Sunday, December 15, 2019

និយមន៍យ " យួន "

នៅកម្ពុជាមានជាង ៤០ បក្សនយោបាយនាឆ្នាំ ២០១៩ នេះ បើធៀបឆ្នាំ ១៩៨២ មានបក្សនយោបាយជាង ៦០ បក្ស (រដ្ឋាភិបាលចម្រុះត្រីភាគីនៅតាមព្រំដែន ខ្មែរសៀមផង និង រដ្ឋាភិបាលក្រុងភ្នំពេញផង។ ក្រុបបក្សប្រឆាំង ឬ ឧទ្ទាម ឬចលនាបេះបោះ គេហៅ ប្រជាជនវៀតណាម ជាប្រជាជនយួន និង រដ្ឋាភិបាលវៀតណាមថា រដ្ឋាភិបាលយួន ព្រមទាំងហៅមេដឹកនាំ រដ្ឋាភិបាលនៅភ្នំពេញថា អាយ៉ងយួន។ ក្រោយការបោះឆ្នោតឆ្នាំ ១៩៩៣ អង្គការសហប្រជាជន ស្តីបន្ទោស ពួកមេដឹកនាំបក្សប្រឆាំងថា "រើសអើងពូជសាសន័ ព្រោះប្រើពាក្យថា យួន"។ សម្តេច ហ៊ុនសែន ប្រតិកម្ម ពួកមេដឹកនាំបក្សប្រឆាំងរឿង ហៅគាត់ថា អាយ៉ងយួន។ ពេលកម្ពុជាក្រោមសុំចូលជាសមាជិកសេដ្ឋកិច្ច វប្បធម៍របស់ UN ត្រូវ UN ជំទាស់ ដោយសារ វៀតណាមគេថា " កម្ពុជាក្រោមនេះ មើលងាយពួកគេ ដោយហៅ វៀតណាមថា ជា យួន។ ក្រុមសិទ្ធិមនុស្សនៅកម្ពុជា ដែលទទួលលុយ ថវិការ ពី UN ប្រឆាំងជាមួយ បក្សប្រឆាំង ដែល ហៅវៀតណាមថា ជាយួន។ បើជនទី៣/ជនបរទេស ស្តាប់តាម យួន គេថា ពួកហ្នឹងអាយ៉ងយួន បានជាការពារយួន/វៀតណាម។ បើពួកជនទី ៣នេះ ការពារខាងខ្មែរ គេថា ជនបរទេសទាំងនោះជា អាយ៉ងខ្មែរ។ 

ដូច្នេះ តើពាក្យថា "យួន " មានប្រភពពីណា? ក្នុងន័យមើលងាយ?  ឬ មិនមើលងាយ ? តើពន្យល់បែបម៉េចឲ្យជនជាតិផ្សេងៗ បារាំង អគ្លេស ចិន សមាជិកអាស៊ាន គេជឿថាពាក្យ  "យួន" ពិតជាចឹងមែន? ដោយសារការប្រើ ពាក្យថា "យួន " នាំឲ្យខ្មែរខាត បែកបាក់សាមគ្គីព្រលឹងជាតិខ្មែរ តើខ្មែរ គួរបន្ត ឬ មិនបន្តប្រើពាក្យថា "យួន"?
  1. បឿន ចាន់ប៊ន៖ ពាក្យថា យួន គឺសំដៅ អាណាចក្រ/រដ្ឋមួយរបស ចិនសព្វថ្ងៃនេះ ដោយការកាលណោះអត់ទាន់មាន ពួកអាណ្ណាម ដាយវៀត និង កូសាំងស៊ីនទេ ក្នុងផែនទីមានតែ ពួក ស្បែកសរ ស្រដៀង ចិន ដែលក្នុងផែនទីគេសរសេរថា Yunnan ។ ចំណែកលុយ កាក់ គេហៅថា លុយ យួន/លុយយ័ន្ត។ ក្រោយមកខ្មែរហៅពាក្យថា យួន នេះអាក្រក់ ដោយសារ ត្រូវជនជាតិ យួន នេះធ្វើបាប សម្លាប់ ឃ្លានពាន ដាំតែអុង..វាដូចគ្នាជាមួយពាក្យថា ស្រីកាកី ដែលដំបូងជាស្រ៏ស្អាត ជប់ចេញពីផ្កាឈូក..ក្រោយមកដោយនាងផិត​ក្បត់ គេហៅស្រីកាកី ។ ដូចជា យាយផាន់ ម្តាយនាងទាវ គាត់កាចណាស់ ដូច្នេះអ្នកណាកាច គេហៅថា យាយផាន។ ចំណុចនេះ ពេលសិក្សាអំពី ប្រវត្តិជនជាតិ យើងឃើញថា ជនជាតិ​ខ្លះក្នុងអំបូរ ជនជាតិទាំង ៥៥ នោះ ស្អប់ជនជាតិយួន (យួនវេរ ឬ យួនហាណួយ/ យួនខាងជើង) ពួកវា ប្រើល្បិចខ្វីដៃខ្មែរក្រោម ខ្មែរកណ្តាល ខ្មែរលើ សម្លាប់ពួកនោះជាសម្ងាត់ -- សំដៅលើ ប្រវត្តិជំលោះពូជសាសន័វៀតណាម ខាងជើង និង វៀតណាមខាងត្បូង។
  2. បឿន ចាន់ប៊ន៖ ពាក្យថា ចិន Chen មានប្រើដំបូងនៅលើផែនទី ប្រវត្តិសាស្រ្តឆ្នាំ ៥៥៧
  3. បឿន ចាន់ប៊ន៖ ពាក្យថា យួន Zhou  មានប្រើដំបូងនៅលើផែនទី ប្រវត្តិសាស្រ្តឆ្នាំ ៧០៤
  4. បឿន ចាន់ប៊ន៖ ពាក្យថា យួន Yunna  មានប្រើដំបូងនៅលើផែនទី ប្រវត្តិសាស្រ្តឆ្នាំ ១៩៣៨
  5. បឿន ចាន់ប៊ន៖ ពាក្យថា ដាយ វៀត Dai Viet មានប្រើដំបូងនៅលើផែនទី ប្រវត្តិសាស្រ្តឆ្នាំ ១២៤៨
  6. បឿន ចាន់ប៊ន៖ ពាក្យថា យួន Yuan  មានប្រើដំបូងនៅលើផែនទី ប្រវត្តិសាស្រ្តឆ្នាំ ១២៧៩
  7. បឿន ចាន់ប៊ន៖ ពាក្យថា អណ្ណាម  Annam មានប្រើដំបូងនៅលើផែនទី ប្រវត្តិសាស្រ្តឆ្នាំ ១៨៨៩
  8. វចនានុក្រុមខ្មែរ បានបញ្ជាក់ថាត្រង់ពាក្យ “យួន” ថា៖ “យួន ( ន. ) ជាតិ​មនុស្ស​អ្នក​ដែន​តុងក័ង, ដែន​អណ្ណាម, ដែន​កូស័ងស៊ីន : យួន តុងក័ង, យួន​អណ្ណាម, យួន​កូស័ងស៊ីន; ពាក្យ​សាមញ្ញ​ច្រើន​ហៅ​យួន​តុងក័ង​ថា យួន​ហាណូយ, ហៅ​យួន​អណ្ណាម​ថា យួន​ហ្វេ, ហៅ​យួន​កូស័ងស៊ីន​ថា យួន​ព្រៃ​នគរ” ។ មិនមែន​រើសអើង​ពូជសាសន៍​ទេ តែ​ជាការ​រក្សា​ភាសា​ខ្មែរ​។
  9. ចាន់ សុផល៖ ពាក្យ​ថា យួន អាច​ចេញ​មក​ពី​ពាក្យ ”​យៀ​” ដែល​ចិន​កុក​ងឺ​ហៅ​ឈ្មោះ​វៀតណាម​គឺ ”​យៀ ណា​ម​” ។ រីឯ​ពាក្យ ”​ណា​ម​” មាន​ន័យ​ថា ខាងត្បូងជា​ភាសា​ចិន​។ ”​យៀ ” បង្ហាញ​នូវ​ឈ្មោះរបស់​ប្រជាជន​នៅ​ក្នុង​តំបន់​នោះ​។ ដូច្នេះ​ហើយ ”​យៀ ”​មាន​ន័យ​ថា ”​វៀត​” ឬ​ជនជាតិវៀតណាម​ជា​ភាសា​ចិន ហើយ ”​យៀ ណា​ម​” មាន​ន័យ​ថា​ប្រជាជន ”​យៀ​” ដែល​នៅ​ប៉ែកខាងត្បូង ។ នៅ​ក្នុង​ករណី​នេះ ប៉ែក​ខាងត្បូង​មាន​ន័យ​ថា ខាងត្បូង​នៃ​ប្រទេស​ចិន​។ ជនជាតិវៀតណាម​ខាងត្បូង​អាន​ថា ”​យៀកណាម​”​។
  10. លោក​ជីវ តា​ក្វា​ន់ (Chou Ta-Kuan) ដែល​ជា​អគ្គរដ្ឋទូត​ចិន​ប្រចាំ​កម្ពុជា​ដ៏​ល្បីល្បាញ​ក្នុងសតវត្ស​ទី​១៣​បាន​បង្ហាញ​នៅ​ក្នុង​របាយការណ៍​របស់​គាត់​ថា មាន​ប្រជាជន​ ចិន​ ដ៏​ធំ​ដែល​បានបោះទីតាំង​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​រួច​ទៅ​ហើយ​ក្នុង​អំឡុង​សតវត្ស​នោះ ។ គាត់​បាន​និយាយថា ចិន​ពេញចិត្ដ​ការ​រស់នៅ​ក្នុង​អាណាចក្រ​ខ្មែរ ពីព្រោះ​មក​ពី​រស់នៅ​ក្នុង​អាណាចក្រ​ខ្មែរងាយស្រួល​ជាង​ក្នុង​ប្រទេស ​ចិន ។ នៅ​ពេល​នោះ​មាន​បុរស​ចិន​ជា​ច្រើន​បាន​រៀប​ការ​ជាមួយនឹង​ស្ដ្រី​ខ្មែរ ។ ពាក្យ​ថា យួន អាច​កើត​ចេញ​មក​ពី​ពាក្យ​ចិន ”​យៀ ” ដើម្បី​បង្ហាញ​ថា ជា​ជនជាតិ​វៀតណាម​។
  11. លោក George Coedes ដែល​ជា​អ្នកជំនាញ​ផ្នែក​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍​បាន​រក​ឃើញ​ភស្ដុតាង​នៃ​ពាក្យ យួន ដែល​សរសេរ​នៅ​ក្នុង​សិលាចារឹក​ខ្មែរ​ក្នុង​រជ្ជកាល​ព្រះបាទ​សុរិយា​វរ្ម័ន​ទី​១ ១០០២-១០៥០) ។ លោក Adhémar Leclère ដែល​ជា​អភិបាលខេត្ដ​កម្ពុ​ជានា​សម័យ អាណានិគមនិយម​បារាំង​ដែល​បាន​រស់នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ​អស់​រយៈពេល​២៥​ឆ្នាំ​បាន​ប្រើ​ពាក្យ យួន នៅ​ក្នុង​សៀវភៅ​របស់​លោក​ដែល​មាន​ចំណងជើង​ថា Histoire du Cambodge depuit le 1er siècle de notre ère (librairie Paul Geuthner, 1914:99, 413, 432, 434, 469)។
  12. លោក David Roberts  ដោយសារ​តែ​ពាក្យ ​យួន ​ត្រូវ​បាន​ប្រើ​ស្មើនឹង​ពាក្យ Savage ដោយ​ លោក David Roberts នៅ​ក្នុង​អត្ថបទ​ឆ្នាំ​២០០២ នៅ​ក្នុង​កាសែត Washington Times តែ​ការ​ពិត​ពាក្យ Savage នេះ នៅ​ក្នុង​ភាសា​ខ្មែរ​បកប្រែ​ថា ពួក​ព្រៃ ឬ​ពួក​ព្នង (​ជា​ការ​អកុសល​ដែល​ពាក្យ​នេះ​សំដៅទៅ​លើ​ក្រុម​ជនជាតិភាគតិច​ដែល​រស់នៅ​តាម​តំបន់​ភ្នំ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​) ។ ប្រជាជន​កម្ពុជា ហៅ​ជនជាតិ​វៀតណាម​ថា​យួន ដូចដែល​គេ​ហៅ​ជនជាតិ​ឥណ្ឌា​ថា​ក្លឹង ជនជាតិ Myanmar ថា​ភូមា ជនជាតិ France ថា​បារាំង និង​ជនជាតិ China ថា​ចិន ។ ឈ្មោះ​ទាំង​អស់នេះ គឺជា​ភាសា​ដែល​ជនជាតិ​កំណើត​មិន​ប្រើប្រាស់ (Xenonym) ហើយ​ជា​ឈ្មោះ​ដែល​អក្សរ ខ្មែរ​យក​មក​ប្រើ​ជំនួស​។
  13. ចាន់ សុផល ជួនកាលនៅ​ពេល​ដែល​យួន​ហៅ​ខ្មែរ​ថា ”​ង៉​យ​មាន​” (​ដែល​ពួក​គេ​គួរ​ហៅ​ថា ”​ង៉​យ កម្ពុជា​”) នេះ​គឺជា​ពាក្យ​មិន​ត្រឹមត្រូវពីព្រោះ​ពាក្យ​ថា ”​មាន​” គឺជា​ឈ្មោះ​ក្រុម​ជនជាតិ​ភាគតិច​ដែល​មិនមែន​ជា​ខ្មែរ​ជនជាតិ​ដើម ។ បើ​យោង​តាមបណ្ដាញ Mien Network (http://www.miennetwork.com/miencommunity/history.html) ”​មាន​” គឺជា អនុ​ក្រុម ”​យ៉ាវ​” នៅ​ប្រទេស​​ចិន ហើយ​ពួក​​គេ​មាន​ដើម​កំណើត​មក​ពី​ចិន​ខាងលិច​ឈាង​ខាងត្បូង​។ បើ​យោង​តាម​តួលេខ​ចំនួន​ប្រជាជន​ឆ្នាំ​១៩៩៥ ដែល​ចេញផ្សាយ​ដោយ​វិទ្យាស្ថាន Tribunal Research Institute របស់​ឈៀង​ម៉ៃ​បាន​សរសេរ​ថា មាន​ជនជាតិ ”​មាន​” ៤០,០០០​នាក់ រស់នៅ​ក្នុង​១៧៣​ភូមិ​នៅ​ប៉ែក​ខាងជើង​ប្រទេស​ថៃ ។ ចំនួន​ប្រជាជន​ដែល​ច្រើន​ជាង​នេះ ត្រូវ​បាន​រក​ឃើញ​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​ឡាវ​៨៥,០០០​នាក់​) និង​វៀតណាម ៤៧៤,០០០​នាក់​) ដែល​ចំនួន​ភាគច្រើន​នៅ​តែ​រស់នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​ចិន​នៅឡើយ ។ បើ​យោង​ទៅ​តាម​ជំរឿនប្រជាជន​ឆ្នាំ​១៩៩០ មាន​ជនជាតិ​យ៉ាវ​ប្រហែលជា​២,១​លាន​នាក់​ដែល​កំពុង​រស់នៅ​ក្នុងប្រទេស​ចិន​។
  14. ចាន់ សុផល ហេតុ​ដូច្នេះ​ហើយនេះ​គឺ​ដូច​ជា​ការ​និយាយ​របស់​ជនជាតិ​អង់គ្លេស​ម្នាក់​ថា គាត់​ជា​ជនជាតិ Basque ។ បើ​គិត​តាម​ភូមិសាស្ដ្រ​គឺ​មាន​ន័យ​ខុស​ទាំងស្រុង ប៉ុន្ដែ​បើ​តាម​ន័យ​កំបាំង​អាច​មានន័យ​ថា ជា​ជាតិ​មួយ​ដោយ​មិន​មាន​រដ្ឋ ។ នៅ​ចុង​ទស​វត្ស​ទី​១៧ ព្រះរាជាណាចក្រ​វៀតណាម (Vietnamese Court of Hue) បាន​ប្ដូរ​ព្រះរាជា​នាម​បុត្រី​ខ្មែរ អង្គ​ម៉ី អង្គ​ប៉ែន អង្គ​ពៅ និង​អង្គ​ស្ងួនទៅ​ជា​ឈ្មោះ​វៀតណាម​នាម​ថា ង៉ុ​ក​វ៉ា​ន់ ង៉ុ​ក​បៀ​ន ង៉ុ​ក​ទូ និង​ង៉ុ​ក​ងាង ។ ទីក្រុងភ្នំពេញ ក៏​ត្រូវ​បាន​ហៅ​ជា​ភាសា​យួន​ថា ណា​ម​វ៉ាង ។ តាម​ការ​ពិត គុយទាវ​ភ្នំពេញ​របស់​យើង ត្រូវ​បាន​ផ្សាយ​ជា​ភាសា​យួន​ថា​ជា ហ៊ូ​ទាវ ណា​ម​វ៉ាង ទៅ​វិញ​។ មួយវិញទៀត នៅ​ពេល ដែល​យើង​ហៅ ចូ​វ​ដុក និង​សាយ​ហ្គ​ន (​ដែល​ជាទី​ក្រុង​ហូ​ជី​មិ​ញ​នា​បច្ចុប្បន្ន​) ថា​មាត់ជ្រូក និង​ព្រៃនគរ​នោះ នេះ​គឺជា​បាតុភូត​ដែល​ស្មើនឹង​ពាក្យ​ដែល​យើង​ប្រើ​ដូច​ពាក្យ​យួន​នេះ​ជាដើម ដែល​មិនមែន​ជា​ភាសា​ដែល​ជនជាតិ​ដើម​យក​មក​ប្រើ​។ យើង​ទាញ​សេចក្ដីសន្និដ្ឋាន​ថា ការ​យល់​ច្រឡំ​ទៅ​លើ​ពាក្យយួន គឺ​ដោយសារ​មក​ពី​មានពាក្យ Vietnam(ese)ក្នុង​ភាសា​អង់គ្លេស​ដែល​អាចយ​កមក​ប្រើ​ជំនួស​ពាក្យ​យួន​បាន​។ ការ​យល់​ច្រឡំ​នេះ គឺ​មក​ពី​ប្រជាជន​ខ្មែរ​ជ្រើសរើស​ប្រើ​ពាក្យ​យួន​ដើម្បី​សំដែង​ថា​ជា​ប្រជាជនវៀតណាម​ធ្វើ​អោយ​ជនបរទេស​មានចំណាប់អារម្មណ៍​ថា ពួក​យើង​ជា​អ្នក​ប្រកាន់​ជាតិសាសន៍ ។ ការ​និយាយ​បែប​នេះ គឺ​ស្មើនឹង​ការ​និយាយ​ថា អ្នក​ណា​ដែល​ប្រើ​ពាក្យ Cambodian (​ពេល​និយាយ​ជា​ភាសា​អង់គ្លេស​) ជំនួស​ពាក្យ Khmer (​ពេល​និយាយ​ជា​ភាសា អង់គ្លេស​) គឺជា​អ្នក​ប្រកាន់​ជាតិ​សាសន៍ ។នៅ​ពេល​យើង​និយាយ​ជា​ភាសា​ខ្មែរ ការ​ប្រើ​ពាក្យ​វៀតណាម ឬ​ជនជាតិ​វៀតណាម​មានលក្ខណៈ​ឆ្គង ហើយ​ស្ដាប់​ទៅ​មិន​ត្រឹមត្រូវ​។​ ក៏​ប៉ុន្ដែ​នៅ​ពេល​យើង​និយាយ​ជា​ភាសា​អង់គ្លេស ឬ​បារាំង ការ​ប្រើ​ពាក្យ Vietnamese ឬ Vietnamien មាន​លក្ខណៈ​ធម្មតា​ជាង ហើយ​បើ ប្រើ​ពាក្យ Yuon គឺ​មាន​លក្ខណៈ​ឆ្គង​ទៅ​វិញ​។
  15. ចាន់ សុផល ប្រសិនបើ​យើង​ចង់​និយាយ​ថា ពួក​អ្នកនេសាទ​ត្រី​គឺ​ច្រើន​តែ​យួន ហើយពាក្យ​ទាំង​ពីរ​គឺ យួន និង​វៀតណាមត្រូវ​បាន​ប្រើ​នៅ​ក្នុង​ប្រយោគ​ខ្មែរលទ្ធផល​អាច​ដូច​តទៅនេះ ពួក​អ្នកនេសាទ​ត្រី​គឺ​ច្រើន​តែ​យួន ឬ​ពួក​អ្នកនេសាទ​ត្រី​គឺ​ច្រើន​តែ​ជនជាតិ​វៀតណាម​។ ហេតុ​ដូច្នេះ​ហើយ​វា​តំរូវ​អោយ​មាន​ព្យាង្គ​បន្ថែម​ទៀត​ដើម្បី​ប្រើ​ពាក្យ​វៀតណាម​ក្នុង ការ​ពណ៌នា​ពី​ជនជាតិ​វៀតណាម ពីព្រោះ​យើង​ត្រូវ​តែ​និយាយ​ថា​ជនជាតិ​វៀតណាម ដើម្បី ពិពណ៌នា​ពី​ជនជាតិ វៀតណាម​ម្នាក់ ។ យើង​មិន​អាច​និយាយ​ថា ពួក​អ្នកនេសាទ​ត្រី​គឺ​ច្រើន តែ​វៀតណាម ពីព្រោះ​វៀតណាម​គឺជា​ឈ្មោះ​ប្រទេស ។ ភាសា​ខ្មែរ​គ្មាន​ពាក្យ​អ្វី​ក្រៅពី​យួននោះ​ទេ បើ​យើង​មិន​យកពាក្យ​ជនជាតិ​វៀតណាម​មក​ប្រើ​ជំនួស​។
  16. ចាន់ សុផល នៅ​ក្នុង​ភាសា​ខ្មែរ​កំរ​នឹង​មាន​ពាក្យ​ជាតិ​សាសន៍​ដែល​ប្រើ​ទៅ​ប្រកាន់​មើលងាយ​ក្រុម​ជន ភាគតិច​ខុស​ៗ​គ្នា​ទាំង​ប៉ុន្មាន​។ ប៉ុន្ដែ​នេះ​មិនមែន​មាន​ន័យ​ថា ភាសា​គ្រោតគ្រាត​មិនកើត​មាននោះ​ទេ ។ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ​នៅ​ពេល​ដែល​យើង​មិន​គោរព​អ្នក​ណា​ម្នាក់យើង​បន្ថែម​គុណនាម ”​អា​” នៅ​ពីមុខ​ពាក្យ​ដែល​យើង​ចង់​ប្រើ​។ ប្រសិនបើ​យើង​និយាយ​ថា ”​អា​យួន​” មាន​ន័យ ថា​ជា​ការ​មិន​គោរព ប៉ុន្ដែ​មិន​ចាំបាច់​ជា​ពាក្យ​ប្រកាន់​ជាតិ​សាសន៍​នោះ​ទេ ។ បើ​យើង​ជា​អ្នកប្រកាន់​ជាតិ​សាសន៍៍ លុះត្រាតែ​យើង​ប្រើ​ពាក្យ​ដូច​ជា អា​កន្ទប​ អា​ងាង ឬ​អា​ស្រកីដូង​។ មាន​មនុស្ស​ខ្លះ​អាច​ប្រៀបធៀប​ពាក្យ​យួន​ជាមួយ​ពាក្យ "Nigger" (​ពាក្យ​អង់គ្លេស​ដែលមើលងាយ​ពួក​ស្បែក​ខ្មៅ​) ប៉ុន្ដែ​ពាក្យ​នេះ​មាន​ន័យ​ខ្លាំង​ពេក​ក្នុង​ការ​ប្រៀបធៀប​។ ក្នុងករណី​ណា​ក៏​ដោយការ​ចោទប្រកាន់​មនុស្ស​ម្នាក់​នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៨៦០​ថា​ជា​អ្នក​ប្រកាន់​ជាតិសាសន៍ ពីព្រោះ​អ្នក​នេះ​ប្រើ​ពាក្យ "Nigger" គឺ​មិន​ត្រឹមត្រូវ​តាម​លក្ខណៈ​ប្រវត្ដិសាស្ដ្រនោះ​ទេ​។ នេះ​គឺជា​ការ​សន្មត​នៅ​ជំនាន់​មុន ហើយ​ដែល​វិ​វ​ឌ្ឈ​ហួស​សម័យកាល​។ មូលដ្ឋាន​គ្រឹះ​ចំពោះ​បញ្ហា​នេះ គឺ​នៅ​ជំនាន់ លន់ ណុ​ល (​របប​សាធារណរដ្ឋ​ខ្មែរ ១៩៧០-១៩៧៥) ដែល​តាម​ពិត​ពាក្យយួន ត្រូវ​បាន​ប្រើ​ជា​លក្ខណៈ​ប្រមាថមើលងាយ​ក្នុង​ការ​វាយ ប្រហារ​ទៅ​លើ​ជនជាតិ​វៀតណាម ។ ដូច្នេះ​ហើយ​ពាក្យ​នេះ ក្លាយទៅជា​ពាក្យកំបាំង​អវិជ្ជមាននៅ​ក្នុង​ទស​វត្ស​ឆ្នាំ​១៩៧០ ហើយ​ត្រូវ​បាន​ហាមឃាត់​មិន​អោយ​ប្រើ​នៅ​ក្នុង​ទស​វត្សឆ្នាំ​១៩៨០ នៅ​ពេល​កម្ពុជា​ត្រូវ​បាន​កាន់កាប់​ដោយ​វៀតណាម ។
  17. ចាន់ សុផល សម្លម្ជូរយួន​ក្លាយទៅជា​សម្លម្ជូរ​វៀតណា​ម ប៉ុន្ដែ​ត្រូវ​បាន​ត្រឡប់​ទៅ​ជា​ពាក្យ​ដើម​នៅ​ក្នុង​ទស​វត្ស​ឆ្នាំ​១៩៩០​។ ជា​ប្រាកដ​ណាស់ ខ្មែរក្រហម​ក៏​បាន​ប្រើ​ពាក្យយួន នេះ​ដែរ នៅ​ពេល​ដែល​ពួក​គេ​បាន​ពិពណ៌នា​អាជ្ញាធរបណ្ដោះអាសន្ន​អង្គការសហប្រជាជាតិ​នៅ​កម្ពុជា (UNTAC) ថា​ជា យួន​តាក់ ដោយ​ចោទប្រកាន់​ថា នេះ​ជា​ភ្នាក់ងារ​មួយ​របស់់​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា​ដែល​គាំទ្រ​ដោយ​យួន ។ ប៉ុន្ដែ​ជា​ថ្មី​ម្ដង ទៀត​នេះ ពីព្រោះ​តែ​ខ្មែរក្រហម​និង​ខ្មែរ​សាធារណរដ្ឋ​ប្រើ​ពាក្យ​នេះ ដើម្បីប្រយោជន៍​ផ្ទាល់ខ្លួន មិនមែន​មាន​ន័យ​ថា ឥលូវ​ពាក្យ​នេះ ត្រូវ​តែ​យើង​បោះបង់​ចោលនៅ​ក្នុង​ការ​ប្រើប្រាស់​ភាសា​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​នោះ​ទេ ។
  18. លោក ច័ន្ទ សំណព្វ បណ្ឌិតអក្សសាស្ត្រខ្មែរថា ពាក្យ «យួន» គ្មានន័យមើលងាយទេ (អត្ថន័យ ពាក្យ “យួន” និង “វៀតណាម”)សង្គ្រាមពាក្យសម្តី​រវាង លោក សម រង្ស៊ី ប្រធាន​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ និង លោក អ៊ូ វីរៈ ប្រធាន​មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិ មនុស្ស​កម្ពុជា ជុំវិញ​ពាក្យ «​យួន​» នៅ​មិនទាន់​បញ្ចប់​នៅឡើយ​ទេ ។ សម្រាប់​លោក​បណ្ឌិត​អក្ស​សាស្ត្រ​ខ្មែរ ច័ន្ទ សំណព្វ ពាក្យ «​យួន​» គ្មាន​ន័យ​មើលងាយ​ទេ ! ។​ លោក ច័ន្ទ សំណព្វ បណ្ឌិត​អក្សរសាស្ត្រ​ខ្មែរ និង​ជា​អនុប្រធាន​រាជបណ្ឌិតសភា​កម្ពុជា បាន​ពន្យល់​ប្រាប់ សារព័ត៌មាន​ថ្មី​ថ្មី ចំពោះ ពាក្យ «​យួន​» ថា មិនមាន​អត្ថន័យ​មើលងាយ​ទេ ។ ពាក្យ​នេះ វា​គ្រាន់តែ​ការដាក់​ងារ​ឲ្យ​ដោយ ប្រជាជន​ខ្មែរ ប៉ុណ្ណោះ ។ បើ​យោងតាម​ឯកសារ​ចិន​មួយចំនួន ពាក្យ «​យួន​» នេះ អាចមកពី​ពាក្យ​ដើម​របស់​ប្រទេស​វៀតណាម​ថា «​យៀ​កណាន់​»​។ តាមរយៈ​ពាក្យ​នេះ ចិន​ហៅ​វៀតណាម​ថា «​យៀ​កណាន់​» តែ​ខ្មែរ​វិញ​មិន​ហៅថា «​យៀ​ក​» ដូច​ចិន​ទេ តែ​បែរជា​ហៅថា​«​យួន​»​វិញ ។​
  19. លោក ច័ន្ទ សំណព្វ បាន​រំឭកថា សម្តេច​ព្រះបាទ នរោត្តម សីហនុ កាលពី​អតីតកាល មិនដែល​ហៅ​ប្រទេស​វៀត ណា​ម ថា «​វៀតណាម​» នោះទេ ។ ព្រះអង្គ​តែងតែ​ហៅថា «​យៀកណាម​» ។ រីឯ លោក ប៉ុល ពត វិញ លោក​បាន​ហៅ ជនជាតិ​យួន​ថា «​អា​យួន​» ។​ សរុបសេចក្តី​មកវិញ សម្រាប់​លោក សំណព្វ ពាក្យ «​យួន​» មិន​មានន័យ​មើលងាយ​ទេ ។ ខ្មែរក្រោម នៅ​កម្ពុជា ក្រោម ដែល​បច្ចុប្បន្ន នៅ​ភាគ​ខាង​ត្បូ​ប​ប្រទេស​វៀតណាម​ក៏​ហៅ​ជនជាតិ​យួន​ថា «​យួនៗ​» ដែរ ហើយ​គ្មាន​ជនជាតិ យួន ណា​ម្នាក់​ខឹង​នោះទេ ។​
  20. ​លោក អ៊ូ វីរៈ ប្រធាន​មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិមនុស្ស​កម្ពុជា កាលពី​ថ្ងៃទី ១៨ ខែធ្នូ នៅតែ​បន្ត​ប្រកាន់​ជំហរ​ថា ការប្រើ ពាក្យ​ថា “​យួន​” របស់ លោក សម រង្ស៊ី ជាការ​រើសអើង​នឹង​ជនជាតិ​យួន​ដដែល ​លោក អ៊ូ វីរៈ បានបញ្ជាក់​ក្នុង​សេចក្ដីថ្លែងការណ៍​កាលពី​ថ្ងៃ​ពុធ ទី ១៨ ខែធ្នូ ថា “​ការស្តីបន្ទោស​លើ​ប្រជាពលរដ្ឋ​វៀតណាម និង​ប្រទេស​វៀតណាម​ចំពោះ​បញ្ហា​នានា​ដែល​កម្ពុជា ប្រឈម​នៅពេល​បច្ចុប្បន្ន គឺជា​គ្រោះថ្នាក់​និង​ជាការ ខ្ជះខ្ជាយ​ពេល វេលា ។ លោក​បន្តថា គ្រប់​គណបក្សនយោបាយ និង​បុគ្គល​សាធារណៈ​ទាំងអស់​គួរ​ទទួលខុស ត្រូវ​ក្នុងការ​លុបបំបាត់ ការរើសអើង​ជាជាង​ការចាក់​សាំង​លើ​ភ្លើង ។ ក្នុងនាម​ជា​អង្គការសិទ្ធិមនុស្ស លោក​ត្រូវតែ​លើកឡើង​ពី​បញ្ហា ទាំងនេះ និង​បង្ហាញ​ពី​ករណី​រំលោភបំពាន​សិទ្ធិមនុស្ស​របស់​គណបក្ស​កាន់អំណាច ក៏ដូចជា​គណបក្សប្រឆាំង ។​ ​កាលពី​ថ្ងៃទី ១២ ខែធ្នូ មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិមនុស្ស​កម្ពុជា បាន​ប្រតិកម្ម​ចំពោះ​សម្ដី​របស់ លោក សម រង្ស៊ី ប្រធាន​គណ បក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ ដែល​បាន​ថ្លែង​ទៅកាន់​អ្នកគាំទ្រ​នៅ​ខេត្តសៀមរាប ថា លោក ហ៊ុន សែន អន់​ជាង​អ្នកស្រី យិ​ង លក្សណ៍ ជិន​វ័​ត្រ (Yingluck Shinawatra) នាយករដ្ឋមន្ត្រី​ថៃ ដែល​ហ៊ាន​រំលាយ​សភា និង​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​មាន​ការបោះ ឆ្នោត​ឡើងវិញ​នៅ​ប្រទេស​ថៃ ។ ក្នុង​លិខិត​ដដែល​នោះ ក៏បាន​លើកឡើង​អំពី​ការប្រើ​ពាក្យ “​យួន​” ថា​ជា​ពាក្យសម្ដី​បង្អាប់ បង្អោន និង​ការរើសអើង​ពូជសាសន៍​លើ​ជនជាតិ “​យួន​” ដែល​លោក អ៊ូ វីរៈ ហៅថា “​វៀតណាម​” ។​
  21. ​រដ្ឋាភិបាល​វៀតណាម​ មិនបាន​ប្រកាស​ហាម​ប្រើពាក្យ “​យួន​” ៖ ​ថ្លែងប្រាប់​វិទ្យុ​អាស៊ីសេរី សមាជិក​​ក្រុមប្រឹក្សាភិបាល​នៃ​មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិមនុស្ស​កម្ពុជា លោក​បណ្ឌិត កែម ឡី បាន​អះ អាង​ថា ការ​ថ្លែង​ជា​សាធារណៈ​របស់លោក អ៊ូ វីរៈ គឺជា​រឿង​បុគ្គល ហើយ​លោក​មិន​យល់ស្រប​ចំពោះ​ការប្រើ​ពាក្យ “​យួន​” នេះ ថា គឺជា​ពាក្យសម្ដី​បង្អាប់បង្អោន និង​រើសអើង​ដល់​ពលរដ្ឋ​វៀតណាម នោះទេ។​
  22. លោក​បណ្ឌិត កែម ឡី ដែលជា​អ្នកវិភាគ​ឯករាជ្យ​សង្គម​ដែរនោះ បាន​បន្តថា ពាក្យ​យួន​នេះ ត្រូវបាន​គេ​ប្រើ​ជា​សាមញ្ញ នៅ​កម្ពុជា ជា​យូរយារ​ណាស់​មកហើយ មិនដែល​រដ្ឋាភិបាល​វៀ​ត​ណា​ម ចេញប្រកាស​ជា​ផ្លូវ​ការមិន​ឲ្យ​ប្រើ​នោះទេ រហូត មកដល់ពេលនេះ ។​ ​ក្រោយពី​ការផ្សព្វផ្សាយ​លិខិត​ចំហ​នោះមក មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិមនុស្ស​កម្ពុជា ទទួលរង​ការរិះគន់​ជាច្រើន​តាម រយៈ បណ្ដាញ ផ្សព្វផ្សាយ សង្គម​ថា ពាក្យ “​យួន​” ពុំមែន​ជា​ពាក្យសម្ដី​បង្អាប់បង្អោន​ដល់​វៀតណាម នោះទេ ។​
  23. ​យោងតាម​ស​ព្វា​វចនាធិប្បាយ (Wikipedia) ជា​ភាសា​យួន​បាន​ពន្យល់​អំពី​ជនជាតិ​យួន​ថា “​យួន​” ជា​ជន ជាតិ​មួយ មាន​ប្រភព​នៅ​ភាគ​ខាងជើង នៃ​ប្រទេស​វៀតណាម និង​ភាគខាងត្បូង​នៃ​ប្រទេស​ចិន ។ នេះ​គឺជា​ជន ជាតិ​មួយ​ដែល មាន ចំនួន​ប្រមាណ​ជិត ៩០ % នៃ​បណ្តា​ពលរដ្ឋ​វៀតណាម​ទាំង ៥៤ ជនជាតិ នៃ​ប្រទេស​វៀតណាម ។ បច្ចុប្បន្ន ជនជាតិ ឬ ពូជ​ជាតិ “​យួន​” មួយ​នេះ ត្រូវបាន​រដ្ឋាភិបាល​ប​ក្ស​កុ​ម្មុយ​និ​ស្ត​វៀតណាម​ប្រើ​ឈ្មោះ​ជា​ផ្លូវការ ក្នុង​ភាសា​យួន​ថា ជនជាតិ កិ​ញ ( Dân tộc Kinh) ដើម្បី​បែងចែក​ឲ្យ​បានច្បាស់លាស់ រវាង​ជនជាតិដើម​ភាគតិច នីមួយៗ ទាំង ៥៣ ជនជាតិ ដទៃទៀត នៅក្នុង​ប្រទេស​វៀតណាម ក្នុងនោះ មាន​ខ្មែរក្រោម , ចាម​, ហ្មុ​ង និង ព្នង ជាដើម ។​
  24. វៀតណាម ​ជំទាស់​មិន​ឲ្យ​សហព័ន្ធ​ខ្មែរ​កម្ពុជា​ក្រោម​ក្លាយ​ជា​សមាជិក​អ.ស.ប.រដ្ឋាភិបាល​វៀតណាម កាល​ពី​ថ្ងៃ​ច័ន្ទ ទី​២៣ បាន​ជំទាស់​បេក្ខភាព​សហព័ន្ធ​ខ្មែរ​កម្ពុជា​ក្រោម​ពិភពលោក ជា​សមាជិក​ក្រុមប្រឹក្សា​សេដ្ឋកិច្ច និង​សង្គមកិច្ច នៃ​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ (អ.ស.ប.)។សមាជិក​នៃ​ប្រឹក្សា​នេះ ភាគ​ច្រើន​បាន​បោះ​ឆ្នោត​គាំទ្រ​ការ​ជំទាស់​របស់​រដ្ឋាភិបាល​វៀតណាម ក្នុង​ការ​បោះ​ឆ្នោត​នៅ​អង្គការ​សហ​ប្រជាជាតិ កាល​ពី​ថ្ងៃ​ច័ន្ទ ទី​២៣ ខែ​កក្កដា។ លោក ថាច់ ង៉ុកថាច់ ប្រធាន​សហព័ន្ធ​ខ្មែរ​កម្ពុជា​ក្រោម​ពិភពលោក នៅ​ថ្ងៃ​អង្គារ ទី​២៤ កក្កដា បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា សហព័ន្ធ​ខ្មែរ​កម្ពុជា​ក្រោម​ពិភពលោក មិន​បាន​ក្លាយ​ជា​សមាជិក​ក្រុមប្រឹក្សា​សេដ្ឋកិច្ច និង​សង្គមកិច្ច​អង្គការ​សហ​ប្រជាជាតិ​នៅ​ឡើយ​ទេ ដោយសារ​តែ​រដ្ឋាភិបាល​វៀតណាម បាន​ជំទាស់។ ក្រុមប្រឹក្សា​សេដ្ឋកិច្ច និង​សង្គមកិច្ច​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ កាល​ពី​ថ្ងៃ​ច័ន្ទ ទី​២៣ បាន​បោះ​ឆ្នោត​សម្រេច​លើ​ពាក្យ​សុំ​របស់​សហព័ន្ធ​ខ្មែរ​កម្ពុជា​ក្រោម ជា​សមាជិក​ក្រុមប្រឹក្សា​នេះ។ លោក ថាច់ ង៉ុកថាច់ បន្ត​ថា សហព័ន្ធ​ខ្មែរ​កម្ពុជា​ក្រោម មិន​បាន​ទទួល​ការ​គាំទ្រ​ភាគ​ច្រើន​ពី​ប្រទេស​នៃ​សមាជិក​ក្រុមប្រឹក្សា​នោះ​ទេ។ ប្រទេស ១៤ រួម​មាន​សហរដ្ឋ​អាមេរិក និង​សហភាព​អឺរ៉ុប បាន​គាំទ្រ​សហព័ន្ធ​ខ្មែរ​កម្ពុជា​ក្រោម ប៉ុន្តែ​ប្រទេសលោក ថាច់ ង៉ុកថាច់៖ «នៅ​ក្នុង​នេះ​យើង​ថា បរាជ័យ​ក៏​មិន​អាច​ថា​បាន​ដែរ ពីព្រោះ​យើង​ខិតខំ​ឲ្យ​ប្រទេស​មហា​អំណាច​ទាំង​៣ គាំទ្រ​យើង។ សហរដ្ឋ​អាមេរិក បារាំង និង​អង់គ្លេស គាំទ្រ​យើង»។ តំណាង​រដ្ឋាភិបាល​វៀតណាម បាន​ជំទាស់​បេក្ខភាព​សហព័ន្ធ​ខ្មែរ​កម្ពុជា​ក្រោម ដោយ​លើក​ហេតុផល​ថា ខ្មែរ​កម្ពុជា​ក្រោម​ចង់​បាន​ឯករាជ្យ​ពី​វៀតណាម និង​រើស​អើង​ពូជ​សាសន៍ ដោយ​ហៅ​ជន​ជាតិ​វៀតណាម​ថា យួន
  25. វចនានុក្រម​ខ្មែរ​របស់​សម្ដេច​សង្ឃ ជួន ណាត សរសេរ​ថា យួន​ជា​ជាតិ​មនុស្ស​អ្នក​ដែន តុងក័ង, ដែន​អណ្ណាម, ដែន​កូស័ងស៊ីន : យួន តុងក័ង, យួន​អណ្ណាម, យួន​កូស័ងស៊ីន; ពាក្យ​សាមញ្ញ​ច្រើន​ហៅ​យួន​តុងក័ង​ថា យួន​ហាណូយ, ហៅ​យួន​អណ្ណាម​ថា យួន​ហ្វេ, ហៅ​យួន​កូស័ងស៊ីន​ថា យួន​ព្រៃ​នគរ។
  26. លិខិត​រដ្ឋាភិបាល​វៀតណាម តវ៉ា​ប្រឆាំង​នឹង​សហព័ន្ធ​ខ្មែរ​កម្ពុជា​ក្រោម​របស់​វៀតណាម សរសេរ​ថា ការ​ស្នើ​សុំ​ឲ្យ​មាន​ការ​ផ្ដល់​សិទ្ធិ​សេរីភាព និង​យុត្តិធម៌​ដល់​ខ្មែរ​កម្ពុជា​ក្រោម ជា​ការ​រំលោភ​លើ​ឯកភាពជាតិ​វៀតណាម ដែល​មាន​ជនជាតិ​ភាគ​តិច ៥៤​ជន​ជាតិ​កំពុង​រស់​នៅ។ លិខិត​បន្ត​ថា សហព័ន្ធ​ខ្មែរ​កម្ពុជា​ក្រោម ជា​ស្ថាប័ន​នៅ​ក្រៅ​ប្រទេស មិន​តំណាង​ឲ្យ​ខ្មែរ​កម្ពុជា​ក្រោម ប៉ុន្តែ​ចង់​ប្រែ​ក្លាយ​ទឹក​ដី​កម្ពុជា​ក្រោម ជា​ប្រទេស​ឯករាជ្យ។
  27. លោក ថាច់ ង៉ុកថាច់ បាន​បដិសេធ​ការ​ចោទ​ប្រកាន់​នេះ។ លោក​ថា ពាក្យ "យួន" មិន​មែន​ជា​ពាក្យ​រើស​អើង​ឡើយ ហើយ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​បញ្ជាក់​ថា ទឹក​ដី​កម្ពុជា​ក្រោម​ជា​ទឹក​ដី​របស់​ខ្មែរ។  លោក ថាច់ ង៉ុកថាច់ បន្ត​ថា សហព័ន្ធ​នឹង​បន្ត​យុទ្ធនាការ​ក្លាយ​ជា​សមាជិក​ក្រុមប្រឹក្សា​នៃ​អង្គការ​សហ​ប្រជាជាតិ​នេះ ប៉ុន្តែ​សហព័ន្ធ​នឹង​រង់ចាំ​រហូត​ដល់ ៣​ឆ្នាំ​ទៅ​មុខ​ទៀត ទើប​អាច​ដាក់​ពាក្យ​ជា​ថ្មី​ម្តង​ទៀត៕
  28. លោក សុក សំអឿន៖ ចំពោះទស្សនៈខ្ញុំពាក់ព័ន្ធនឹងពាក្យ “យួន” ស៊ីសងយើងជាខ្មែរ យល់យ៉ាងណាឲ្យនិយមន័យ​យ៉ាងណានោះទេ។ តាមខ្ញុំចាំ ពាក្យ “យួន” សំដៅទៅលើពូជសាសន៍ពីរ គឺមាន “យួនវ៉េ” ដែល​​និយាយ​ភាសាវៀតណាមខាងជើងសព្វថ្ងៃ និង “យួនកែវ”ដែលនិយាយភាសាវៀតណាម​ខាង​ត្បូងសព្វថ្ងៃ (ភាសាទាំងពីរ គឺខុសគ្នា ដូចលាវ និងថៃដែរ)។ ដោយសារជនជាតិយួន យកដី​ខ្មែរក្រោម ធ្វើបាបខ្មែរក្រោម រហូតឧកញ៉ាសឺនគុយឪពុករបស់សម្តេច​សឺនសាន សុខ ចិត្តប្រ​គល់​ខ្លួនឲ្យមេទ័ពយួន (សម័យនោះអត់ទាន់មានពាក្យ វៀតណាម នៅ​ឡើយទេ) យកទៅ​ប្រហារ​ជីវិតដើម្បីដោះដូរសេរីភាពរួចផុតពីការធ្វើទារុណកម្មពីកងទ័ព​យួននិង ប្រវត្តិដាំតែអុង កាលពីជីកព្រែក វិញតេ ទើបនំាឲ្យខ្មែរស្អប់ជនជាតិយួនតែតាមពិតគឺស្អប់រដ្ឋាភិបាលយួន ឬ មេដឹកនាំ សម័យនោះទេ មិនមែនស្អប់ ឬរើសអើងជនជាតិនោះទេ។ ជាជាក់ស្តែង ខ្មែរមិន​ដែល​ប្រកាន់ការរស់នៅជាមួយនឹងជនជាតិនោះទេ ហើយក៏មិនរើសអើងនោះដែរ ខ្មែរច្រើន​ណាស់​យកប្រពន្ធយួន ហើយប្រុសយួនក៏យកប្រពន្ធខ្មែរ។ ពេលខ្មែរច្បាំងជាមួយ យៀក មិញ ជំនាន់សម្តេចតាទាហានខ្មែរធ្លាប់ជេរ ពួកយៀកមិញថា “អាយួនស្រកីយឿ”ដោយសារកាល​ពេល​ទ័ពយួនវាយបារាំងនៅ បៀបៀនភូ ទ័ពយួនមុជទឹកដោយយកសំបកដូងជាគំរបកុំឲ្យ​ទាហានបារាំងចាប់ អារម្មណ៍ ប៉ុន្តែតើនេះជាការអាម៉ាស់ ឬ ជាមោទនភាពរបស់ទ័ពយួន ដែល​វាយឈ្នះបារាំងដោយសារស្រកីដូង។
  29. សម្តេចតា ធ្លាប់ហៅអាមេរិកាំងថា “អាគាំង ឬ ពួកអាគាំង” ដែលយើងសំដៅថាជាជនជាតិ​អាមេរិកាំង យើងហៅបារាំងថា បារាំងសេស តើវាជាការរើសអើងដែរ? ទាំងអស់គ្រាន់តែ​ជា​ពាក្យរបស់ជនជាតិមួយ(ខ្មែរ)ហៅជនជាតិមួយប៉ុណ្ណោះ។ អាចឈប់យកពាក្យ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ​ទៅ​ឈ្លោះគ្នាបានទេ? ព្រោះតាមខ្ញុំស្គាល់ពួកអស់លោកដែល​រិះគន់ការប្រើពាក្យនេះ ហើយដែលខ្ញុំធ្លាប់ ស្គាល់ខ្លះនៅក្រៅធម្មតា ខ្ញុំក៏ធ្លាប់ឮអស់លោក​ប្រើ​ពាក្យ”យួន”នេះដូចតែគ្នាដែរនឹងព្រោះវាជាភាសា ដែលខ្មែរធ្លាប់ប្រើ។      បើថា​ពាក្យ​នឹង​​ហៅ​មិនបានតើប្រើពាក្យអីសំដៅជន​ជាតិ​ទាំងពីរនុង? បើហៅវៀតណាម ខ្មែរ​ក្រោមក៏វៀតណាមដែរព្រោះឥលូវរស់នៅប្រទេស​វៀតណាម​មែនទេ? ពួកម៉ុង ដែលរស់នៅ​វៀតណាម ក៏ជាវៀតណាមមែនទេ? ឬក៏ ខ្មែរក្រោម ជនជាតិម៉ុង មិនមែនជាប្រជាពលរដ្ឋវៀត​ណាមទេ?
  30. សម្តេច ហ៊ុន សែន៖ នៅថ្ងៃទី 3 ខែតុលាឆ្នាំ 1998 លិខិតមួយផ្ញើទៅកាន់ព្រឹទ្ធសមាជិកអាមេរិក John McCain និង John Kerry លោក ហ៊ុនសែន បានសរសេរជាលាយលក្ខណ៍អក្សរអំពីភាពល្ងង់ខ្លៅរបស់ព្រឹទ្ធសមាជិកអំពីពាក្យ យួន ដោយនិយាយថា "លោកសមរង្ស៊ីបានសំដៅខ្ញុំធ្វើជា អាយ៉ង យួន ។ ក្នុងករណីឯកឧត្តមមិនស៊ាំជាមួយពាក្យ យួន , យួន គឺជាពាក្យខ្ពស់និងការប្រកាន់ជាតិសាសន៍បដិប្បញ្ញត្តិទៅនឹងប្រមាថដល់អ្នកដែលត្រូវបានគេប្រើនៃពូជពង្សរបស់វៀតណាម "។

No comments:

Post a Comment