេច​ព្រះរាជ​ឱង្ការ​ព្រះ​រៀម​រាជា​ធិរាជ​បរមបពិត្រ» ។ ព្រះរាជា​មុន​ដែល​ដាក់​រាជ្យ បាន​ទួល​ព្រះ​ឋានៈ​ជា​ព្រះ​ឧភយោរាជ ឯ​ព្រះ​អង្គ​ថន ជា​ព្រះ​អនុជ​របស់​ព្រះ​អង្គ​រាមរាជា បាន​ទទួល​ព្រះ​ឋានៈ​ជា​ព្រះ​ឧបរាជ​ធំ ។

ដោយ​មាន​ការ​ព្រួយបារម្ភ​ខ្លាច​ពួក​អាណ្ណាម​ដែល​ប្រឆាំង​នឹង​ការ​ឡើង​សោយរាជ្យ​របស់​ព្រះ​អង្គ ធ្វើការ​វាយ​ប្រហារ​មក​លើ​ ព្រះរាជា​បាន​ចេញ​ព្រះរាជ​បញ្ជា​ឱ្យ​ធ្វើ​កាំភ្លើង​ធំ​ កាំភ្លើង​តូច​ រំសេវ​ គ្រាប់​កាំភ្លើង​ធំ​ គ្រាប់​កាំភ្លើង​តូច ហើយ​បាន​ឱ្យ​សង់​បន្ទាយ​ការពារ​រឹង​មាំ​២ មួយ​នៅ​ភ្នំពេញ មួយ​ទៀត​នៅ​មុខកំពូល ។ ក៏​ប៉ុន្ដែ​ចៅហ្វាយ​ក្រុង​សាយហ្គន​ និង​ស្ដេច​យ៉ាឡុង​ (ង្វៀង​ភុកធន់) ដែល​សោយរាជ្យ​នៅ​រាជធានី​វ៉េ​ពេល​នោះ​មាន​ការ​រវល់​នឹង​រឿង​ផ្សេង​ទៅ​វិញ ។​ នោះ​គឺ​ពួក​អ្នក​ភ្នំ​ខាងកើត​ ឬ​តៃសឺន​នៅ​នឹង​តៃភូ​បាន​បះបោរ​ឡើង​ក្រោម​ការ​ដឹកនាំ​របស់​បងប្អូន​២​នាក់ ឈ្មោះ​ឌុក​អុងថាញ់​និង​ឌុក​អុងឯម (៥៥) ហើយ​ធ្វើការ​គំរាម​កំហែង​មក​លើ​រាជធានី​វ៉េ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៧៧៥ ។ ​ចំណែក​នៅ​កូសាំងស៊ីន​ខាង​ក្រោម​វិញ មាន​ការ​បះបោរ​មួយ​កើត​ឡើង ធ្វើ​ឱ្យ​ចៅហ្វាយ​ខែត្រ​អាណ្ណាម​ឈ្មោះ ចាសចេ មាន​ការ​លំបាក​នឹង​បង្ក្រាប​យ៉ាង​ខ្លាំង ។​ ម្ល៉ោះ​ហើយ​ពួក​នេះ​មិន​បាន​បើក​ការ​វាយប្រហារ​មក​លើ​កម្ពុជា​ទេ​ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ គេ​បាន​សំណូមពរ​ឱ្យ​កម្ពុជា​ជួយ​ទៅ​វិញ ។ ក៏​ប៉ុន្ដែ​ព្រះរាជា​កម្ពុជា​បាន​ប្រកែក មិន​ចង់​មាន​ទំនាក់​ទំនង​ជាមួយ​ពួក​អាណ្ណាម ដែល​ធ្លាប់តែ​វាយ​ប្រហារ​មក​លើ​ព្រះ​អង្គ មុន​ពេល​ដែល​ទ្រង់​បាន​ឡើង​សោយរាជ្យ​ឡើយ ។

ចៅហ្វាយ​ក្រុង​សាយហ្គន​មិន​បាន​អង្វរករ​អ្វី​ទៀត​ទេ ប៉ុន្ដែ​នៅ​ពេល​ដែល​បង្ក្រាប​ការ​បះបោរ​រួច គេ​ក៏​បែរ​មក​រក​ធ្វើ​សង្គ្រាម​សងសឹក​នឹង​កម្ពុជា​តែ​ម្ដង ។ គាត់​បាន​ដឹកនាំ​ទ័ព​ឡើង​តាម​ទន្លេ រហូត​មក​ដល់​ភ្នំពេញ ដោយ​គ្មាន​ជួប​ប្រទះ​ការ​ទប់ទល់​អ្វី​ឡើយ ។ ប៉ុន្ដែ​មក​ដល់​ភ្នំពេញ មាន​ទ័ព​ខ្មែរ​មួយ​កង​កំពុង​តែ​រង់ចាំ​ជា​ស្រេច ។ មាន​ការ​ប្រយុទ្ធ​គ្នា​ចំនួន​២០​លើក​នៅ​ជុំវិញ​រាជធានី ពួក​អាណ្ណាម​ត្រូវ​បរាជ័យ​ស្ទើរ​តែ​រាល់​លើក ។ នៅ​ពេល​ដែល​ច្បាំង​ទៅ​បាត់បង់​កម្លាំង​អស់​ច្រើន​ពេក ហើយ​ការ​ផ្គត់ផ្គង់​ស្បៀង​ក៏​លំបាក ព្រោះ​អ្នកស្រុក​បះបោរ​ប្រឆាំង​គ្រប់​ទិស​ទី ជា​ពិសេស​ពី​ខាងក្រោយ ពួក​អាណ្ណាម​ក៏​បែរខ្នង​រត់​ត្រលប់​ទៅ​កូសាំងស៊ីន​វិញ​ទៅ​នៅ​ចុង​ឆ្នាំ​១៧៧៦ ។

ព្រះរាជា​បាន​ដឹកនាំ​ទ័ព​ដេញ​តាម​រហូត​ដល់​ហួស​ព្រំដែន ដណ្ដើម​យក​បាន​ខែត្រ​វិញឡុង និង​មីថ​មក​វិញ ។ គេ​និយាយ​ថា​ទ្រង់​បាន​បំផុស​បំផុល​ពួក​អ្នកស្រុក​កូសាំងស៊ីន​ដែល​មាន​កំហឹង​នឹង​ពួក​អាណ្ណាម​ស្រាប់​ឱ្យ​កាប់​សម្លាប់​ពួក​អាណ្ណាម​ឱ្យ​អស់ពី​ទឹកដី ក៏​ប៉ុន្ដែ​បាន​ព្រះ​ឧភយោរាជ និង​ព្រះ​ឧបរាជ​ធំ​ឃាត់ ។

នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៧៧៧ វិបុលរាជស្រី ដែល​ជា​ជំនួយការ​របស់​លោក​ក្រឡាហោម​រដ្ឋមន្ដ្រី​ខាង​ទ័ព​ជើងទឹក ដោយ​យល់​ឃើញ​ថា ព្រះ​ឧបរាជ​អង្គ​ធំ​ជា​មនុស្ស​តែ​ម្នាក់​គត់​ដែល​អាច​ទាមទារ​យក​រាជបល្ល័ង្ក​បាន ក៏​សុំ​ការ​អនុញ្ញាត​ចូល​គាល់​ហើយ​ថ្វាយ​យោបល់​ឱ្យ​ទ្រង់​យល់​ព្រម​ធ្វើ​គុត​ព្រះរាជា​ជា​ព្រះ​រៀម​ដើម្បី​ដណ្ដើម​រាជសម្បត្ដិ ។ ព្រះ​ឧបរាជ​ធំ​បាន​ច្រាន​ចោល​មតិ​នេះ ក៏​ប៉ុន្ដែ​ទ្រង់​មិន​និយាយ​ស្ដី​អ្វី​ទេ ព្រោះថា​តាម​ពិត​ទៅ​ទ្រង់​ក៏​ចង់​បាន​រាជបល្ល័ង្ក​បន្ដ​ពី​ព្រះ​រៀម​ដែរ ។ វិបុលរាជស្រី​ភ័យ​ខ្លួន ខ្លាច​ព្រះ​ឧបរាជ​ធំ​ចោទ​ប្រកាន់ ក៏​ទៅ​ចូល​គាល់​ព្រះរាជា​ទូល​បង្កាច់​ថា​ព្រះ​ឧបរាជ​ធំ​ក្បត់​បាន​ចាត់​ឱ្យ​ខ្លួន​មក​ធ្វើ​គុត​ព្រះរាជា ។ ព្រះរាជា​ទ្រង់​ជឿ​សម្ដី​វិបុលរាជស្រី ហើយ​បាន​ផ្ទុកផ្ដាក់​ឱ្យ​ជន​នេះ​ធ្វើ​គុត​ព្រះ​ឧបរាជ​វិញ នៅ​ពេល​ដែល​ទ្រង់​ក្រសាល​បាស្កា​ជាមួយ ហើយ​ញាក់​ភ្នែក​ធ្វើ​សញ្ញា ។ ព្រះរាជា​បាន​បបួល​ព្រះ​ឧបរាជ​ធំ​លេង​បាស្កា​នៅ​នឹង​រានហាល​ដំណាក់​ឧត្ដុង្គ តែ​ទ្រង់​មិន​បាន​ឱ្យ​សញ្ញា​សោះ ។ ស្អែក​ឡើង ទ្រង់​ក្រសាល​ទៀត តែ​នៅ​តែ​មិន​ផ្ដល់​សញ្ញា​ដដែល ធ្វើ​ឱ្យ​វិបុលរាជស្រី​មាន​ការ​អស់​សង្ឃឹម​ជា​ខ្លាំង បារម្ភ​ខ្លាច​តែ​ព្រះរាជា​បាន​ពិភាក្សា​សាកសួរ​ព្រះ​អនុជ​ដឹង​រឿងរ៉ាវ​សព្វគ្រប់​ទេ​ដឹង ព្រោះថា​ព្រះ​ឧបរាជ នឹង​ធឹង​ខ្លាំង​ណាស់ ហាក់​ដូចជា​គ្មាន​អារម្មណ៍​ច្របូក​ច្របល់​អ្វី​បន្ដិច​សោះ​ឡើយ ។ វិបុលរាជស្រី​បាន​ចូល​គាល់​ព្រះរាជា​ម្ដងទៀត ហើយ​ទូល​ព្រះ​អង្គ​អះអាង​ថា​ព្រះ​អនុជ​បាន​រៀបចំ​អាវុធ​យុទ្ធភណ្ឌ​ទុក​នៅ​ក្នុង​ព្រះរាជ​ដំណាក់ អំពើ​ក្បត់​នៅ​តែ​ពេល​នឹង​ផ្ទុះ​ឡើង​ប៉ុណ្ណោះ ព្រះរាជា​ត្រូវ​ចាត់ការ​ឱ្យ​រហ័ស​ទើប​ទប់ស្កាត់​ទាន់​សភាពការណ៍ ។ ព្រះរាជា​ចាប់​មាន​ការ​ភិតភ័យ​ជា​ខ្លាំង ហើយ​បាន​សន្យា​ថា ទ្រង់​នឹង​ធ្វើ​សញ្ញា​ឱ្យ​នៅ​ក្នុង​ពេល​លេង​បាស្កា​ល្ងាច​នេះ ។ ពេល​លេង​បាស្កា​ម្ដង​ទៀត ទ្រង់​នៅ​តែ​មិន​បាន​ឱ្យ​សញ្ញា​ដដែល ព្រោះ​ខ្លាច​ចាញ់​បញ្ឆោត​វិបុលរាជ ។ ប៉ុន្ដែ​នៅ​ពេល​ដែល​ទ្រង់​ងាក​ព្រះ​ភ័ក្ដ្រ​មើល​ទៅ​វិបុលរាជ ជន​នេះ​ចាត់​ទុក​ថា នោះ​ជា​សញ្ញា​ដែល​ព្រះរាជា​ឱ្យ​ហើយ​ក៏​ដក​កាំបិត​ស្នៀត​ចាក់​មក​លើ​ចង្កេះ​ឆ្វេង​របស់​ព្រះ​ឧបរាជ ធ្វើ​ឱ្យ​ព្រះ​ឧបរាជ​ស្រែក​យ៉ាង​ខ្លាំង ហើយ​ដួល​ទៅ​ឱប​ជើង​ព្រះ​រាជា ។ ព្រះរាជា​រំភើប​ខ្លាំង​ណាស់ ក៏​ឱន​ចាប់​បី​ព្រះ​អនុជ​ឡើង បបោស​អង្អែល និង​ព្រះ​កន្សែង​សោកា​ជា​ខ្លាំង ធ្វើ​ឱ្យ​ព្រះឧបរាជ​យល់​ថា ព្រះ​រៀម​ចាញ់​បោក​គេ​ហើយ ។ ព្រះ​ឧបរាជ​ក៏​រៀបរាប់​ថ្វាយ​ព្រះ​រៀម​អំពី​រឿង​ដែល​វិបុលរាជស្រី​បាន​ទៅ​បញ្ចុះ​បញ្ចូល​ព្រះ​អង្គ ព្រះ​អង្គ​បាន​ប្រកែក ប៉ុន្ដែ​ព្រះ​អង្គ​នៅ​ស្ងៀម មិន​បាន​ទូល​រឿង​នេះ​ថ្វាយ ហើយ​ទ្រង់​ថា​សុំ​ទោស​ចំពោះ​ការ​ដែល​មិន​បាន​រាយការណ៍​ថ្វាយ​នេះ ។ ព្រះរាជា​ក៏​ចេញ​បញ្ជា​ភ្លាម ឱ្យ​គេ​ចាប់​វិបុលរាជស្រី ប្រគល់​ឱ្យ​ចៅក្រម​ដាក់​ទោស​ទៅ​តាម​ច្បាប់ នៅ​ក្នុង​ខែធ្នូ ឆ្នាំ​១៧៧៧ ។

វិបុលរាជស្រី​នេះ​បាន​ប្រព្រឹត្ដ​ខុសឆ្គង​ម្ដង​រួច​មក​ហើយ​កាលពី​មួយ ឬ​ពីរ​ឆ្នាំ​មុន ហើយ​ត្រូវ​បាន​ព្រះរាជា​ប្រោសប្រណី​លើក​ទោស​ឱ្យ ។ ជន​នេះ​បាន​ស្រលាញ់​ស្នំ​ម្នាក់​ដែល​ព្រះរាជា​សព្វព្រះទ័យ ទើប​តែ​លើក​ធ្វើ​ជា​ស្នំឯក​នៅ​ក្នុង​ព្រះរាជវាំង ។ ដោយ​ត្រូវ​ធ្វើ​ឱ្យ​ភ្ញាក់​ផ្អើល​ពេល​ទត​ឃើញ​វិបុលរាជ​នេះ​នៅ​លើ​ទែនសយនា​ស្នំ​ឯក នៅ​ពេល​ដែល​ទ្រង់​ទើបតែ​យាង​ចេញ​បាន​បន្ដិច ដើម្បី​ទៅ​បំពេញ​កិច្ចការ​សំខាន់​មួយ ជន​នេះ​បាន​ស្ទុះ​ទៅ​កញ្ឆក់​យក​ដាវ​មួយ​មក​កាន់​គំរាម​ព្រះរាជា​ដើម្បី​បើក​ផ្លូវ​រត់​ចេញ ។ ពួក​អ្នកយាម​ឃើញ​ដូច្នេះ ស្រឡាំងកាំង មិន​ដឹង​ថា​មាន​រឿង​ហេតុ​អ្វី​កើត​ឡើង​នៅ​ក្នុង​ព្រះរាជ​ដំណាក់ ក៏​បណ្ដោយ​ឱ្យ​វិបុលរាជ​រត់​ចេញ​ទៅ ។ ប៉ុន្ដែ ដល់​ដឹង​រឿងរ៉ាវ​សព្វគ្រប់​ពួក​អ្នកយាម​នោះ​ក៏​នាំ​គ្នា​ដេញ​តាម ហើយ​បាញ់​ព្រួញ​ត្រូវ​វិបុលរាជ​ត្រង់​ឆ្អឹងជំនីរ ដួល​ដេក​នឹង​ដី ។ ប៉ុន្ដែ ព្រះរាជា​ទ្រង់​បាន​លើក​ទោស​កំហុស​ឱ្យ​ទៀត ។ វិបុលរាជ​មក​ទូល​ព្រះរាជា​បង្ខូច​ព្រះ​ឧបរាជ​ថា មាន​បំណង​ចង់​ធ្វើ​ឃាត​ព្រះរាជា ដោយ​ទូល​ថា​ដើម្បី​សងគុណ​ព្រះ​អង្គ ដែល​បាន​លើក​លែង​ទោស​ឱ្យ​ពី​មុន​នោះ​ឯង ។ ទោស​កំហុស​លើក​នេះ​ជាក់ស្ដែង​ខ្លាំង​ណាស់ ក៏​ប៉ុន្ដែ​គេ​គិត​ថា​ព្រះរាជា​ដែល​ធ្លាប់​លើក​ទោស​កំហុស​ឱ្យ​វិបុលរាជ​ម្ដង​មក​ហើយ ទ្រង់​សព្វព្រះទ័យ​នឹង​ជន​នេះ​ខ្លាំង​ណាស់ ណា​មួយ​ទ្រង់​បាន​ជឿ​ទៅ​លើ​សម្ដី​បងប្អូន​របស់​វិបុលរាជ​ទាំង​៤​នាក់​គឺ តេជោ​ទែន ចៅហ្វាយ​ស្រុក​កំពង់ស្វាយ​ ពាង ចៅហ្វាយ​ស្រុក​បារាយណ៍​ សូរ ចៅហ្វាយ​ស្រុក​ព្រៃក្ដី​ និង​មូ ចៅហ្វាយ​ស្រុក​ទ្រាំង​ ថា​ព្រះ​ឧបរាជ​ធំ​ពិត​ជា​បាន​រៀប​ផែនការ​ក្បត់​ព្រះ​អង្គ​មែន ហើយ​បាន​ស្នើ​សុំ​ឱ្យ​ព្រះ​អង្គ​លើក​លែង​ទោស​ឱ្យ​ម្ដង ទៀត ។ ព្រះ​ឧភយោរាជ ក្រោយ​ពី​បាន​ជ្រាប​អំពី​ឧក្រិដ្ឋកម្ម​នេះ ហើយ ដោយ​កំពុង​តែ​ប្រឈួន ស្រាប់ ទ្រង់ មាន​ព្រះ​ទ័យ​រំជើប​រំជួល​ខ្លាំង​ណាស់ ណា​មួយ​ទ្រង់​បារម្ភ​ចំពោះ​ខ្លួន​ព្រះ​អង្គ​ផង ទើប​ថ្វាយ​ព្រះ​យោបល់​ដល់​ព្រះរាជា​ថា ត្រូវ​ដាក់​ទោស​វិបុលរាជស្រី​ឱ្យ​ធ្ងន់​ជាទី​បំផុត ។ ប៉ុន្ដែ​ព្រះ​ឧភយោរាជ​បាន​សុគត​ប៉ុន្មាន​ថ្ងៃ​ក្រោយ​មក​ក្នុង​ព្រះ​ជន្ម​៣៨​ព្រះ​វស្សា ។ គេ​និយាយ​ថា​ទ្រង់​ក៏​ត្រូវ​គេ​លួច​ធ្វើឃាត​ដូច​ជា​ព្រះ​អនុជ​អីចឹង​ដែរ ។​ ខ្ញុំ​បាន​ស្គាល់​តា​ចាស់​ម្នាក់ ដែល​ជីតា​របស់​គាត់​មាន​ជាប់​ពាក់​ព័ន្ធ​នឹង​រឿង​នេះ បាន​និយាយ​ថា គាត់​ធ្លាប់​ឮ​ឪពុក​គាត់​ប្រាប់​ថា ព្រះ​ឧភយោរាជ​ត្រូវ​សុគត​ដោយ​គេ​ធ្វើឃាត​ចាក់​នឹង​ដាវ​ធ្លុះ​ព្រះ​កាយ ។ ពេល​នោះ​មន្ដ្រី​ទាំងឡាយ​មិន​បាន​គិត​ដល់​រឿង​អ្វី​វែង​ឆ្ងាយ​ទេ ក៏​សម្រេច​កាត់​ទោស​សម្លាប់​វិបុលរាជស្រី​ចោល​ទៅ ។

ការ​កាត់ទោស​ប្រហារ​វិបុលរាជស្រី​នេះ បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​ម្ដាយ​ឈ្មោះ ជំទាវ​ឡាង មាន​កំហឹង​ជា​ខ្លាំង ហើយ​សម្រេច​ចិត្ដ​ធ្វើការ​សងសឹក​វិញ ប៉ុន្ដែ​មិន​មែន​សងសឹក​នឹង​ពួក​ចៅក្រម​ទេ គឺ​សងសឹក​នឹង​ព្រះរាជា​តែ​ម្ដង ព្រោះ​គឺ​ព្រះរាជា​នេះ​ឯង​ដែល​បាន​ឱ្យ​សញ្ញា​ឱ្យ​សម្លាប់​ព្រះ​ឧបរាជ​ក្បត់ ហើយ​បែរ​មក​ចាប់​កំហុស​អ្នក​ទទួល​រាជបញ្ជា​ទៅ​វិញ ។ ជំទាវ​ឡាង​បាន​ទៅ​សុំ​យក​សព​វិបុលរាជស្រី​មក​ធ្វើ​បុណ្យ​យ៉ាង​អធិក​អធម រួច​ហើយ​បញ្ចុះ​បញ្ចូល​កូន​គាត់​ទាំង​៤​នាក់​ទៀត ឱ្យ​នាំ​គ្នា​បះបោរ​ឡើង​ប្រឆាំង​នឹង​ព្រះរាជា ។ ក៏​ប៉ុន្ដែ​ចៅហ្វាយ​ខែត្រ​ទាំង​អស់នោះ ថ្វីបើ​គោរព​ម្ដាយ​នឹក​អាណិត​ពេល​ឃើញ​ទឹកភ្នែក​គាត់​ហូរ​ធ្លាក់​មក​ និង​ឃើញ​គាត់​បញ្ចេញ​កំហឹង​ទៅ​លើ​ព្រះរាជា​ក៏​ដោយ​ក៏​ពួកគេ​មិន​ចង់​ធ្វើ​តាម​គាត់​ដែរ ។ រឿងរ៉ាវ​ហាក់​ដូចជា​ស្ងប់​ទៅ​វិញ ទទួល​ពេល​បុណ្យ​ភ្ជុំបិណ្ឌ​ចូល​មក​ដល់ ។ ជំទាវ​ឡាង​បាន​អញ្ជើញ​ទៅ​វត្ដ​យក​ចង្ហាន់​ទៅ​ប្រគេន​លោក​ឧទ្ទិស​កុសល​ជូន​ដល់​មាតាបិតា​ជីដូន​ជីតា​ដូច​ធម្មតា ​រួច​ហើយ​គាត់​បាន​ហៅ​កូន​ទាំង​៤​ទៅ​ផ្ទះ ដើម្បី​បំពេញ​ពិធី​ក្នុង​គ្រួសារ​បន្ថែម​ទៀត ។ ទៅ​ដល់​ផ្ទះ គាត់​យក​អដ្ឋិធាតុ​របស់​វិបុលរាជ​ស្រី ដែល​ដាក់​ក្នុង​កោដិ​មាស​មក​បង្ហាញ ហើយ​និយាយ​ថា​ធាតុ​របស់​បង​កូន​ទាំងអស់​គ្នា​នេះ​កំពុង​តែ​ដង្ហោយ​ហៅ​ឱ្យ​កូន​សងសឹក​ជួស ដូច្នេះ​កូន​ត្រូវ​តែ​ប្រមែប្រមូល​មិត្ដភក្ដិ បក្សពួក ញាតិ​មិត្ដ​ទាំងឡាយ បង្កើត​ជា​ទ័ព​មួយ​ជា​ប្រញាប់​ដើម្បី​សងសឹក​នឹង​ព្រះរាជា ។​ ចៅហ្វាយ​ខែត្រ​ទាំង​៤​ស្រាប់​តែ​ច្រឡោត​ខឹង​តាម​ការ​ញុះញង់​របស់​លោកជំទាវ​ជា​ម្ដាយ ក៏​សន្យា​ថា​នឹង​សងសឹក​ព្រះរាជា​វិញ រួច​វិល​ត្រលប់​ទៅ​កាន់​ខែត្រ​រៀងៗ​ខ្លួន ក្នុង​ចិត្ដ​នឹក​គិតតែ​អំពី​រៀបចំ​ផែនការ​សងសឹក​ប៉ុណ្ណោះ ។

នៅ​ឆ្នាំ​បន្ទាប់​ ស្ដេច​សៀម​ភ្យា​តាក​បាន​ចងសម្ព័ន្ធ​មេត្រីភាព​ជាមួយ​ព្រះរាជា​កម្ពុជា​ហើយ​បាន​រៀបចំ​ផែនការ​ទៅ​វាយ​ស្ដេច​លាវ​ដែល​សោយរាជ្យ​នៅ​វៀងចន្ទ ដោយ​សុំ​ជំនួយ​ពី​ទ័ព​ខ្មែរ​១​ម៉ឺន​នាក់ ។ សម្ព័ន្ធ​មេត្រីភាព​ជាមួយ​សៀម​ដើម្បី​វាយ​លាវ​ដែល​កម្ពុជា​មិន​ដែល​មាន​ផល​រមាស់​អ្វី​បន្ដិច​សោះ​នោះ បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​ព្រះរាជា​អស់​ប្រជា​ប្រិយភាព ។ នៅ​ក្នុង​ខែត្រ​កំពង់ស្វាយ​ដែល​ទ័ព​ត្រូវ​ដើរ​កាត់ គឺ​មួយ​កង​បាន​សំដៅ​ទៅ​រក​ចំប៉ាសាក់ និង​មួយ​កង​ទៀត​សំដៅ​ទៅ​រក​ទន្លេមេគង្គ គេ​បាន​កេណ្ឌ​ស្រីៗ​ឱ្យ​បុក​ស្រូវ​ដែល​ប្រមូល​បាន​ពី​អ្នកស្រុក ធ្វើ​អង្ករ​ឱ្យ​កងទ័ព ធ្វើ​ឱ្យ​អ្នកស្រុក​ខឹងសម្បា​បះបោរ​ឡើង ។ ពេល​ទៅ​ដល់​ស្រុក​លាវ មាន​ទាហាន​មួយ​ចំនួន​ដែល​គេ​រើស​ចេញ​ពី​ខែត្រ​កំពង់ស្វាយ​នេះ បាន​រត់​ចោលជួរ​ត្រលប់​មក​វិញ ហើយ​ពួន​នៅ​ក្នុង​ព្រៃ ។ ព្រះរាជា​បាន​បញ្ជូន​មនុស្ស​ឱ្យ​តាម​ដើរ​រក​ពួក​ដែល​រត់​ចោលជួរ​ទាំងអស់​នោះ ដើម្បី​ចាប់​យក​មក​ដាក់​ទោស ក៏​ប៉ុន្ដែ​បេសកជន​ទាំងនោះ បាន​ត្រូវ​អ្នកស្រុក​ព្រួតគ្នា​ចាប់​កាប់​សម្លាប់​ចោល​អស់ ។ តេជោ​ទែន ជា​ស្ដេចត្រាញ់​ដែនដី​កំពង់ស្វាយ មិន​បាន​រាយការណ៍​អំពី​សភាពការណ៍​នេះ​ថ្វាយ​ព្រះរាជា​ទេ ចំណែក​ឯ​បងប្អូន​គាត់​២​នាក់​ទៀត គឺ​សែនខាងហ្វ៊ា​ពាង ចៅហ្វាយ​ខែត្រ​បារាយណ៍ និង​មន្ដ្រីស្នេហា​សូរ ចៅហ្វាយ​ខែត្រ​ព្រៃក្ដី ក៏​មិន​បាន​ធ្វើ​អ្វី​ដែរ ដើម្បី​ចាប់ចង​ពួក​ទាហាន​រត់​ចោលជួរ និង​ទប់ទល់​កុំ​ឱ្យ​ការ​បះបោរ​រីក​រាលដាល​ថែម​ទៀត ។ ចៅហ្វាយ​ខែត្រ​ទាំង​៣​នាក់​នេះ​បាន​ត្រូវ​គេ​កោះហៅ​ឱ្យ​មក​ចូល​គាល់​ព្រះរាជា​នៅ​បន្ទាយ​ពេជ្រ​រួច​ហើយ​កាត់​ទោស​ប្រហារ​ជីវិត ។​ ក៏​ប៉ុន្ដែ​ទោស​របស់​ពាង​ចៅហ្វាយ​ខែត្រ​បារាយណ៍ បាន​ត្រូវ​ព្រះរាជា​សម្រាល​មក​ត្រឹម​បញ្ចុះ​ឋានៈ និង​វាយ​៥០​រំពាត់ ឯ​ស្ដេចត្រាញ់​ទែន​ត្រូវ​ដក​ដំណែង​ចេញ ។​

អតីត​ស្ដេចត្រាញ់​តេជោ​ទែន​បាន​វិល​ត្រលប់​មក​ក្នុង​ខែត្រ​របស់​ខ្លួន​វិញ​ជាមួយ​នឹង​ប្អូន​ប្រុស​ពាង ហើយ​ក៏​តាំង​ប្រកាស​បះបោរ​ប្រឆាំង​នឹង​ព្រះរាជា​ចាប់ពី​ឆ្នាំ​បន្ទាប់​មក គឺ​ឆ្នាំ​១៧៧៩ ។ ដើម្បី​ឆ្លើយ​តប​ទៅ​នឹង​សកម្មភាព​ទាំង​អស់​នេះ ព្រះរាជា​បាន​ចាត់​ឱ្យ​បងប្រុស​របស់​អ្នក​ទាំង​២ គឺ​ឧកញ៉ា​មូ ចៅហ្វាយ​ខែត្រ​ទ្រាំង ដែល​កាល​ពីមុន​ជា​ស្ដេចត្រាញ់​ដែនដី​កំពង់ស្វាយ ជា​អ្នក​ចាប់​អ្នក​អង្គ​ម្ចាស់​អង្គ​នន់​រាមា និង​អង្គ​ជ័យ​ដាក់​ទ្រុង​ដែក​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៧៥៧ ឱ្យ​ចេញ​មក​បង្ក្រាប ។ ឈ្មោះ​មូ​នេះ ជា​មនុស្ស​សកម្ម នឹងនរ​មិន​ឆេវឆាវ ក៏​ប៉ុន្ដែ​នៅ​ក្នុង​ព្រះរាជវាំង​មិន​សូវ​មាន​គេ​ចូល​ចិត្ដ​ទេ ព្រោះ​ជា​មនុស្ស​លោភលន់ បើ​ចង់​បាន​អ្វី​ហើយ គាត់​ហ៊ាន​ធ្វើ​អ្វីៗ​ទាំង​អស់​ឱ្យ​តែ​បាន​ដូច​បំណង ។

មូ​ដឹកនាំ​ទ័ព​មក​ដល់​កំពង់ធំ ជួប​ទ័ព​បះបោរ​របស់​ប្អូន​ទាំង​២ ក៏​ឈប់​ចរចា​គ្នា​សិន ។ នៅ​ទី​បញ្ចប់ គាត់​ក៏​ជឿ​តាម​សម្ដី​ប្អូន ហើយ​យល់​ព្រម​ចូល​ដៃ​ជាមួយ ធ្វើសង្គ្រាម​ប្រឆាំង​នឹង​ព្រះរាជា​វិញ ។ ទាំង​៣​នាក់​បងប្អូន មូ ពាង និង​ទែន ក៏​នាំ​ទ័ព​មក​កាន់​បន្ទាយ​ពាមសែន ដែល​វិបុលរាជ​សួស​ដក​ចេញ​ទៅ​បាត់ ។

ជន​ក្បត់​នេះ​មាន​បក្សពួក​នៅ​ឯ​ខែត្រ​បាសាក់ និង​ព្រះត្រពាំង (ត្រាវិញ) ដែល​ពួក​អាណ្ណាម​ទើបតែ​ដណ្ដើម​យក​ដាក់​ជា​ទឹកដី​របស់​គេ​ក៏​ចាត់​តាំង​ភ្នាក់ងារ​ទៅ​ជ្រើស​រើស​កងទ័ព​ក្នុង​ចំណោម​ពួក​ខ្មែរ​នៅ​ទីនោះ​ឱ្យ​ឡើង​មក​វាយ​យក​បន្ទាយ​ពេជ្រ ដែល​នៅ​ចម្ងាយ​តែ​ប៉ុន្មាន​គីឡូម៉ែត្រ​ប៉ុណ្ណោះ​ពី​ឧត្ដុង្គ ។ ទ័ព​បះបោរ​ក៏​លើក​មក​ដណ្ដើម​យក​បន្ទាយ​នេះ​បាន ហើយ​ចាប់​អ្នក​អង្គ​ម្ចាស់​អង្គ​អេង ជា​បុត្រា​របស់​ព្រះ​ឧភយោរាជ​ឧទ័យ​សុរិយោពណ៌ ដែល​សុគត​ទៅ​កាលពី​ខែ​ធ្នូ ឆ្នាំ​១៧៧៧ ហើយ​ដែល​ទើបតែ​មាន​ព្រះ​ជន្ម​៦​ព្រះ​វស្សា​ប៉ុណ្ណោះ ។ រួច​ហើយ​ជន​ក្បត់​នេះ​បាន​ចាប់​បុត្រា​៤​អង្គ​ទៀត​របស់​ព្រះរាជានុសិទ្ធិ​ឱ្យ​គេ​សម្លាប់​ចោល ទើប​ចាក​ចេញ​ទៅ​វិញ ដោយ​នាំ​យក​ព្រះរាជ​ទ្រព្យ​ទាំងអស់​ទៅ​ជាមួយ​ផង ក្រោយ​ពី​បាន​បញ្ជា​ឱ្យ​ដុត​ព្រះរាជ​មន្ទីរ​ចោល​រួច​ហើយ ។

អ្នកស្រុក​ត្រូវ​រត់​ចោល​ផ្ទះ​សម្បែង ព្រោះ​ពួក​អាណ្ណាម​ដែល​ពួក​បះបោរ​បាន​ហៅ​មក ដេញ​ពីក្រោយ​តាម​ធ្វើ​បាប និង​ដណ្ដើម​យក​ទ្រព្យសម្បត្ដិ ។ គម្ពីរ​សាស្ដ្រា​ក្បួនច្បាប់​ផ្សេងៗ​ដែល​មាន​នៅ​តាម​វត្ដ​អារាម បាន​ត្រូវ​ពួក​នេះ​បោះ​គ្រវាត់​ចោល​ទៅ​ក្នុង​ទឹក អណ្ដែត​ពាសពេញ​ទន្លេ ធ្វើ​ឱ្យ​ប្រជាជន​ទាំង​មូល​អស់សង្ឃឹម​យ៉ាង​ខ្លាំង ។ រាជពង្សាវតារ​រៀបរាប់​ថា​មាន​នារីៗ​ជា​ច្រើន​នាក់​ស្រែក​យំ​នៅ​ពេល​ដែល​ឃើញ​ក្បួនច្បាប់​ជំនឿ​សាសនា​នេះ បាន​ត្រូវ​គេ​បំផ្លិច​បំផ្លាញ​ឱ្យ​ខូចខាត​បាត់បង់​យ៉ាង​នេះ ។

នៅ​ពេល​នោះ​ព្រះរាជា​ទ្រង់​កំពុង​តែ​គង់នៅ​ឯ​កំពង់ធំ ។ ពេល​ទ្រង់​បាន​ទទួល​ព័ត៌មាន​ស្ដីពី​អំពើ​ឃោរឃៅ​ទាំងនេះ ហើយ​ឃើញ​វិបុលរាជ​សួស​បង្ហាញ​ខ្លួន​ក្បែរៗ​រាជធានី ព្រះ​អង្គ​ក៏​យាង​ត្រលប់​មក​វិញ ហើយ​បាន​ជួប​ប្រយុទ្ធ​ជាមួយ​ទ័ព​ពួក​បះបោរ​នៅ​កំពង់ឆ្នាំង ។ ដោយ​មិន​អាច​វាយ​យក​ជ័យ​ជម្នះ​បាន​នៅ​ព្រែក​បូពាង​ ណា​មួយ​ទ្រង់​បារម្ភ​ខ្លាច​វិបុលរាជ ដែល​នៅ​កំពង់ពេជ្រ​លើក​គ្នា​មក​ព្រួត​វាយ​ថែម​ទៀត​នោះ ព្រះ​អង្គ​ក៏​ភៀស​ព្រះ​កាយ​ចេញពី​សមរភូមិ ថយ​ទៅ​ជ្រក​ព្រះ​កាយ​នៅ​ភ្នំ​កំរៀង ក្នុង​ខែត្រ​ក្រង ។

គេ​និយាយ​ថា នៅ​ទីនោះ ព្រះរាជា​ទ្រង់​ទាល់​ព្រះ​តម្រិះ​មិន​ដឹង​ថា​តើ​ត្រូវ​ធ្វើ​យ៉ាង​ណា​ទេ ស្រាប់​តែ​លេច​លោក​ធុតង្គ​មួយ​អង្គ​ឈ្មោះ​ថា​ សីល​មាស​ ចេញ​មក​ទូល​សុំ​អនុញ្ញាត​ដឹកនាំ​ទ័ព​ហើយ​ធានា​ថា​នឹង​ដណ្ដើម​យក​ជ័យ​ជម្នះ​មក​ថ្វាយ ។ ព្រះរាជា​ដែល​កំពុង​តែ​អស់​សង្ឃឹម​ទៅ​ហើយ ក៏​យល់​ព្រម​តាម ។ ប៉ុន្ដែ​សីល​មាស​ក៏​មិន​មាន​សំណាង​ល្អ​ជាង​ព្រះរាជា​ប៉ុន្មាន​ដែរ គាត់​បាន​ចេញ​ប្រយុទ្ធ តែ​មិន​បាន​ជោគជ័យ​សោះ ។ នៅ​ពេល​នោះ មូ បាន​ទទួល​ព័ត៌មាន​ច្បាស់​ថា​ព្រះរាជា​ទ្រង់​គង់នៅ​ឆ្ងាយ​ពី​កង​ពលរេហ៍​ និង​មាន​តែ​សេនា​បន្ដិច​បន្ដួច​ប៉ុណ្ណោះ​នៅ​ការពារ ហើយ​ដាច់​ស្បៀង​គ្មាន​គ្រឿង​សាស្ដ្រាវុធ​ផង​ ក៏​នាំ​ទ័ព​ចូល​រហូត​មក​ដល់​កន្លែង​ដែល​ព្រះ​អង្គ​គង់នៅ​ ចាប់​ព្រះ​អង្គ​នាំ​យក​ទៅ​ដល់​បឹងខ្យង (៥៦) នៅ​ខាងត្បូង​ឧត្ដុង្គ រួច​ចាប់​ជ្រមុជ​ក្នុង​ទឹក​សម្លាប់​ព្រះ​អង្គ​ទៅ នៅ​ក្នុង​ខែសីហា ឆ្នាំ​១៧៧៩ ត្រូវ​នឹង​មហាសករាជ​១៧០១ (ចុល្លសករាជ​១១៤១) ។

ព្រះ​អង្គ​រាមរាជា សោយរាជ្យ​បាន​៤​ឆ្នាំ ។ ពេល​នោះ ទ្រង់​មាន​ព្រះ​ជន្ម​៣៩​ព្រះវស្សា ។

No comments:

Post a Comment