Sunday, February 18, 2024

សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣

កម្រងប្រវត្តិសាស្រ្ត ខ្មែរ រៀបរៀង ឌីជីថល ដោយ លោក បឿន ចាន់ប៊ន- បរិញ្ញាប័ត្រ អក្សរសាស្រ្ត មនុស្សសាស្រ្ត Bachelor of Humanitarianism and Social Science ឯកទេស ភូមិសាស្រ្ត Geography Science  និង អនុបណ្ឌិតគ្រប់គ្រងពាណិជ្ជកម្មអន្តរជាតិ Master of Business Administration 

  1. សម័យកាល មុន នគរភ្នំ 👉 👉 👉
  2. សម័យកាល អាណាចក្រភ្នំ នគរភ្នំ 👉 👉 👉
  3. សម័យកាល ចេនឡា 👉 👉 👉
  4. សម័យកាល មហាអង្គរ 👉 👉 👉
  5. សម័យកាល ចតុមុខ 👉 👉 👉
  6. សម័យកាល លង្វែក 👉 👉 👉
  7. សម័យកាល ឧត្តុង 👉 👉 👉
  8. សម័យកាល ភ្នំពេញ- បច្ចុប្បន្ន 👉 👉 👉


* សម័យឧត្ដុង(១៦២០ ១៨៦៣ គស) មានការខុសប្កែកគ្នា ក្នុងការកត់ត្រាប្រវត្តិសាស្រ្ត ឬ ជាសញ្ញា នៃការ បែងចែងទឹកដី ដោយសារ រាជវាំង្គ ឧត្តុង្គ ស្ថិតក្រោមអំណាច សៀម  រាជវាំង្គ ឧត្តុង្គ ស្ថិតក្រោមអំណាច សៀម ចម្បារ និង យួន ដែល រជ្ជកាល រយៈពេល ២៤០ ឆ្នាំ ដែលមានស្តេចសោយរាជ្យ ៣៧ អង្គ ស្មើរ ៨ ឆ្នាំ/អង្គ

រាជធានីឧដុង្គ ជា​អតីត​រាជធានី​របស់ខ្មែរយើង នា​សតវត្សរ៍​ទី ១៧ (ពី​ឆ្នាំ​១៦១៨ ដល់​ឆ្នាំ ១៨៦៦) ដែលព្រះបាទនរោត្តម បានបោះបង់ចោល នៅ​​ឆ្នាំ​១៨៦៦ ដើម្បីផ្លាស់​រាជធានី​​ទៅ​​​​ភ្នំពេញ​​រហូត​​ដល់​​សព្វថ្ងៃ​​។ ភ្នំ​ឧដុង្ត ​​មាន​​ទីតាំងនៅភាគពាយ័ព្យ ពីភ្នំពេញ ប្រហែល ​៤០​គីឡូម៉ែត្រ ​​ក្រោយមក ​មាន​ការ​ទាក់ទាញចំណាប់អារម្មណ៍សា​ជា​ថ្មី បន្ទាប់​ពី​ការ​កសាង ព្រះ​សក្យមុនី​ចេតិយ​​ដ៏​​ធំ​​ នៅ​​លើ​​កំពូល​​ភ្នំ​នេះ នៅ​ជ្រុង​ខាង​ជើង ដែល​មើល​ទៅ​ឃើញ​ធំ​ខ្ពស់ និង​មាន​ភាពស្រស់​បំព្រង។ ភ្នំ​ឧដុង្ត ​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង ឃុំផ្សារដែក​ និង ឃុំភ្នំបាត ស្រុកពញាឭ ខេត្តកណ្តាល។ អ្នកស្រុក បានហៅភ្នំនេះ ដោយ​ឈ្មោះ​បី​ គឺ ភ្នំឧដុង្គ ភ្នំ​ព្រះរាជទ្រព្យ និង ​ភ្នំ​អដ្ឋរស្ស។

ផែនទី តំបន់ភ្នំ ឧត្តុង្គ


តាម​ឯកសារ​ រឿង​ព្រេង​ខែ្មរ ​ភាគ​៥ របស់​ក្រុម​ជំនុំ​ទំនៀម​ទម្លាប់​ខែ្មរ បញ្ជាក់​ថា ទី​ក្រុង​ឧដុង្គ​ បានត្រូវក​សាង​ឡើង​ ក្នុង​សតវត្សរ៍​ទី​១៧ ក្នុង​រជ្ជកាល ព្រះ​បាទ​ជ័យ​ជេដ្ឋា​ទី​២ ។ ក្នុង ​ពស ២១៦៤ គស​ ១៦២០ ព្រះ​បាទ​​ជ័យ​ជេដ្ឋា ដែល​គង់​នៅ រាជ​វាំង​ល្វាឯម បាន​យាង ចេញ​ទៅ​ប្រពាត​នៅ តំបន់​អូរ​ក្រុង​លាយ ក្នុង​ខេត្ត​សំរោងទង ​ក្រសាល​នៅ​តាដុង​យាយជ័យ បានទតឃើញ​ទី​ទួល​មួយ​ នៅតំបន់​ស្រះ​កែវ ថាជា​ទី​​​មាន​​ទេស​ភាព​​ល្អ​​ ក៏​​ចាប់ព្រះ​ទ័យ​ចង់​សាង​ព្រះរាជ​វាំង​គង់​នៅ​ទី​នេះ ហើយក៏​ចាត់​ឧក​ញ៉ា​ក្រឡាហោម​ កែវ ឲ្យ​ជា​ មេចំណាត់​ការ​កសាង​ព្រះរាជវាំង ​នៅ​តំបន់​ស្រះកែវ​នេះ នៅ​ថៃ្ង​៥កើត ខែ​ផល្គុន ឆ្នាំ​វក ទោ​ស័ក​ ពស​២១៦៤ គស​១៦២០ បាន​​តាំង​​នាម​​នគរ (ទីក្រុង)​ ថ្មី​ នោះ​ថា ព្រះ​បរម​រាជ​វាំង​មហា​នគរ​ឧដុង្គ-មាន​ជ័យ​បុរី​រម្យ​ឧត្តមរាជ​និវេសន​ដ្ឋាន ដែល​​ហៅ​ខ្លី​ថា ក្រុង​ឧដុង្គ​មានជ័យ។


បើ​​សម្លឹង​​ពីកំពូលភ្នំទៅ​ក្រោម គេនឹង​​ឃើញ​​ទិដ្ឋភាព​​គួរ​ជាទី​​ទស្សនា មាន ដើម​ត្នោត ផ្ទះ ស្រែ ចម្ការ របស់​​​អ្នកស្រុក​​ព័ទ្ឋ​ជុំវិញ​​នោះ, បើ​មើល​ទៅ​កើត​ឃើញ ដៃ​ទនេ្លសាប និង​ភូមិ​អ្នក​ស្រុក​កំពង់​ហ្លួង, ​មើល​ទៅ​ជើង​ឃើញ ភូមិ​វាំង​ចាស់ និង​​ផ្សារឧដុង្គ, និង ​ខាង​ត្បូង​ ឃើញ​ផ្លូវ​ជាតិ​លេខ​៥ ទៅ​ភ្នំពេញ ​​យ៉ាង​​​វែង​​បី​​ដូច​​ខែ្ស​​ពួរ​មួយ​ចង្វាយ ។ ភ្នំនេះ មានទី​កនែ្លង​ ជាទី​សក្ការ​បូជា ​សម្រាប់អង្គុយ​លំហែកាយ ​និងមានផ្សារលក់​ម្អូប​ចំណី ជូន​​ភ្ញៀវ​​ដែល​​បាន ទៅ​​កម្សាន្ត​​។

ភ្នំ​នេះ​ជា​ទី​កនែ្លង​ សម្រាប់​តំកល់ អដ្ឋិធាតុ​​រាជវង្សានុវង្ស ​ដែល​គេ​ចំណាំហៅថា "ភ្នំ​ព្រះរាជ​ទ្រព្យ" មានកំពស់​មិន​ខ្ពស់​ពេក មិនទាបពេក ។ ​បើដើរឡើងតាមជណ្តើរខាង​ជើង ​ដែល​ទើបសង់ថ្មី​ ​ចំនួន ៥០៩​កាំ ​គេនឹង​បាន​ឃើញ ព្រះ​សក្យ​មុនី​ចេតិយ៍​ដ៏ធំស្រស់ស្អាត មាន​កម្ពស់ ៤០​ម៉ែត្រ ដែលបានទទួលការបញ្ចុះ​បឋម​សិលា នា​​ថៃ្ង​ព្រហស្បតិ៏ ៩​រោច ខែ​ទុតិយាសាធ ឆ្នាំ​ជូត អដ្ឋស័ក ពុទ្ឋ​សករាជ ២៥៤០ ត្រូវ​នឹង​ថៃ្ង​៨ ខែ​សីហា ឆ្នាំ​១៩៩៦៕


សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣ ផែនទី សមរភូមិសង្រ្គាម ខ្មែរ សៀម និង ការបាត់បង់ទឹកដី កម្ពុជា ២ ខេត្ត ដោយសារ នយោបាយខ្ចីទ័ពបរទេស របស់ ជ័យជេដ្ឋា ២ លើក

សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣

ព្រះរាជាសោយរាជ្យនៅសម័យឧដុង្គ(១៦២០-១៨៦៣) លេខរៀងព្រះនាមសម្រាប់រាជ្យព្រះនាមផ្ទាល់រជ្ជកាល
០១ ជ័យជេដ្ឋាទី២ ជ័យជេដ្ឋា ១៦១៩-១៦២៧
០២ ឧទ័យរាជាទី១ ឧទ័យ ១៦២៧-១៦៤២
០៣ ធម្មរាជាទី២ រឺ រាជសំភារ ពញាតូ ១៦២៧-១៦៣២ ( ១៦២៩ ដល់ ១៦៣៤)
០៤ អង្គទងរាជា ពញានូរ ១៦៣២-១៦៤០
០៥ បទុមរាជាទី១ អង្គនន់ទី១ ១៦៤០-១៦៤២ អង្គច័ន្ទ អ៊ីប្រាហ៊ីម  (អង្គនន់ ១៦៣៩- ១៦៤១)
០៦ រាមាធិបតីទី២ ពញាចន្ទ រឺ អង្គចន្ទទី២ ១៦៤២-១៦៥៨ កម្ពុជាក្រោមអំណាច ចម្ប៉ា
០៧ បរមរាជាទី៨ អង្គសូរទី១ ១៦៥៩-១៦៧២
០៨ រាមាធិបតីទី៣ អង្គតន់ទី១ ១៦៦៤-១៦៧៤
០៨ បទុមរាជាទី២ ស្រីជ័យជេដ្ឋទី១ ១៦៧២-១៦៧៣
១០ កែវហ៊្វាទី២ អង្គជីទី១ ១៦៧៣-១៦៧៧
១១ បទុមរាជាទី៣ អង្គនន់ទី២ ១៦៧៤-១៦៩១ ( អង្គជ័យ ១៦៧៣-១៦៧៤)
១២  ជ័យជេដ្ឋាទី ៣ (១៦៨៨ ដល់ ១៦៩៥ រាជ្យទី១) អង្គសូរទី២ ១៦៧៧-១៦៩៥
១៣ អ្នកម្នាងទៃ ទៃ ១៦៨៨ (៣ខែ)
១៤ រាមាធិបតីទី៤ អង្គយ៉ង ១៦៩៥-១៦៩៦
១៥ឃ ជ័យជេដ្ឋាទី៣ (រាជ្យទី២) អង្គសូរទី២ ១៦៩៦-១៧០០
១៦ កែវហ៊្វាទី៣ (រាជ្យទី១) អង្គឥមទី១ ១៧០០-១៧០១
១៧ ជ័យជេដ្ឋាទី៣ (រាជ្យទី៣) អង្គសូរទី២ ១៧០១-១៧០២
១៨ ធម្មរាជាទី៣ (រាជ្យទី១) ជ័យជេដ្ឋាទី៤ ១៧០២-១៧០៤
១៩ ជ័យជេដ្ឋាទី៣ (រាជ្យទី៤) អង្គសូរទី២ ១៧០៤-១៧០៧
២០ ធម្មរាជាទី៣ (រាជ្យទី២) ជ័យជេដ្ឋាទី៤ ១៧០៧-១៧១៤
២១ កែវហ៊្វាទី៣ (រាជ្យទី២) អង្គឥមទី១ ១៧១៤-១៧២២
២២ សត្ថាទី២ (រាជ្យទី១) អង្គជីទី២ ១៧២២-១៧២៩
២៣ កែវហ៊្វាទី៣ (រាជ្យទី៣) អង្គឥមទី១ ១៧២៩ (៧ខែ)
២៤ បរមរាជាទី១០ (រាជ្យទី២) អង្គជីទី២ ១៧២៩-១៧៣៨
២៥ ធម្មរាជាទី៣ (រាជ្យទី៣) ជ័យជេដ្ឋាទី៤ ១៧៣៨-១៧៤៧
២៦ ស្រីធម្មរាជា អង្គឥមទី២ ១៧៤៧-១៧៤៨
២៧ រាមាធិបតីទី៥ (រាជ្យទី១) អង្គទង ១៧៤៨-១៧៤៩
២៨ ស្រីជ័យជេដ្ឋទី២ អង្គស្ងួន ១៧៤៩-១៧៥៥
២៩ រាមាធិបតីទី៥ (រាជ្យទី២) អង្គទង ១៧៥៦-១៧៥៧ (សង្រ្គាមស៊ីវិល វៀតណាម)
៣០ នារាយណ៍រាជាទី២ ឧទ័យរាជាទី២ រឺ អង្គតន់ទី២ ១៧៥៨-១៧៧៥
៣១ រាមាធិបតីទី៦ អង្គនន់ទី៣ ១៧៧៥-១៧៧៩ ក្រកូលទាំង ៣ នៅវៀតណាម
៣២ នារាយណ៍រាជាទី៣ អង្គអេង ១៧៧៩-១៧៩៦
អន្តររជ្ជកាល: ១៧៩៦-១៨០៥
៣៣ ចៅហ៊្វាប៉ុក ១៧៩៦-១៨០៥
៣៤ ឧទ័យរាជាទី៣ អង្គចន្ទទី៣ រឺ ឧទ័យរាជា ១៨០៦-១៨៣៤
៣៥ អង្គម៉ី អង្គម៉ី ១៨៣៤-១៨៤៧ កម្ពុជាក្រោមអំណាច យួន
៣៦ ហរិរក្សរាមាឥស្សរាធិបតី អង្គឌួង ១៨៤៨-១៨៦០

ដោយ វង់្សសុធារ៉ា ឧទ័យរាជា ១៦២៧-១៦៤២
បេីពិនិត្យរបាយការណ៍​​​របស់​​​ពួក​​​អឺរ៉ុប​​​ដែល​​​ហៅ​​​ ឧភយោរាជ​​​ឧទយរាជា ​​​ថា​​​ ​​​ស្តេច​​​ចាស់​​​ ​​​ហៅ​​​ធម្មរាជា ​​​ថា​​​ ស្តេចក្មេង​​​ និងវិភាគ​​​បញ្ហា​​​ដែល​​​ធម្មរាជា​​​មិន​​​តាំងរាជវាំង​​​នៅ​​​ ឧដុង្គ​​​ ​​​បែរ​​​ជាមកនៅ ​​​កោះឃ្លោក​​​ បាន​​​ន័យ​​​ថា​​​ ​​​ធម្មរាជា​​​ជា​​​ព្រះ​​​មហាក្សត្រ​​​ដែល​​​គ្មាន​​​អំណាច​​​ ​​​ទេីប​​​រក​​​វិធី​​​ដណ្តេីម​​​យក​​​អំណាច​​​មក​​​វិញ​​​ ​​​ដោយ​​​ដក​​​ខ្លួន​​​ថយ​​​ពី​​​ឧដុង្គ និង​​​ពឹង​​​ពាក់​​​ពួក​​​ អតីមេទ័ព​​​ចិន​​​ ដែល​​​បាន​​​និរទេស​​​ខ្លួន​​​មក​​​ស្រុក​​​ខ្មែរ​​​ឲ្យ​​​ជួយ​​​ព្រះអង្គ​​​ ​​​នៅ​​​ពេល​​​ដែល​​​ឧទយរាជាជាឧបរាជ​​​នៅ​​​តែ​​​ឲ្យ​​​អំណាច​​​ ​​​​​​ពង្រឹងអំណាច​​​នៅ ​​​ឧដុង្គ​​​ដោយ​​​រក្សា​​​ទំនាក់​​​ទំនង​​​ជមួយ​​​ពួក ​​​អឺរ៉ុប ។ចន្ទវតី​​​ ​​​ឬ​​​បុប្ផាវតី​​​ ​​​គ្រាន់​​​តែ​​​ជា​​​លេស​​​តូច​​​មួយ​​​ដែល​​​អ្នក​​​នយោបាយ​​​កំពូល​​​ទាំងពីរ​​​យក​​​មក​​​ធ្វេី​​​ជា​​​ឈ្នួន​​​សង្គ្រាម​​​ប៉ុណ្ណោះ​​​។

ស្ដេច​ដែល​ឡើង​សោយរាជ្យ​នៅ​កម្ពុជា បន្ទាប់​ពី​ព្រះបាទ​ជ័យជេដ្ឋាទី២ គឺ​ព្រះរាជ​សម្ភារពញាតូ ដែល​ជា​បុត្រ​ច្បង​របស់​ព្រះអង្គ។ ទ្រង់​បាន​ឡើង​គ្រងរាជ្យ​នៅ​ឆ្នាំ​ ១៦២៩ រហូត​ដល់​ព្រះអង្គ​ត្រូវ​បាន ​ទាហាន​ព័រទុយហ្គាល់ បាញ់​សម្លាប់​ឲ្យ​ធ្លាក់​ពី​លើ​ចុង​ត្នោត នៅ​ឆ្នាំ​១៦៣៤ ក្រោម​បញ្ជា​របស់​ពូ​បង្កើត​របស់​ព្រះអង្គ គឺ​ព្រះ​ឧទ័យរាជា។ នេះ គឺ​ជា​សោកនាដកម្ម​មួយ​នៃ​ព្រះរាជវាំង​ដែល​កើត​ចេញ​ពី​ទំនាស់​ស្នេហា​រវាង​ពូ និង​ក្មួយ ដោយ​ដណ្ដើម​គ្នា​ស្រឡាញ់​តែ​ស្រី​ម្នាក់។

សូម​អញ្ជើញ​លោក​អ្នក​នាង​ស្តាប់​ការ​រៀបរាប់​ពី​ព្រឹត្តិការណ៍​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​នេះ​របស់ លោក ជុន ច័ន្ទបុត្រ ដូច​ត​ទៅ៖

គ.១៧ ព្រះរាជ​សម្ភារពញាតូ (ឆ្នាំ​១៦២៩-ឆ្នាំ​១៦៣៤) និង​សោកនាដកម្ម​នៃ​ព្រះរាជវាំង

ក្រោយ​ពី​ព្រះរាជឱង្ការ​ព្រះជ័យចេស្តា ឬ​ជ័យជេដ្ឋាទី២ ទ្រង់​សោយ​ទិវង្គត​ទៅ នៅ​ឆ្នាំ​១៦២៨ នោះ រាជ្យ​សម្បត្តិ​ត្រូវ​បាន​ទៅ​ចៅពញាតូ ជា​ព្រះរាជ​បុត្រ​ច្បង​ជា​អ្នក​សោយរាជ្យ​ស្នង។ ប៉ុន្តែ​នៅ​ពេល​នោះ ព្រះពញាតូ ទ្រង់​កំពុង​នៅ​បួស​ជា​ព្រះ​ភិក្ខុ​សង្ឃ មិន​អាច​ទាន់​ឡើង​គ្រងរាជ្យ​បាន​នៅ​ឡើយ។ ដោយ​មិន​អាច​ទុក​រាជបល្ល័ង្គ​ឲ្យ​នៅ​ទំនេរ​បាន នាម៉ឺន​សព្វ​មុខ​មន្ត្រី​ក៏​យាង​ព្រះឧទ័យ ជា​ព្រះអនុជ​របស់​ព្រះជ័យជេស្តា ឲ្យ​ឡើង​គ្រងរាជ្យ តែ​ព្រះអង្គ​មិន​យល់​ព្រម​ទទួល​ឡើង​គ្រងរាជ្យ​ទេ តែ​ទ្រង់​យល់​ព្រម​ ទទួល​កាន់​កិច្ចការ​រាជការ​ជំនួស ក្នុង​ពេល​ដែល​ព្រះពញាតូ កំពុង​សាង​ផ្នួស​នោះ។

ក្នុង​ឱកាស​ដែល​ព្រះឧទ័យ ទ្រង់​កាន់​កាប់​កិច្ចការ​ប្រទេស​ជាតិ​ជំនួស​ចៅពញាតូ នោះ ព្រះឧទ័យ ជា​មា​បាន​កួច​ចិត្ត​ស្រឡាញ់​ ព្រះអង្គ​ច័ន្ទវតី ជា​គូ​ដណ្ដឹង​របស់​ព្រះពញាតូ ដែល​ព្រះ​បិតា​របស់​ព្រះអង្គ​បាន​ទ្រង់​ផ្សំផ្គុំ​ទុក​ដាក់​តាំង​ពី​ព្រះរាជ​កុមារ​មក​ម៉េ្លះ​នោះ។ ព្រះឧទ័យ ជា​មា​បាន​លើក​ព្រះអង្គ​ច័ន្ទវតី ឲ្យ​ឡើង​ជា​ព្រះទេពី (គឺ​ប្រពន្ធ) មាន​ងារ​ជា​សម្ដេច​ព្រះអង្គ​ម៉ែយួរច័ន្ទវតី ថែម​ទៀត​ផង។

នៅ​ទី​បំផុត ដោយ​មាន​ការ​ទទូច​សុំ​យាង​ជាច្រើន​សា​ពី​ពួក​សេនាបតី​នាម៉ឺន​មន្ត្រី និង​ព្រះរាជវង្សានុវង្ស​ផង ព្រះពញាតូ ក៏​ទ្រង់​យល់​ព្រម​ចាក​ផ្នួស ហើយ​ឡើង​សោយរាជ្យ​នៅ​ រាជធានី​ឧដុង្គ ក្នុង​ឆ្នាំ​១៦២៩ ដោយ​មាន​ព្រះនាម​ក្នុង​រាជ្យ​ថា ព្រះបាទ​សម្ដេច​ព្រះ​ស្រីធម្មរាជារាមាធិបតី ដែល​អ្នក​ប្រវត្តិ​វិទូ​និយម​ហៅ​ព្រះនាម​ព្រះអង្គ​ថា ព្រះរាជ​សម្ភារពញាតូ។

នៅ​ក្នុង​រាជ្យ​ព្រះអង្គ ដោយ​ទ្រង់​ខ្ញាល់​នឹង​ពួក​សៀម ដែល​បាន​ចូល​មក​លុក​លុយ​ប្រទេស​ខ្មែរ​ដល់​ទៅ​បី​ដង​នៅ​ក្នុង​រាជ្យ​ព្រះបិតា​ព្រះអង្គ​នោះ នៅ​ឆ្នាំ​១៦៣០ ឯកសារ​ខ្លះ​ថា​ឆ្នាំ​១៦៣៣ ព្រះរាជ​សម្ភារពញាតូ ទ្រង់​បញ្ជា​ឲ្យ​លើក​ទ័ព​ទៅ​វាយ​យក ​ខេត្ត​នគររាជ ពី​សៀម មក​វិញ ប៉ុន្តែ​យក​មិន​បាន ក៏​ទ្រង់​ឲ្យ​កៀរ​យក​គ្រូ​សៀម មក​ជាច្រើន។

ព្រះបាទ​សម្ដេច​ព្រះស្រីធម្មរាជា​ព្រះរាជ​សម្ភារពញាតូ នេះ ជា​ព្រះមហាក្សត្រ​ទ្រង់​ជក់​ព្រះទ័យ​ក្នុង​វិស័យ​អក្សរសាស្ត្រ​ណាស់ ព្រះអង្គ​បាន​និពន្ធ​ស្នាព្រះហស្ត​ជាច្រើន​ដូចជា​រាជសព្ទ ច្បាប់​រាជសម្ភារ (គ.ស ១៦២២) ហេមន្តមាស (គ.ស ១៦២៩) កាព្យ​និរាស (គ.ស ១៦៣០) ហិនលក្ខណ៍សល (គ.ស ១៦៣០) ជាដើម។

ថ្វី​ត្បិត​តែ​ឡើង​គ្រងរាជ្យ​ជា​ស្ដេច​ផែនដី​ក៏ដោយ ក៏​ព្រះរាជ​សម្ភារពញាតូ ទ្រង់​នៅ​មាន​ព្រះទ័យ​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​នឹង​ការ​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​អក្សរសាស្ត្រ​ខ្មែរ​ជានិច្ច។ ព្រះអង្គ​ទ្រង់​គង់​នៅ​រាជធានី​ឧដុង្គ តែ​មួយ​រយៈ​ខ្លី​ប៉ុណ្ណោះ ដល់​ប្រមាណ​ឆ្នាំ​១៦៣១ ព្រះអង្គ​ទ្រង់​យាង​ទៅ​គង់​នៅ​ រាជវាំង​កោះ​ឃ្លោក កោះ​ខ្សាច់​ កណ្ដាល សព្វថ្ងៃ ដើម្បី​នឹង​បំពេញ​កិច្ច​ក្នុង​អក្សរសាស្ត្រ ទុក​កិច្ចការ​ផែនដី​ថ្វាយ​ព្រះឧទ័យ ជា​មា ក្នុង​ងារ​ជា​មហា​ឧបយោរាជ ដែល​គង់​នៅ​រាជធានី​ឧដុង្គ មើល​កិច្ចការ​ជំនួស។

ព្រឹត្តិការណ៍​មួយ​ដែល​កើត​មាន​ក្នុង​រាជ្យ​ព្រះរាជ​សម្ភារពញាតូ នេះ ជា​ចំណុច​ដ៏​ជូរចត់​បំផុត​មួយ​ក្នុង​ចំណោម​ចំណុច​ជូរចត់​ជាច្រើន​នៃ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ជាតិ​កម្ពុជា។ នោះ គឺ​ជា​ទំនាស់​ស្នេហា​មួយ​រវាង​ព្រះឧទ័យ ជា​មា និង​ព្រះរាជ​សម្ភារពញាតូ ជា​ក្មួយ ដណ្ដើម​គ្នា​ស្រឡាញ់​ស្រី​តែ​ម្នាក់ គឺ​ព្រះម៉ែយួរច័ន្ទវតី ដែល​ពី​ភាគ​ខាង​ដើម​ជា​គូ​កំណាន់​ចិត្ត​របស់​ព្រះរាជ​សម្ភារ តែ​ក្រោយ​មក​បាន​ក្លាយ​ជា​ទេពី​របស់​ព្រះឧទ័យ ជា​មា។ ទំនាស់​នេះ បាន​ក្លាយ​ទៅ​ជា​សង្គ្រាម​បង្ហូរ​ឈាម​រវាង​ខ្មែរ និង​ខ្មែរ រវាង​មា និង​ក្មួយ យ៉ាង​កាច​សាហាវ​ឃោរឃៅ រហូត​ដល់​ព្រះឧទ័យរាជា ដែល​ក្ដោបក្ដាប់​អំណាច​ទាំង​ស្រុង​ក្នុង​កិច្ចការ​ព្រះ​នគរ ក្នុង​នាទី​ជា​ឧបយោរាជ ប្រើប្រាស់​កម្លាំង​បរទេស គឺ​ទាហាន​ព័រទុយហ្គាល់ ក្នុង​ការ​តាម​កម្ទេច​ព្រះរាជ​សម្ភារ ជា​ក្មួយ ក្រោយ​ពេល​ដែល​ព្រះអង្គ​បាន​ដឹង​អំពី​រឿង​សហាយស្មន់​រវាង​ព្រះទេពី គឺ​ព្រះម៉ែយួរច័ន្ទវតី ជាមួយ​នឹង​ព្រះរាជ​សម្ភារ។

ព្រះម៉ែយួរច័ន្ទវតី ថ្វី​ត្បិត​តែ​បាន​ក្លាយ​ជា​ប្រពន្ធ​របស់​ព្រះឧទ័យ រួច​ទៅ​ហើយ​នោះ​ក្តី បាន​ចាប់​ផ្ដើម​ទាក់ទង​ស្នេហា​គ្នា​សាជាថ្មី​ជាមួយ​ព្រះរាជ​សម្ភារ អតីត​គូ​ដណ្ដឹង ក្រោយ​ពេល​ដែល​ទ្រង់​បាន​ចាក​ផ្នួស​ត្រឡប់​មក​សោយរាជ្យ​វិញ។ អ្នក​ទាំង​ពីរ​បាន​ក្លាយ​ជា​គូ​ស្នេហ៍​លួច​លាក់ ហើយ​តែង​រក​ល្បិចកល​ជួប​គ្នា​ជា​រឿយៗ។ ឯកសារ​ខ្លះ​រៀបរាប់​ថា មាន​ពេល​ខ្លះ ព្រះអង្គ​ម៉ែយួរច័ន្ទវតី បាន​ធ្វើ​កល​ជា​សុំ​ព្រះឧទ័យ ជា​ស្វាមី ដង្ហែ​កឋិន​ពី​ រាជធានី​ឧដុង្គ ទៅ​នគរវត្ត ដើម្បី​បាន​ឱកាស​ជួប​ជាមួយ​ព្រះរាជ​សម្ភារ។

ពេល​មួយ​នោះ ព្រះឧទ័យ ជា​មា ទ្រង់​ប្រឈួន​ជា​ទម្ងន់ ព្រះរាជ​សម្ភារ ជា​ក្មួយ ទ្រង់​ទៅ​សួរ​សុខ​ទុក្ខ​ឪពុកមា​នៅ​ចំពោះ​មុខ​ព្រះម៉ែយួរច័ន្ទវតី ជា​សង្សារ។ ដោយ​ទ្រង់​យល់​ច្រឡំ​ថា ព្រះឧទ័យ ជា​មា​ឈឺ​ធ្ងន់ មិន​អាច​រស់នៅ​បាន​យូរ​ទេ ព្រះរាជ​សម្ភារ ទ្រង់​លាន់​ព្រះឧស្ឋ​ថា “បាយ​ស្រូវ​ជា​ភ័ព្វ​ឆ្មា ប្រពន្ធ​ផង​មា​ជា​ភ័ព្វ​ក្មួយ” តែ​ត្រូវ​ព្រះឧទ័យ ឮ ហើយ​បើក​ភ្នែក​ឡើង រួច​ឆ្លើយ​ថា “ដំរីសារ​ស្លាប់​ជា​ភ័ព្វ​ក្មួយ ប្រពន្ធ​ផង​ក្មួយ​ជា​ភ័ព្វ​មា”។

ក្រោយ​មក ព្រះ​មហា​ឧបយោរាជ​ព្រះឧទ័យ ក៏​បាន​ជា​សះ​ស្បើយ​ព្រះ​រោគ​ឡើង​វិញ។ កាល​បើ​បាន​ឃើញ​ថា ព្រះ​ស្វាមី​បាន​ជា​សះ​ស្បើយ​ហើយ សម្ដេច​ព្រះម៉ែយួរច័ន្ទវតី បាន​ធ្វើ​ឧបាយកល​ថា​ត្រូវ​ដង្ហែ​យក​រណ្ដាប់​ភស្តុភារ គ្រឿង​សក្ការៈ “ផ្កា​ប្រាសាទ​ដប់” ទៅ​លា​បំណន់​ត្បិត​ព្រះនាង​បាន​បន់ស្រន់​ព្រះពុទ្ធ​នៅ​វត្ត​ព្រះ​វិហារសួគ៌ សុំ​ឲ្យ​ព្រះ​ភស្ដា​បាន​ជា​សះ​ស្បើយ នៅ​ពេល​ដែល​ស្វាមី​ទ្រង់​ប្រឈួន​នោះ។ កាល​ហែ​ផ្កា​ចេញ​ពី​ឧដុង្គមានជ័យ​ហើយ ហើយ​ដោយ​យក​លេស​ថា​យក​ផ្កា​ទៅ​ថ្វាយ​ព្រះ​នៅ​វត្ត​មេស ជា​មុន​សិន សឹម​ត្រឡប់​មក​ វិហារសួគ៌ ជា​ក្រោយ​នោះ ពេល​ឆ្លង​កាត់ ​ព្រះរាជវាំង​កោះ​ឃ្លោក ​របស់​ព្រះរាជ​សម្ភារ នោះ ព្រះម៉ែយួរច័ន្ទវតី ក៏​ឡើង​ទៅ​ជួប​ព្រះអង្គ ហើយ​គង់​ជាមួយ​ព្រះអង្គ​ក្នុង​វាំង​នោះ​ទៅ។

ក្រុម​មន្ត្រី​វាំង និង​មន្ត្រី​គ្រប់​ក្រសួង​ដែល​ដង្ហែ​តាម​ទៅ ចាំ​បាត់​ដល់​ទៅ​បី​ថ្ងៃ​មិន​ឃើញ​ព្រះម៉ែយួរច័ន្ទវតី យាង​ត្រឡប់​មក​វិញ ហើយ​ឃើញ​នាយ ​ទាហាន​ចិន-ខ្មែរ ដែល​ជា​ទ័ព​របស់​ព្រះរាជ​សម្ភារ រៀប​ក្បួន​ទ័ព​ជើង​ទឹក និង​ជើង​គោក​ផង ហើយ​រាយ​កាំភ្លើង​ធំ​ដាក់​លើ​ក្បាល​បន្ទាយ​សព្វ​ប្រការ​ដូច្នោះ ក៏​នាំ​ដំណឹង​នេះ​ទៅ​ទូល​ថ្វាយ​ព្រះឧទ័យ ឯ​ក្រុង​ឧដុង្គ វិញ។ ព្រះ​មហា​ឧបយោរាជ ក៏​ទ្រង់​បញ្ជា​ឲ្យ​លើក​ទ័ព​ខ្មែរ-ព័រទុយហ្គាល់ ដ៏​ធំ ទៅ​ព័ទ្ធ​បន្ទាយ ​កោះ​ឃ្លោក

កងទ័ព​ខ្មែរ-ចិន របស់​ព្រះរាជ​សម្ភារ និង​កងទ័ព​ខ្មែរ-ព័រទុយហ្គាល់ របស់​ព្រះឧទ័យ បាន​ច្បាំង​គ្នា​គគ្រឹកគគ្រេង ស្លាប់​ពល​ទាហាន​អស់​ច្រើន​សន្ធឹក។ ទី​បំផុត ទ័ព​ខ្មែរ-ព័រទុយហ្គាល់ របស់​ព្រះ​មហា​ឧបយោរាជ ព្រះឧទ័យ ក៏​ទទួល​បាន​ជ័យជម្នះ ដោយ​វាយ​បែក​បន្ទាយ​កោះ​ឃ្លោក របស់​ស្ដេច​ផែនដី រួច​ចាប់​ព្រះម៉ែយួរច័ន្ទវតី នាំ​យក​ទៅ​ឧដុង្គមានជ័យ ដាក់​ទោស​ប្រហារ​ជីវិត​ទៅ។ ចំណែក​ឯ​ព្រះរាជ​សម្ភារពញាតូ ក៏​ទ្រង់​ភៀស​ព្រះអង្គ​តាម​ទូក​រហូត​ដល់ ​ស្រុក​កញ្ជរ ខេត្ត​ក្រចេះ តែ​ត្រូវ​ពួក​ទាហាន​ព័រទុយហ្គាល់ តាម​ប្រកិត ហើយ​ទី​បំផុត ព្រះអង្គ​ទ្រង់​ឡើង​ទៅ​ពួន​នៅ​លើ​ចុង​ត្នោត។ ទាហាន​ព័រទុយហ្គាល់ ឃើញ ក៏​តម្រង់​កាំភ្លើង ​រៀប​នឹង​បាញ់​ព្រះអង្គ តែ​ត្រូវ​ព្រះអង្គ​រា​ព្រះហស្ដ​សុំ​អនុញ្ញាត​ទុក​ពេល​ថ្វាយ​ព្រះអង្គ ដក​កាំបិត​ស្នៀត​កាត់​កំពូល​ត្នោត​ចារ​លើ​ស្លឹក​ត្នោត​នូវ​ដំបូន្មាន​ចុង​ក្រោយ​របស់​ព្រះអង្គ ជា​បណ្ដាំ​កុំ​ឲ្យ​ជន​ទាំង​ឡាយ ​វង្វេង​ក្នុង​កាម​តណ្ហា​ដូច​ព្រះអង្គ​ទៀត។ លុះ​ចារ​ចប់​សព្វគ្រប់​ហើយ ទ្រង់​បាន​ទម្លាក់​ចំណារ​នោះ​មក​ដី ហើយ​ពួក​ទាហាន​ព័រទុយហ្គាល់ ក៏​បាញ់​ព្រះអង្គ​ធ្លាក់​ពី​លើ​ចុង​ត្នោត​សុគត​នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៦៣៤ នៃ​គ.ស នោះ​ទៅ។

ឯកសារ​ខ្លះ​និយាយ​ថា ទាំង​ព្រះរាជ​សម្ភារពញាតូ ទាំង​ព្រះម៉ែយួរច័ន្ទវតី ទ្រង់​សុគត​ដោយ​កាំភ្លើង​ទាំង​ពីរ​អង្គ​នៅ​ស្រុក​កញ្ជរ ខេត្ត​ក្រចេះ នោះ៕

រជ្ជកាលព្រះជ័យជេដ្ឋាទី៣ រជ្ជកាលទី២ : ១៦៨៨ - ១៦៩៥

នៅគ.ស. ១៦៨៩ នាម៉ឺន​ឈ្មោះ​ចៅ​ពញា​នូរ និង ​ចិន​ឈ្មោះ​តាន់​ចុង​អៀ ដោយ​តូច​ចិត្ដ​មិន​បាន​បុណ្យ​សក្ដិ ក៏​រត់​ទៅ​ចូល​ខាង​ អង្គ​នន់ ព្រះ​អង្គ​អោយ​លើក​ទ័ព​មក​ច្បាំង តាំង​បន្ទាយ​នៅ ​ជ្រោយ​ចង្វារ​ ។ ប៉ុន្ដែ​មន្រ្ដី​ទាំង​ពីរ​ត្រូវ​ចាប់​បាន​ហើយ​យក​ទៅ​ប្រហារ​ជីវិត​បង់​។

នៅ​ឆ្នាំ​ដដែល ព្រះ​ជ័យ​ជេដ្ឋា​ដែល​បាន​គ្រង​រាជ​អស់​រយៈ​ពេល ១៣​ឆ្នាំ​មក​ហើយ ក៏​ទ្រង់​ធ្វើ​រាជ​ពិធី​ប្រាប្ដា​ភិសេក ដោយ​យក​នាម​សំរាប់​រាជ​ថា សម្ដេច​ព្រះ​ជ័យ​ជេដ្ឋា​បរម​សុរិន្ទ​រាជា​ធិ​រាជ​រាមា​អិសូរ លើក​អង្គ​លី (អង្គ​អី​?) ជា​អគ្គ​មហេសី ហៅ​ថា​សម្ដេច​ព្រះ​ភគ​វតី​សិរី​ចក្រ​ពត្ដិ​មហា​ក្សត្រី​។ ពេល​នោះ​ព្រះ​អង្គ​នន់ បាន​ភៀស​ទៅ​សុំ​ជំនួយ​ ទ័ព​យួន​ មក​ច្បាំង​នឹង​ព្រះ​អង្គ​ទៀត​។ ទ័ព​យួន​ពីរ​ម៉ឺន​នាក់​បាន​លើក​មក​ដល់​ក្រុង​ភ្នំ​ពេញ តែ​ត្រូវ​បរា​ជ័យ​ថយ​ទៅ​ស្រុក​វិញ​អស់​។ ចំណែក​អង្គនន់ ទ្រង់​រត់​ចូល ​បន្ទាយ​ស្រី​សន្ធរ​ ការ​ពារ​ខ្លួន​។ ក្រោយ​មក​ដោយ​ឈឺ​ព្រះ​ទ័យ​ព្រោះ​បរាជ័យ​ច្រើ​ន​ដង​ពេក​ក៏​សុគត​ទៅ​ក្នុង​ព្រះ​ជន្មាយុ ៣៧​វស្សា​។

ចពោះ​ប្រតិ​បត្ដិ​ការ​ណ៍​សឹក​របស់​យួន​លើក​នោះ អែក​សារ​យួន​បាន​ផ្ដល់​ពត៌​មាន​ថា ដោយ​យួន​វាយ​សន្ធាប់​ខ្លាំង​ពេក ព្រះ​អង្គ​ស៊ូ​ទ្រង់​បាន​ថយ​ចូល​​​ការ​ពារ​ក្នុងប​ន្ទាយ ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​បាន​បញ្ជា​អោយ​នាសា Nac Sa(?) នាំ​គ្រឿង​បណ្ណា​ការ​ទៅ​ជួន​មេ​ទ័ព​យួន​ឈ្មោះ ម៉ាយ​វ៉ាន​-ឡុង (Mai Van Long) តែ​រាជ​ទូត​នោះ​ត្រូវ​ចាប់​ឃុំ​ជា​ឈ្លើយ​។ ដោយ​ហេតុ​នោះ​ព្រះ​អង្គ​បាន​បញ្ជា​ស្រ្ដី​រូប​ឆោម​ម្នាក់​ឈ្មោះ ជាម​ដៅ​លូអាត Chiêm Dao Luât(?) ជា​អ្នក​មាន​វោ​ហារ​ថ្វី​មាត់​អោយ​យក​វត្ថុ​មាន​តំលៃ​ដូច​មាស​ប្រាក់​ជា​ដើម​ ទៅ​ជូន​មេ​ទ័ព​យួន​ទៀត​។ មេទ័ព​នោះ​នៅ​តែ​តឿន​អោយ​ព្រះ​អង្គ​លើក​សួយ​សារ​អាករ​ទៅ​ថ្វាយ​។​ ព្រះ​អង្គ​បាន​បញ្ជា​ស្រ្ដី​ដដែល​នោះ អោយ​យក​មាស​ប្រាក់​ទៅ​សូក​ប៉ាន់​ថែម​ទៀត និង​សុំ​អោយ​រង់ចាំ​។ មេ​ទ័ព​ Van Long ជឿ​ពាក្យ​សន្យា មិន​ព្រម​លើក​ទ័ព​ចូល​វាយ​សោះ​។ មេ​ទ័ព​ម្នាក់​ទៀត​ឈ្មោះ​ង្វៀង ថាំង​សឺន (Nguyên Thang Son) ថ្វាយ​ដំណឹង​ទៅ​ស្ដេច​យួន​។ ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​ខ្ញាល់​ខ្លាំង ចាត់​អោយ​មេ​ទ័ព​ង្វៀង​ហ៊ីវ ហាវ (Nguyên Huu Hao) ទៅ​ជំនួស​។ មេ​ទ័ព​នោះ​បាន​លើក​ទ័ព​ទៅ​ បោះ​ជំរំ​នៅ Bich-Dôi(?) នៅ​គ.ស ១៦៩០។ ពេល​នោះ​ស្ដេច​យួន​បញ្ជូន​ទូត​អោយ​មក​ប្រាប់​ថា : «ប្រសិន​បើ​អង្គ​ស៊ូ ចង់​រួច​ទោស​ត្រូវ​លើក​សួយ​សា​មាន​ដំរី​ឈ្មោល ៥០ មាស ៥០០​តំលឹង ប្រាក់ ២០០០​តំលឹង កុយ​រមាស​៥០ ថ្វាយ​យ៉ាង​ប្រញាប់ បើ​ពុំ​នោះ​ទេ​ត្រូវ​លើក​ទ័ព​ចូល​វាយ​លុក​ភ្លាម»​។ ព្រះ​អង្គ​ស៊ូ​ទ្រង់​បាន​បញ្ជា​អោយ​យក​ដំរី​តូច​២០ ក្បាល មាស ១០០​តំលឹង ប្រាក់​៥០០​តំលឹង ទៅ​ជូន​ង្វៀង ហ៊ីវ​ហាវ​។ មេ​ទ័ព​យួន​ភាក​ច្រើន​យល់​ថា ព្រះ​អង្គ​ស៊ូ មិន​ស្មោះ​ត្រង់​សុំ​ចូល​វាយ​លុក តែ​ព្រះ​អង្គ​បាន​បញ្ជា​អោយ​នាង​ ដៅ​លូ​អាន(?) ទៅ​អង្វ​រ​ករ​សុំ​អោយ​ពន្យារ​ពេល​ទៀត​។ មេ​ទ័ព​ង្វៀង​ហ៊ីវ​ហាវ យល់​ថា​យួន​មិន​បាច់​ច្បាំង​ក៏ស្ដេច​ខ្មែរ​ព្រម​ចំនុះ​ទៅ​ហើយ ដូច្នេះ​មិន​បាច់​វាយ​លុក​ធ្វើ​អ្វី​។ ចាប់​ពី​ពេល​នោះ​មក​ពួក​មេ​ទ័ព​យួន​បែក​បាក់​គ្នា​។ ព្រះ​អង្គ​ស៊ូ ទ្រង់​បញ្ជា​អោយ​នាង​ដៅ​លូអាន យក​ដង្វាយ​មាន​ដំរី​តូច ១០​ក្បាល កុយ​រមាស​៦ មាស​៥០​តំលឹង ប្រាក់ ១០០​តំលឹង​ទៅ​ជូន​បន្ថែម​ទៀត​។ ដោយ​ហេតុ​នោះ ទោះ​បី​ពួក​សេនា​សុំ​វាយ​លុក​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ​ក៏ ង្វៀង ហ៊ីវ​ហាវ ដ​កទ័​ពថយ​ទៅ​នៅ​ត្រង់​បារា​។ ស្ដេច​យួន​ខ្ញាល់​ខ្លាំង ទ្រង់​ដក​ហូត​បុណ្យ​សក្ដិ​ពី​មន្រ្ដី​រូប​នោះ​។

អែក​សារ​យួន​បាន​បញ្ជាក់​ទៀត​ថា ប្រតិ​បត្ដិ​ការណ៍​សឹក​នោះ​ឃើញ​ថា​បាន​ទទួល​ផល​ល្អ ដោយ​ព្រះ​អង្គ​ស៊ូ​ព្រម​ចំនុះ និង​ព្រម​លើក​សួយ​សារ​អាករ​ថ្វាយ​។ ជន​ជាតិ​យួន​ចូល​ទៅ​ក្នុង​ទឹក​ដី​ខ្មែរ​កាន់​តែ​ច្រើន​ឡើង​។ ទ័ព​យួន​យក​ដី​នោះ (បៀង​វ៉ា យ៉ា​ឌិញ) ចែក​ជា​តំបន់ ហើយ​ចាត់​មន្រ្ដី​អោយ​ឈរ​ត្រួត​ត្រា ​តែ​ក្រៅ​ផ្លូវ​ការ​នៅ​ឡើយ (៣៧)​។ នៅគ.ស ១៦៩០ ព្រះ​ជ័យ​ជេដ្ឋា ទ្រង់​មាន​បុត្រ​ជា​មួយ​អង្គលី (អង្គ​អី) នាម​ធម្ម​រាជា លើក​អង្គ​យ៉ង បុត្រ​ព្រះ​អង្គ​ជី​អោយ​នាម​ថា ឧទ័យ​រាជា ហើយ​ផ្សំ​​ផ្គំ និង​ព្រះ​សុជាតិ​ក្សត្រី (បុត្រី​អង្គ​នន់) ជា​ជាយា​។ ព្រះ​ឧទ័យ​រាជា​មាន​បុត្រ​នាម​អង្គ​តន់ ដែល​ត​មក​ទៀត​មាន​នាម​ថាអង្គ​ទង​។

លុះ​ស្រុក​បាន​សន្ដិ​ភាព​ឡើង​វិញ​ហើយ ព្រះ​ជ័យ​ជេដ្ឋា​ទ្រង់​បញ្ជា​អោយ​សើ​រើ​ច្បាប់​សំរាប់​រដ្ឋ ហើយ​រៀប​ចំឡើង​វិញ ដោយ​មាន​ការ​បន្ធូ​បន្ថយ​ទណ្ឌ​កម្ម​ដែល​លក្ខណ​ធ្ងន់​ហួស​ប្រមាណ និង​ការ​បំបាត់​ចោល​នូវ​ទោស​ប្រហារ​ជីវិត​បង់​ផង​។ ម្យ៉ាង​ទៀត​ព្រះ​អង្គ​ក៏​ទ្រង់​បាន​រៀប​ចំអោយ​មាន​រូប​មន្ដ​សំរាប់​ធ្វើ​សច្ចា​ប្រណិ​ធាន​ខាង​នយោបាយ និង​ខាង​តុលាការ​។

នៅ​គ.ស. ១៦៩២ ស្ដេច​ចាម​នាម បា​ត្រាញ់ មិន​ព្រម​លើក​សួយ​សារ​អាករ​ថ្វាយ​ស្ដេច​យួន​។ ស្ដេច​ង្វៀង តុក​ជូ បញ្ជា​អោយ​មេទ័ព​ង្វៀង ហ៊ីវ​គិញ លើក​ទ័ព​ទៅ​វាយ​ហើយ​ចាប់​បាន​។ រាជ​វង្សា​នុវង្ស​ចាម​នៅ ​បឹង​វិច បឹង​រាំង ​ដោយ​មាន​បរិវារ ៥០០០​នាក់ បាន​ភៀស​ចូល​សុំ​ជ្រក​កោន​នឹង​ព្រះ​ជ័យ​ជេ​ដ្ឋា​។ ព្រះ​អង្គ​ក៏​ទ្រង់​សន្ដោស​អោយ​ទៅ​នៅ​ត្បូង​ឃ្មុំ​ខ្លះ ស្ទឹង​ត្រង់​ខ្លះ ជ្រោយ​ចង្វា​ខ្លះ ព្រែក​ប្រា​ខ្លះ​។ នៅ​គ.ស ១៦៩៥ ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​បង្វែរ​រាជ​សម្បត្ដិ អោយ​ទៅ​ព្រះ​ភាគិនេយ្យ (ក្មួយ) ព្រះ​ឧទ័យ​រាជា (បុត្រ​អង្គជី)​។
សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣


សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣ ផែនទី ដាយ ណាម ឆ្នាំ ១៨៣៨

សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣ ប្រទេសវៀតណាម រាជវង្ស ដាយវៀត


សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣ ប្រទេសកម្ពុជាក្រោមអំណាច ចាម ឆ្នាំ ១៦៥០


សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣ ផែនទី សង្រ្គាមស៊ីវិលវៀតណាម ឆ្នាំ ១៧៥៧


សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣ គ្រួសាររាជវង្ស ជ័យជេដ្ឋា

សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣ បញ្ជីរាយនាមព្រះមហាក្សត្រ

សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣
សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣
សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣
សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣
សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣
សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣
សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣
សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣
សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣
សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣
សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣
សម័យ ឧត្តុង្គ ១៦២០-១៨៦៣

No comments:

Post a Comment