Wednesday, July 19, 2017

មហាវិទ្យាល័យសតវត្សទី ១២

ប្រវត្តិសាស្រ្ត&ស្រាវជ្រៅវ ខ្មែរ​មាន​មហាវិទ្យាល័យ​តាំង​ពីស​.​វ ទី ១២ ដែល​បង្កើតឡើង​ដោយ ប្រមុខ​សាស្ត្រាចារ្យ​ផ្នែក​ពុទ្ធចក្រ និង អាណាចក្រ គឺ ព្រះ​នាង​ឥ​ទ្ទ្រ​ទេវី និង ព្រះ​នាង​ជ័យ​រាជទេវី
 42
June 19, 2017
ព័ត៌មាន​ដ៏​សំខាន់​មួយទៀត គឺ​ព្រះ​នាង​ឥ​ទ្ទ្រ​ទេវី ត្រូវបាន​ប្រសិទ្ធិ​នាម​ជា​ប្រមុខ​សាស្ដ្រាចារ្យ​នៃ​ពុទ្ធិកៈមហាវិទ្យាល័យ ន​ជេ​ន្ទ្រ​ទុ​ង្គ ជា​មហាវិទ្យាល័យ​ទីមួយ បង្រៀន​អំពី​សិ​ដ្ឋ​វិជ្ជា​នៃ​លទ្ធិ​ព្រះពុទ្ធសាសនា និង ជា​ប្រមុខ​សាស្ដ្រាចារ្យ​នៃ​មហាវិទ្យាល័យ​ពីរ​ទៀត មានឈ្មោះ និ​លោ​កុ​ត្ដរ និង ន​រិ​ន្ទ្រា​អាស្រម ដែល​រៀងរាល់ថ្ងៃ​ព្រះ​នាង​បាន​បង្រៀន​ស្រី្ដ​នានា រួមទាំង​ស្ដ្រី​ក្នុង​ព្រះរាជវង្សានុវង្ស​ផង ។ នេះ​បញ្ជាក់ថា ខ្មែរ​យើង​មាន​មហាវិទ្យាល័យ​តាំង​ពីស​.​វ ទី ១២ នៃ គ​.​ស មកម្ល៉េះ ហើយដោយ​ស្ថានភាព​វប្បធម៌​នេះ មិន​ខុស​ប៉ុន្មាន​ពី​អរិយ​ប្រទេស​នានា​ក្នុង​សម័យបុរាណ​ទេ ។



យើង​ក៏បាន​ដឹង​ហេតុការណ៍​បន្ថែមទៀតថា ព្រះ​នាង​បាន​បំពេញភារកិច្ច​យ៉ាង​ថ្លៃថ្លា​របស់​ព្រះ​នាង ដូចជា ប្រស្នា​ស្វ​តី​ទេវតា​ខាង​ប្រ​ជ្ញា ។ មហាវិទ្យាល័យ ជេ​ន្ទ្រ​ទុ​ង្គ ត្រូវបាន​ពណ៌នា​ថា ជា​មហាវិទ្យាល័យ​ទីមួយ នៅលើ​ផែន​កម្ពុជា ហើយ​ជា​មហាវិទ្យាល័យ​ទីមួយ​សម្រាប់​នារី​កម្ពុជា ។ ជាការ​សោកស្ដាយ​បំផុត ដែល​មួយ​ភាគ​នៃ​ក្បួនខ្នាត​ជាតិ​យើង​ត្រូវ​រលត់រលាយ​ដោយ​ភ្លើងសង្គ្រាម ក៏ប៉ុន្ដែ​ក្បួនខ្នាត​តារាសាស្ដ្រ ហោរាសាស្ដ្រ និង ច្បាប់​ពិធីការ​នានា ក្រឹត្យក្រម​ក៏​អាច​បញ្ជាក់​នូវ​ភាព​ថ្កុំ​ថ្កើ​ន​កប់​កំពូល​របស់​ខ្មែរ​នា​សម័យបុរាណ​ដែរ ដោយហេតុថា​មរតក​វប្បធម៌​បច្ចុប្បន្ន ចេញពី​ខឿនវប្បធម៌​បុរាណ ពោលគឺ​ពុំមែន​កើតឡើង​ដោយ​ឯកឯង​ទេ ។

​គេ​សន្និដ្ឋាន​សិលា​ចារិក​ថា ព្រះ​នាង​ជ័យ​រាជទេវី បាន​ខិតខំ​ធ្វើការ​ប្រឹងប្រែង​យ៉ាងខ្លាំង​ក្លា​ចំពោះ​ការបំពេញ​ឥទ្ធិពល​របស់​ព្រះរាជា ក្រោយពេល​ព្រះអង្គ​វិលត្រឡប់​មកពី​ប្រទេស​ចម្ប៉ា​វិញ​ជាពិសេស​តាមរយៈ​ការសម្ដែង​រឿង ជាតក ជា​ចំណេះដឹង​មួយ​ដែល​ព្រះ​នាង​មាន​ភាព​ប៉ិនប្រសប់ ។ តើ​នេះ​ជាការ​ខិតខំ​ប្រឹងប្រែង​មួយ​របស់​ព្រះ​នាង ដែលជា​អ្នក​សងសឹក​គ្មាន​មេ​ត្ដា​ចំពោះ​ជនជាតិ​ចាម​ដ៏​ឃោរឃៅ ទៅជា​អលោភៈ​ដូច​ព្រះ​នាង​ដែរ ?





​ការសាងសង់​មន្ទីរពេទ្យ​ចំនួន ១០២​កន្លែង និង ភោ​ជ​នា​ល័យ ១០២​កន្លែង របស់​ព្រះបាទ​ជ័យ​វរ្ម័នទី ៧ ក៏ដូចជា​មេ​ត្ដា​ធម៌​របស់​ព្រះអង្គ​ចំពោះ​ជីវិត​ដែល​កើតមាន​ឡើងជា​ការដើរ​តាម​លំ​អាន​ស្ដេច​សោក​រាជនៃ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា ដែលជា​ស្ដេច​ចក្រ​ព​ត្ដិ ដ៏​ឃោរឃៅ ហើយ​បាន​ភ្ញាក់រ​ឮ​ក​ដើរ​តាម​លទ្ធិ​ព្រះពុទ្ធសាសនា ។ ឧទាហរណ៍ អ្នកស្រុក​នៅក្បែរ​មន្ទីរ​ពេទ្យ ត្រូវ​បានផ្ដល់​អភ័យឯកសិទ្ធិ​ឲ្យ​ជាពិសេស អ្នកស្រុក​ទាំងនេះ​ត្រូវបាន​រួច​ផុតពី​ការបង់​ពន្ធអាករ ។ សំខាន់​ជាងនេះទៅទៀត ពួកគេ​ត្រូវបាន​ផ្ដន្ទាទោស​តែ​ក្នុងករណី​គ្នាន​មេ​ត្ដា​ធម៌​ចំពោះ​ការរស់នៅ​របស់​សត្វ​ទាំងឡាយ​តែប៉ុណ្ណោះ ។

​រួម​សេចក្ដី​មក អ្វីៗ​ដែល​ពោល​ខាងលើ​អាច​បញ្ជាក់​ឲ្យ​យើង​ដឹង​នូវ​គុណ​សម្បត្ដិ​ដ៏​ធំធេង​នៃ​ស្ដ្រី​ខ្មែរ​ក្នុងសម័យ​បុរាណកាល ដែល​បាន​បំពេញ​តួនាទី​ជា​ប្រ​វិ​ត្ដិ​សាស្ដ្រ ដែល​ពុំ​អាច​កាត់ថ្លៃ​បាន ។ ស្ដ្រី​ខ្មែរ​គឺជា​មាតា​នៃ​សង្គម​ខ្មែរ ។ សូមរ​ឮ​កថា ក្រោយពី​ព្រះ​សា្វ​មីរ​បស់​ព្រះ​នាង​បានទទួល​នូវ​ជោគជ័យ​បាន​ពេញលេញ​ជា​ស្ថាពរ​ព្រះ​នាង​រីករាយ​ព្រះទ័យ ដោយ​គ្មានអ្វី​ប្រៀបផ្ទឹម​បានឡើយ ព្រះ​នាង​បានធ្វើ​ព្រះរាជ​អំណោយ​ដ៏​ច្រើន​លើសលប់​ដល់​ប្រជានុរាស្ដ្រ និង វត្ដ​អារាម​ទួ​ទាំង​ព្រះរាជ​នគរ​ខ្មែរ ។ ក៏ប៉ុន្ដែ​ជាការ​សោកស្ដាយ ព្រះ​នាង​សុគត​មុន​ព្រះ​ស្វាមី​ជាទី​ស្រ​ឡា​ញ៉​របស់​ព្រះ​នាង ធ្វើ​អភិសេក​ជា​ផ្លូវការ ។



​ចំពោះ​រូបចម្លាក់​របស់​ព្រះ​នាង​ទាំងពីរ​ដែលជា​អគ្គមហេសី​របស់​ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី ៧ តើ​យើង​អាច​បញ្ជាក់​នៅទីនេះ​ដោយ​ឥត​ភ័ន្ដច្រឡំ​បានដែរ​ឬទេ​ថា រូបចម្លាក់​មួយណា​ជា​រូបចម្លាក់​របស់​ព្រះ​នាង​ឥ​ទ្ទ្រ​ទេវី ហើយ​ណាមួយ​ទៀត​ជា​រួប​ចម្លាក់​របស់​ព្រះ​នាង​ជ័យ​រាជទេវី ? ។ ចំពោះ​សំណួរ​នេះ​យើង​ពិបាក​នឹង​ឆ្លើយ ដោយហេតុថា​ព្រះ​នាង​ទាំងពីរ​នេះ​ជា​បងប្អូន​នឹង​គ្នា ។ មួយវិញទៀត ចំពោះ​ខ្មែរ​បុរាណ រូបចម្លាក់​បុព្វបុរស ដែលជា​



ព្រះរាជវង្សានុវង្ស​របស់​មហាក្សត្រ​ខ្មែរ ត្រូវបាន​គេ​ស្ថាបនា​ឡើង​ក្រោម​រួប​ភាព​របស់​ព្រះ​វិស្ណុ ព្រះ​សិវៈ ឬ ព្រះព្រហ្ម ឬ ទេវតា​ផ្សេងទៀត ។ តាមពិត​គឺ​តាមរយៈ​រូបចម្លាក់​ទាំងនោះ ហើយ​ដែល​យើង​អាច​ឃើញ​នូវ​លក្ខណៈ​ទេវៈ ឬ ពិសិដ្ឋ​និង​ភាព​អមតៈ​របស់​ដូនតា​ដែល​បាន​ក្លាយទៅជា​ព្រះអាទិទេព ក្រោយពី​សោយ​ទីវ​ង្គ​ត ឬ ទទួលអនិច្ចកម្ម ហើយ​ដែល​គេ​ត្រូវគោរព​សក្ការៈបូជា ។



​តែ​ទោះបីយ៉ាងណា​ក៏​ការវិភាគ​នូវ​រូបរាង​របស់​ចម្លាក់​ទាំ​ង​ពីរ ពោលគឺ​រូប​ទីមួយ នៅ​សារមន្ទីរ​ជាតិ​ភ្នំពេញ និង មួយទៀត​នៅ​សារមន្ទីរ​ហ្គី​មី ( ទីក្រុង​ប៉ារីស ) អាចធ្វើ​ឲ្យ​យើង​កត់សម្គាល់ថា រូប​ទី ២ ដែល​ស្ថិតនៅ​សារមន្ទីរ​ភ្នំពេញ ដែលមាន​រូបរាង​ស្គមកំព្រឹង ប្រហែលជា​ចម្លាក់​របស់​ព្រះ​នាង​ជ័យ​រាជទេវី ។ រីឯ​រូប​មួយទៀត ដែល​សព្វថ្ងៃ​នៅ​ទីក្រុង​ប៉ារីស​នោះ​គឺជា​ចម្លាក់​តំណាង​ព្រះ​នាង​ឥ​ទ្ទ្រ​ទេវី ពីព្រោះ​មាន​លក្ខណៈ​ស្រស់ប្រិមប្រិយ​ជាង ព្រះភ័ក្ដ្រ​ក៏​ញញឹមញញែម​ជាង​។



. ទិន្នន័យ​ប្រ​វ​ត្ដិ​សាស្ដ្រ

​ទិន្នន័យ​គ្រឹះ​ដែល​ទាក់​ទង់​នឹង​ព្រះជីវ​ប្រ​វ​ត្ដិ​របស់​ព្រះ​នាង​ជ័យ​រាជទេវី ដែល​បាន​ចារឹក​ទុក​លើ​ផ្ទាំងសិលា​ចារឹក​បុរាណ​សរសេរ​ជា​ភាសា​សំ​ស្រឹ្ក​ត គឺ​សិលាចារឹក​ភិ​មាន​អាកាស ដែល​ប្រែជា​ខ្មែរ​ដោយ​ព្រះ​ភិក្ខុសង្ឃ ប៉ាង ខាត់ ហើយ​ក្រោយ​មកនេះ​បន្ដិច​ត្រូវបាន​វិភាគ​ដោយ​លោក ឌ​.​គា​ម នៅ​ឆ្នាំ ១៩៦៦ ក្នុង​សៀវភៅ​របស់លោក ដែលមាន​ចំណងជើង​ថា » ព្រះ​នាង​ឥន្ទ្រ​ទេវី » ។ ដូចនេះ​យើង​សួ​ម​ដកស្រង់​នូវ​ចំណុច​មួយចំនួន​ដែលជា​ស្នាដៃ​របស់​អ្នកប្រាជ្ញ​ខ្មែរ​ខាងលើនេះ ដើម្បី​ជា​ព័ត៌មាន​ចំពោះ​អ្នកអាន ហើយក៏​ដើម្បី​បញ្ជាក់​នូវ​លក្ខណៈ​ជា​ប្រ​វ​ត្ដិ​សាស្ដ្រ​នៃ​ឯកសារ​ផង ។

. ព្រះ​នាង​ជ័យ​រាជទេវី

​សិលាចារឹក​ភិ​មាន​អាកាស » បាន​បញ្ជាក់ថា ព្រះ​នាង​ជ័យ​រាជទេវី ជា​ព្រះ​កនិដ្ឋា បង្កើត​នៃ​ព្រះ​នាង​ឥន្ទ្រ​ទេវី ហើយ​ជា​ចៅ​របស់​ព្រាហ្មណ៍​ម្នាក់​ឈ្មោះ រុ​ន្ទ្រ​វរ្ម័ន ដែលមាន​នាង​រាជ​ជេ​ន្ទ្រ​ល​ក្សី ជា​ភរិយា ។ ព្រះ​នាង​មាន​ព្រះអនុជ​មួយ​ព្រះអង្គ ព្រះនាម​ថា ឥន្ទ ។
​ព្រះ​ជ័យ​រាជទេវី បានសម្រេច​ឲ្យ​ធ្វើជា​ភរិយា​ជាមួយ​ព្រះបាទ​ជ័យ​វរ្ម័នទី ៧ តាំងពី​ព្រះ​នាង​នៅ​ព្រះជន្ម​ក្មេង​ម្ល៉េះ ប៉ុន្ដែ​ពុំទាន់​ធ្វើ​រាជ​ពិ​សេក​នៅឡើយ​ទេ ។
» គ្រិ​ន្ទ្រ​ទេ​វ្យ​គ្រ​ភ​វា​នុ​គិ​ស្ដា វុ​ទ្ធំ ប្រិ​យំ សា​ធ្យ​ម វេក្ស​មា​ណា ទុះ​ខាំ វុត្ថា​បាន​មធ្យ​វ​ត្ដិ​-​វ​ត៌្មា ចរ​ត្សា សុគត​ស្ស គា​ន្ដា​ម » ។



​នេះ​ជាការ​ប្រែ​របស់​អាចារ្យ ប៉ាង ខាត់ ៖ » ការទទួល​ការអប់រំ​ពី​ព្រះ​នាង​ឥន្ទ្រ​ទេវី នូវ​ពុទ្ធវចនៈ​ហើយ​ទទួលយក ជ​សរណ​វត្ថុ ជាទី​កាន់​ព្រះទ័យ​របស់​ព្រះ​នាង ព្រះ​នាង​ក៏បាន​យាង​តាម​មាគ៌ា​របស់​ព្រះ​សុគត ដែល​អាចធ្វើ​ឲ្យ​ព្រះ​នាង​បន្សាត់​បង់​នូវ​សេចក្ដី​ទុក្ខសោក​ដូច​ព្រះ​អគ្គី​ទុក្ខ រលត់​ដោយ​មហាសមុទ្រ »​។​
​ខ្លឹមសា​សិលាចារឹក​ដែល​ប្រែ​ដោយ​ព្រះ​ភិក្ខុ ប៉ាង ខាត់ នៅមាន​ទៀតថា ៖ » ព្រះ​នាង​មាន​ព្រះរាជបុត្រ​ដែល​នៅមាន​ឃើញ​ព្រះនាម​តាម​ឯកសារ​តែ ៣ ព្រះអង្គ គឺ សុរិយ​កុមារ ឥន្ទ្រ​វរ្ម័ន និង ស្រិ​ន្ទ្រ​កុមារ » ។

​ព្រះអង្គ » បានទទួល​ការសិក្សា​ពី​សំណាក់​ផ្ទាល់​នៃ ព្រះរៀម​របស់​ព្រះអង្គ គឺ​ព្រះ​នាង​ឥ​ទ្ទ្រ​ទេវី ព្រះ​នាង​ក៏បាន​នៅ​ជា​អ្នកប្រាជ្ញ​មួយ​ព្រះអង្គ​ខាង​ពុទ្ធចក្រ និង អាណាចក្រ ។ ព្រះ​នាង​សោយ​ព្រះទ័យ​ជាប់ជំពាក់​តែ​នឹង​ព្រះពុទ្ធសាសនា ពេលដែល​ព្រះ​នាង​មាន​ទុក្ខសោក ព្រះ​នាង​តែងតែ​យក​ពុទ្ធ​ឳ​វាទ​មក​ពិចារណា​ជា​ដរាប ។ ព្រះ​នាង​ទ្រង់​ពិចារណា​ឃើញតែ​ផ្លូវ​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ទេ ដែល​អាច​បន្សាត់​ទុក្ខ​បាន » ។

» ដោយ​ទទួល​ការអប់រំ​ពី​ព្រះ​នាង​ឥ​ទ្ទ្រ​ទេវី នូវ​ពុទ្ធវចនៈ ដោយ​ទទួលយក​ជា សរណ​វត្ថុ ជាទី​គាប់​ព្រះទ័យ​របស់​ព្រះ​នាង​នោះ​ព្រះ​នាង​ក៏បាន​យាង​តាម​សន្ដិ​មាគ៌ា​របស់​ព្រះ​តថាគត ដែល​អាចធ្វើ​ឲ្យ​ព្រះ​នាង​បន្សាត់​នូវ​ទុក្ខសោក​ដូច​ព្រះ​អគ្គី​ទុក្ខ រលត់​ដោយ​មហាសមុទ្រ » ។
​ដោយ​ព្រះ​នាង​មាន​ព្រះទ័យ​យល់ច្បាស់​នូវ​ច្បាប់​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ព្រះ​នាង​មាន​ព្រះទ័យ​ស្មោះ​ចំពោះ​ព្រះ​ស្វាមី​និង ព្រះ​ជាយា​ឥតមាន​ខ្ចោះ​មាន​ខ្វះចន្លោះ​ត្រង់ណា​ឡើយ ៕

No comments:

Post a Comment