Wednesday, July 19, 2017

តើ​ខ្មែរ​ធ្លាប់​មាន​សាសនា​ផ្ទាល់​ខ្លួន​ដែរ​ឬ​ទេ?

ពាក្យ សាសនា ប្រែមកពីពាក្យថា សាសន មានន័យថា ពាក្យបណ្ដាំ ឬការទូន្មានប្រៀនប្រដៅរបស់គ្រូអាចារ្យណា​មួយ​ក្នុង​លោក។ ​អត្ថន័យ​នៃ​ពាក្យ​សាសនា ​ឬលទ្ធិ​សាសនា ​ពុំ​មែន​ស្ថិត​នៅត្រង់​ជំនឿ ​ឬបញ្ញត្តិ សី​លធម៌ ​និង​ការ​គោរព​ប្រណិបតន៍​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ ​គឺត្រូវ​មាន​អង្គការ​ពិសេស​មួយ​សម្រាប់​ទ្រទ្រង់​ថែ​រក្សា​លទ្ធិសាសនា​ឱ្យ​មាន​ស្ថិរភាព​តាំង​នៅ​ជា​ស្ថាពរ​វែង​ឆ្ងាយ​តរៀងទៅ​។ ​

សាសនាមានច្រើនណាស់នៅក្នុងលោកនេះ ប៉ុន្តែសាសនាធំៗមានដូចជា សាសនាព្រាហ្មណ៍ ឬព្រហ្មញ្ញសាសនា ​មាន​កំណើត​នៅ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា ​តាំង​ពី​ប្រហែលស​តវត្ស​ទី១៥​មុនគ.ស ​ឬ១៥០០ឆ្នាំមុនគ.ស។ សាសនាព្រះពុទ្ធ ឬព្រះពុទ្ធសាសនា ​មាន​កំណើត​នៅ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា ​តាំង​ពីសតវត្ស​ទី៦​មុនគ.ស ​ឬនៅ៥៤៣ឆ្នាំមុនគ.ស។ សាសនាគ្រិស្ត មា​ន​កំណើត​នៅ​ប្រទេស​ស៊ីរី ​តាំងពី៥៤៣ឆ្នាំ​ក្រោយព.ស​ ឬនៅ​សតវត្សទី១​ នៃគ.ស។ ​សាសនា​អ៊ីស្លាម ​ឬអ៊ីស្លាមសាសនា​​ មាន​កំណើត​នៅ​ប្រទេស​អារ៉ាប៊ី ​សាអូឌីត។ ក្រៅពីនេះ​នៅ​មាន​សាសនា ​ឬលទ្ធិ​ផ្សេងៗ​ទៀតដូច​ជា ​សាសនាតៅ សាសនាសិន្ដូ សាសនាជេន សាសនាសិក្ខិ៍ សាសនាសូរូស្ទើ សាសនា​យូដាយ ​លទ្ធិ​ខុងជឺ​ លទ្ធិ​សម្ដេច​ប៉ាប…។ល។
ចុះជនជាតិខ្មែរយើងធ្លាប់មានសាសនា ឬលទ្ធិអ្វីដែរឬទេ?

ដើមឡើយ កាលណាមានភយន្តរាយ ឬបញ្ហាណាមួយកើតឡើង ហើយដែល​ជនជាតិ​ខ្មែរ​យើង​ដោះ​ស្រាយ​ដោយ​កម្លាំង​កាយ ​និង​ប្រាជ្ញា​មិន​បាន ពួកគាត់​ក៏កើត​មាន​ជំនឿ​ទៅ​លើ​កម្លាំង​ក្រៅ​ខ្លួន​ ថា​មាន​វត្ថុ​ខ្លាំង​ពូកែ​ស័ក្ដិសិទ្ធ​ផ្សេងៗ​អាច​ជួយ​សម្រេច​គោល​បំណង​ខ្លួន​បាន​។ ​ជន​ជាតិ​ខ្មែរ​យើង​និយម​គោរព​កម្លាំង​ធម្មជាតិ​ដោយ​យល់​ថា ​ធម្មជាតិ​ទាំងឡាយ​សុទ្ធតែ​មាន​ព្រលឹង​និង​មាន​កម្លាំង​ស័ក្ដិសិទ្ធ​ដែល​មនុស្ស​មើល​ពុំ​ឃើញ។​ ដោយ​ហេតុ​នេះ​ហើយ​ គេ​បាន​យក​ដុំថ្ម​ជា​តំណាង​កម្លាំង​ធម្មជាតិ​ដែល​គេគោរព​ ហើយគេហៅដុំថ្មនោះថា អ្នកតា​ ដូចជា​អ្នកតា​ទឹក​ អ្នកតាដី ​អ្នកតាភ្លើង​ អ្នកតាខ្យល់ អ្នកតា​ព្រៃភ្នំ​ជាដើម។​ ក្រៅពី​អ្នក​តា​តំណាង​ធម្មជាតិ​ ជន​ជាតិ​ខ្មែរ​មាន​ជំនឿ​ថា​មាន​អ្នក​តា​តំណាង​មេបា ​ឬ​បុព្វបុរស​ដែល​បាន​ស្លាប់​ទៅ​ហើយ​ ហើយ​នៅ​ចាំ​ថែរ​ក្សា​ការពារ​ និង​ផ្ដល់​ក្ដី​សុខ​ដល់​អ្នក​ស្រុក​ទៀត​ផង​ ដូចជាអ្នកតាដំបងដែក​ អ្នកតា​ក្រហម​ក អ្នកតាយាយម៉ៅ។ល។
3
មានន័យថា ខ្មែរយើង​ក៏ធ្លាប់មានសាសនាឬលទ្ធិ​ដែរ​ គឺ​សាសនា​ឬលទ្ធិ​ អ្នកតា ប៉ុន្តែសាសនា​អ្នក​តានិយម​នេះ​ពុំ​លូតលាស់​ឡើយ ​ព្រោះ​ពុំ​មាន​អត្ថបទ​ឬគម្ពីរ​ដែល​កត់​ត្រា​ទស្សនៈ ​ឬទ្រឹស្ដី​ដូច​សាសនា​ដទៃទៀត​​។ បើ​ទោះបី​គ្មាន​ការ​រីកចម្រើន​លូតលាស់​ក៏​ដោយ ​ក៏សាសនា​អ្នក​តា​និយម​នេះ​បាន​និង​កំពុង​រស់​បន្ត​ក្នុង​ចិត្ត​គំនិត ​និង​ក្នុង​ទំនៀម​ទម្លាប់​ខ្មែរ​រហូត​មក​ដល់​សព្វថ្ងៃ​នេះ។​ លុះក្រោយ​មក​ នៅ​ដើម​គ្រិស្ដសករាជ​ ទើប​ខ្មែរ​យើង​ចាប់​ផ្ដើម​ទទួល​ឥទ្ធិពល​សាសនា​ឥណ្ឌា​ធំៗ​ពីរ​គឺ​ ព្រហ្មញ្ញសាសនា និង ព្រះពុទ្ធសាសនា ​ហើយ​មក​ដល់​បច្ចុប្បន្ន​សាសនា​ផ្សេងៗ​ទៀត​ក៏​បាន​បង្ហូរ​ឥទ្ធិពល​មក​លើ​សង្គម​ខ្មែរ​ដែរ​ដូចជា ​សាសនាគ្រិស្ត សាសនាអ៊ីស្លាម ជាដើម៕
ប្រភព៖ អ្នកស្រី ត្រឹង ងា, អរិយធម៌ខ្មែរ, ទំព័រ២៧-២៩, គ.ស ១៩៧៤

No comments:

Post a Comment